۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۵۱۰۸۸۷

رمان «باغ خرمالو»؛ رمانی خواندنی با طعم تاریخ برای نوجوانان

این رمان با زبانی طنزگونه و روان و در خلال ماجراجویی‌های قهرمانان داستان، مخاطب را با فقر فرهنگی، اقتصادی و ستم‌‌هایی که شاهنشاهی به مردم روا داشته است آشنا می‌کند.
باغ

به گزارش خبرگزاری  رسا از مجمع ناشران انقلاب اسلامی، رمان «باغ خرمالو»؛ رمانی خواندنی با طعم تاریخ برای نوجوانان منتشر شد.

در معرفی این کتاب چنین آمده است:

نوجوان برای یافتن هویت خود، باید با گذشته ارتباط برقرار کرده و آن را بشناسند. بخشی از این هویت‌یابی که در ارتباط با هویت_ملی او است از طریق شناخت تاریخ کشورش صورت می‌گیرد.

یکی از روش‌هایی که می‌تواند به نوجوان برای ارتباط با تاریخ کمک کند، خواندن رمان تاریخی است. «باغ خرمالو» اثر هادی حکیمیان، از تازه‌ترین کتاب‌های انتشارات شهرستان ادب و برگزیدۀ نهمین دورۀ جایزۀ داستان انقلاب، رمانی است که نوجوانان را با فضای کشور در زمان جنگ جهانی دوم و فرار رضاشاه آشنا می‌کند. این رمان با زبانی طنزگونه و روان و در خلال ماجراجویی‌های قهرمانان داستان، مخاطب را با فقر فرهنگی، اقتصادی و ستم‌‌هایی که شاهنشاهی به مردم روا داشته است آشنا می‌کند.

داستان با مسئلۀ کشف حجاب آغاز می‌شود. در این رمان رایج شدن کشیدن چادر زنان و أخاذی ددمنشانه از این طریق از مردم سادۀ روستایی به تصویر کشیده می‌شود.

نویسنده با ترسیم فقر مردم یک روستا و تضاد طبقاتی که بین مردم شهری و روستایی وجود داشته است، به خوبی توانسته بی‌تفاوتی رضاشاه نسبت به مسائل اساسی مردم و مشغول بودن او به ظواهر را نشان دهد.

از نقاط قوت داستان شخصیت پردازی آن است. شخصیت‌های اصلی داستان دو پسر نوجوان هستند: یکی پرشور، سمج، اهل مخاطره و باهوش، دیگری محتاط ولی ماجراجو و کنجکاو. بازیگوشی‌های این دو نوجوان، تلاش‌ها و خلاقیت‌هایی که برای احقاق حقوقشان می‌کنند خواننده را به دنیای نوجوانی می‌برد./ 925/ د 102/ ش

 

ارسال نظرات