چگونگی تحریف خبر حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران
به گزارش خبرگزاری رسا، جرمی هاموند، روزنامهنگار آمریکایی در مقالهای مفصل به شرح نحوه تحریف ماجرای شلیک موشک هدایت شونده از ناو آمریکایی «یواساس وینسنس» به سمت هواپیمای مسافربری ایران در تاریخ 12 تیرماه سال 1367 در رسانههای جریان اصلی آمریکا پرداخته است.
وی در پایگاه «مینتپرس» مینویسد: «رسانههای جریان اصلی آمریکا در موارد نادری که به ساقط کردن یک فروند هواپیمای مسافربری ایران اشارهای میکنند، افسانهها مبنی بر اینکه این حادثه فقط یک اشتباه بوده است را حفظ میکنند.»
«هاموند» تصریح کرده است که 29 سال از کشته شدن 290 مسافر غیرنظامی هواپیمای مسافربری پرواز شماره 655 هواپیمایی ایرانایر گذشته است.
«هاموند» در ادامه به ذکر سه نمونه از روزنامههای واشنگتنپست، واشنگتناگزماینر، اسلیت و نیویورکتایمز پرداخته که در سالهای گذشته به شرح ماوقع ماجرا پرداختهاند.
وی مینویسد: «هنگامی که اشارهای به این ماجرا میشود گرایش رسانهها به این است که این کشتار جمعی را به عنوان اشتباهی صادقانه تعبیر کنند که نیروی دریایی هر کشور دیگری در صورت قرار گرفتن در آن شرایط ممکن است همان را مرتکب شوند.»
هاموند میافزاید: «با آنکه مدت زمان زیادی است که میدانیم روایت دولت آمریکا از این حادثه چیزی جز مجموعهای از دروغها نبوده، رسانههای آمریکا تا به امروز آن را به نحوی شرح میدهند که گویا مرگ این همه شهروند، فقط، نتیجه ناخوشایند جنگ بوده است.»
او مینویسد: «وقتی که «ماکس فیشر» در سال 2013 در واشنگتنپست نوشت که وینسس در حال تبادل آتش با کشتیهای ایرانی در آبهای خلیج فارس بود، دشوار بتوان تصور کرد که او نمیدانسته که ناو حنگی آمریکا داخل آبهای ایران بوده است و او، از ارائه این اطلاعات به خوانندگانش خودداری کرده است.»
هاموند تصریح میکند: «به همین قیاس، درک این موضوع هم دشوار است که او نمیدانسته که این وینسس بود که خصومتها را آغاز کرد. با وجود این، او این واقعیت را هم حذف کرده است.»
وی در ادامه به بررسی اقدام رسانههای آمریکا در انعکاس این ادعا پرداخته که «وینسنس» هواپیمای ایرانی را با یک جنگنده اف14 اشتباه گرفته است.
هاموند در پاسخ به این ادعا به نقل مقاله یکی از افسران ارتش آمریکا به نام «دیوید اوانس» در اندیشکده وابسته به نیروی دریایی آمریکا در آگوست 1993 پرداخته و مینویسد: «اطلاعات رسیده به کشتیهای آمریکایی از ترانسپوندر هواپیما، به وضوح نشان میداده که هواپیمای مورد نظر، یک هواپیمای تجاری در حال اوج گرفتن بوده است.»
«دیوید اوانس در مقاله مورد استناد هاموند مینویسد: «هم کاپیتان راجرز و هم کاپیتان کارلسون این اطلاعات را در اختیار داشتند.»
هاموند در ادامه نوشته است: «بنابراین، به آسانی نمیتوان از این نتیجهگیری صرفنظر کرد که هدف ماکس فیشر در نوشتن آن مقاله، اطلاعرسانی به آمریکاییها درباره آنچه رخ داده نبوده، بلکه حفظ افسانهای بوده مبنی بر اینکه شلیک به این هواپیما، اتفاقی ناخوشایند از نوعی بوده که در هر جنگی ممکن است اتفاق بیفتد.»/۸۴۷/ب۱۰۲/ف
منبع: فارس