۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۰۷۹۶۸

واکنش‎ها به اجرای طرح ترامپ برای مبارزه با ورود مسلمان

دیوان عالی ایالات متحده بخش‌هایی از فرمان رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر ممنوعیت موقت ورود اتباع ۶ کشور عمدتا مسلمان و پناهندگان به خاک این کشور را اجرایی کرد.
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، دیوان عالی ایالات متحده، روز گذشته در اقدامی که یک پیروزی برای «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا محسوب می‌شود، بخش‌هایی از فرمان ممنوعیت موقت ورود اتباع شش کشور عمدتا مسلمان و پناهندگان به خاک این کشور را اجرایی کرد.

چند دادگاه ایالتی آمریکا روز ششم مارس رأی به توقف کامل فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ داده بودند ولی دیوان عالی در حکم روز دوشنبه خود بخش‌هایی از این فرمان را قابل اجرا دانسته است.

دیوان عالی می‌گوید که آماده شنیدن استدلال‌های دولت آمریکا درباره فرمان مهاجرتی یاد شده در دوره بعدی فعالیت خود است که از ماه اکتبر آغاز می‌شود.

در واقع، این حکم دیوان عالی آمریکا حالت اضطراری دارد تا بخش‌هایی از این فرمان شکل اجرایی به خود گیرد ولی بحث حقوقی برای صدور حکم نهایی ادامه خواهد یافت.

در این حکم آمده است که فرمان ممنوعیت ورود اتباع شش کشور به ایالات متحده، در مورد اتباع خارجی که هیچ رابطه‌ واجد شرایطی با فرد یا موسسه‌ای در ایالات متحده ندارند به اجرا در می‌آید.

ترامپ در اولین ماه‌های ریاست جمهوری خود فرمانی را امضا کرد که ورود شهروندان شش کشور ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن را به مدت 90 روز به آمریکا ممنوع می‌کرد. این فرمان همچنین ورود پناهجویان را به مدت 120 روز معلق می‌کرد.

ترامپ که هدف از فرمان مهاجرتی‌اش را بهبود امنیت در آمریکا عنوان کرده بود، تصمیم تازه دادگاه را «پیروزی آشکار» برای امنیت ملی آمریکا خوانده و گفته است که این ممنوعیت 72 ساعت پس از تایید از سوی دادگاه به اجرا گذاشته خواهد شد.

واکنش یک استاد دانشگاه آمریکا به رای دیوان عالی: دولت آمریکا ارزش های انسانی را زیرپا می گذارد

به دنبال موافقت دیوان عالی آمریکا با اجرای محدودیت ورود ‏اتباع کشورهای مسلمان به ایالات متحده، 'کرایگ کانسیداین' استاد جامعه شناسی دانشگاه رایس آمریکا در صفحه شخصی خود در توییتر تاکید کرد: دولت آمریکا ارزش های انسانی را زیرپا می گذارد.

کانسیداین در توییتر خود با ابراز ناراحتی شدید از موافقت دیوان عالی آمریکا با اجرای محدودیت ورود ‏اتباع کشورهای مسلمان به ایالات متحده، نوشت: بسیاری از مردم آمریکا ممنوعیت ورود مسلمانان به کشور خود را جشن می گیرند، حال آنکه مسلمانان یک چهارم جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند.

وی در ادامه یادآور شد: دولت آمریکا ( با این اقدام) ارزش های انسانی را زیرپا گذاشته است.

فرمان ضد مهاجرتی ترامپ کمک به داعش است

یک تحلیلگر آمریکایی، در واکنش به موافقت دیوان عالی آمریکا با فرمان ضد مهاجرتی دونالد ترامپ عیله ‏شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان، آن را کمک به گروه تروریستی داعش و خطری برای امنیت ملی آمریکا توصیف کرد. ‏

«جیسون کاندر»، تحلیلگر مسایل بین المللی روز دوشنبه به تلویزیون سی ان ان آمریکا گفت: این فرمان بهانه ‏خوبی به دست کسانی می دهد که برای داعش عضوگیری می کنند. این کارهایی که انجام می شود و شعارهای پیرامون آن، ‏کمک موثری به سران داعش می کند تا بگویند که آمریکا با اسلام در جنگ است.‏

وی افزود: این موضوع تهدیدی برای امنیت ملی خواهد بود.‏

این تحلیلگر آمریکایی تصمیم دادگاه برای اجرای 90 روزه فرمان ضد مهاجرتی را عجیب دانست و گفت: این اقدام بر خلاف ‏ارزش های آمریکاست.‏

تحلیلگران شاخه اطلاعاتی وزارت امنیت ملی آمریکا درباره ادعای ترامپ در خصوص تهدید تروریستی بودن این شش ‏کشور عمدتا مسلمان ابراز تردید کرده و صحت چنین ادعایی را زیر سوال برده اند.‏

اعتراض شورای روابط اسلام و آمریکا به موافقت دیوان عالی این کشور با فرمان ضد مهاجرتی ترامپ

در پی موافقت دیوان عالی آمریکا با فرمان ضد مهاجرتی ترامپ، یک گروه اسلامی آمریکا قضات این دیوان ‏را به بی توجهی به سیاست اسلام هراسانه کاخ سفید متهم کرد.‏

شورای روابط اسلام و آمریکا، با انتشار بیانیه ای در تارنمای رسمی این شورا تصریح کرد: تصمیم ‏امروز دیوان عالی، بی توجهی به تعصب ضد اسلامی است که نطفه فرمان منع سفر (شهروندان شش کشور اسلامی به خاک آمریکا) بوده است.‏

این بیانیه می افزاید: این اقدام بطور حتم مشوق اسلام هراسان در دولت آمریکا خواهد بود تا بیش از پیش جامعه مسلمان را با اقدام ‏های غیرقانونی و غیرسازنده خود هدف قرار دهند.‏

شورای روابط اسلام و آمریکا می افزاید: تصمیم دیوان عالی، استدلال دادگاه های زیردستی را درباره نژادپرستانه و عدم مدارای ‏مذهبی (فرمان مهاجرتی) نادیده می گیرد.‏

این بیانه تاکید می کند که پیامد تصمیم دیوان عالی، به آشفتگی قانونی در زمینه سفر مسلمانان به آمریکا خواهد انجامید.

واکنش ترامپ به رأی دیوان عالی این کشور

به دنبال موافقت دیوان عالی آمریکا با اجرای محدودیت ورود ‏اتباع کشورهای مسلمان به ایالات متحده، دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور در صفحه شخصی خود در توییتر مدعی شد: به دفاع از مردم آمریکا ادامه می دهم.

بخش‌هایی از فرمان مهاجرتی ترامپ علیه مسلمانان اجرا می‌شود

بعد از آن که که دیوان عالی آمریکا روز گذشته با اجرای بخش هایی از فرمان دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور در زمینه محدودیت ورود ‏اتباع کشورهای مسلمان به ایالات متحده، موافقت کرد، ‏ دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور در توییتر خود نوشت: روز بزرگی برای امنیت آمریکا در سال های آینده رقم خورد.

وی در ادامه مدعی شد: من به مبارزه خود برای (دفاع از) مردم آمریکا ادامه می دهم و سرانجام پیروز می شوم.

به گزارش دو خبرگزاری رویترز و فرانسه از واشنگتن، دادگاه عالی آمریکا این امکان را فراهم کرد که ممنوعیت موقتی اعمال ‏شده بر مسافرانی از شش کشور عمدتا مسلمان و تمامی آوارگان برای ورود به خاک آمریکا، در مورد افرادی که هیچ گونه ‏خویشاوندی در آمریکا ندارند، مصداق پیدا کند.

وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا از «اجرای منظم» فرمان مهاجرتی ترامپ خبر داد

ساعاتی پس از آنکه دادگاه عالی آمریکا با اجرایی شدن بخش هایی از فرمان ممنوعیت مهاجرتی ترامپ موافقت کرد، وزارت امور خارجه آمریکا از «اجرای منظم» این فرمان خبر داد.

در همین راستا، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که این وزارتخانه فرمان ممنوعیت مهاجرتی را که دونالد ترامپ صادر کرده است «به صورت منظم» اجرا خواهد کرد.‏/۸۴۷/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات