۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۱۱۱۷۹

پاسخ به شبهات قرآنی در موسوعه رد شبهات

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت مجموعه آثار موسوعه رد شبهات را به قلم جمعی از نویسندگان منتشر و در اختیار طلاب قرار داده است.
موسوعه رد شبهات  «قرآن»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه کلام و معارف پژوهشکده حج و زیارت، وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، مجموعه موسوعه رد شبهات را به قلم جمعی از نویسندگان به رشته تحریر در آورده و مؤسسه فرهنگی هنری مشعر نیز آن را منتشر کرده است.

این مجموعه با توجه به تغییر هجمه ها و شبهات دشمنان اسلام علیه مذهب اهل بیت علیهم السلام در سال های اخیر و با هدف انجام این وظیفه خطیر و دفاع از مذهب اهل بیت علیهم السلام،  تنظیم و در آن توجهی ویژه به مسأله «پاسخگویی به شبهات» شده است.

عنوان های آثار مورد نظر؛ توحید، قرآن، اهل بیت (1)، امام علی (1)، امام علی (2)، مهدویت، شیعه (1) و شیعه (2) است که سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا بر اساس وظیفه خود در معرفی آثار منتشر شده حوزوی، هر یک از این عنوان ها را بررسی کرده است.

در دومین جلد موسوعه رد شبهات با عنوان «قرآن»، شبهات مرتبط با مصحف های آسمانی غیر قرآن، اعتقاد به تحریف قرآن برای اثبات امامت، شیعه و قرآن خاص، به قلم پژوهشگران این عرصه بررسی و به آنها پاسخ علمی و دقیق داده شده است.

مصحف های آسمانی غیر قرآن/ رحمت الله ضیائی

براساس مطالب مطرح شده درباره مصحف های آسمانی غیر قرآن، نتایج زیر به دست می‌آید:

مصحف، به معنای کتاب و جمع مکسر آن صُحف و صحائف است و به نامه‌های فراهم آورده شده، و به چیزی که در او صحیفه‌ها و رساله‌ها جمع شود، گفته می‌شود. همچنین به مجموعه میان دو جلد نیز مصحف می‌گویند، و فقط به کتب آسمانی و قرآن کریم مصحف نمی‌گویند.

در منابع شیعه از مصاحفی چون مصحف فاطمه سلام الله علیها، مصحف امام علی علیه السلام، جفر و جامعه سخن به میان آمده است و ائمه علیهم السلامبسیار بر این آثار تأکید کرده‌اند. این آثار همچون آثار دیگر تراث اسلامی است و هیچ‌یک از آنها قرآن نبوده یا در عرض آن نیست.

از نام‌های معروف فاطمه زهرا سلام الله علیها محدثه است؛ زیرا فرشتگان، پیوسته از آسمان فرود می‌آمدند و به فاطمه سلام الله علیها خبر می‌دادند؛ چنانکه به مریم، دختر عمران، خبر می‌دادند. در متون اهل سنت نیز روایاتی هست که «محدث» به همین معنا را تأیید می‌کند، تنها تفاوت در مصداق آن است: شیعه، علی و فرزندان گرامش را كه امامان بعد از او هستند، «محدث» می‌داند و از نگاه اهل سنت، «محدث» عمر بن خطاب است.

مصحف فاطمه سلام الله علیها به عنوان اسرار رسالت و امامت، فقط نزد ائمه معصومین علیهم السلام به یادگار ماند و بین حجت‌های خدا، یکی پس از دیگری، دست به دست گشت که در اختیار داشتن آن را از نشانه‌های امامت نیز دانسته‌اند. روایات بسیاری دلالت دارد بر اینکه «جامعه»، «جفر» و «مصحف فاطمه» نزد ائمه علیهم السلام است. آنها در فرصت مناسب به آن صحیفه‌ها مراجعه می‌کردند و مشکلات و نیازهای فکری و علمی انسان‌ها را برطرف می‌ساختند. تمام این آثار، گنجینه‌های گران‌بهایی از معارف و دانش‌ها بود که تصور آنها در ذهن مادی بشر نمی‌‏گنجد. به مجموعه صحیفه‌ها و نوشته‏ هایی که در موضوعات و مطالبی غیر از آیات قرآن نوشته شده باشد، مصحف می‌گویند و مصحف فاطمه سلام الله علیها نیز به همین اعتبار است.

مقصود از مصحف امام علی علیه السلام قرآنی است كه امام علی علیه السلام، پس از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله گرد آورد. بدون تردید، طبق مدارك و منابع فریقین، اصل وجود چنین مصحفی ثابت است؛ بلكه حجم منابع اهل سنت و اخبار آنها در این زمینه بیش از منابع شیعه است.

اعتقاد به تحریف قرآن برای اثبات امامت/ عبدالمؤمن حکیمی

با وجود تصریح و مشخص شدن مصداق امام پس از رسول الله صلی الله علیه و آله در قرآن کریم، آن هم به گونه‌ای‌که هرگونه شک و تردید را از بین می‌برد، دیگر نیازی به ذکر نام ایشان در قرآن نبوده است و روش قرآن در بیان مطالب این نیست که تمام مطالب را به نحو تمام و کمال بازگو کند؛ بلکه از سیر در آیات و روایات چنین به دست می‌آید که خداوند عزوجل مردم را برای بیان یا حتی طرح اولیه بسیاری از مطالب به رسول خود ارجاع می‌دهد و ایشان نیز سوای از تصریح قرآن و بلکه به دستور آن، حضرت علی علیه السلام را در مواقع مختلف با نشان دادن و تصریح به نام و... برای جانشینی پس از خود معرفی کرده‌اند و برای پس از ایشان، فرزندانشان را یکی پس از دیگری با ذکر نام مشخص کرده‌اند. سوای این مطالب، اگر نام ائمه علیهم السلام در قرآن ذکر می‌شد، تبعاتی داشت که به مصلحت جامعه اسلامی نبود. ازاین‌رو خداوند از این کار صرف‌نظر کرده است، و معتقدیم هر انسان باانصافی در صورت توجه و تعمق در این مطالب و رجوع به منابع تاریخی، با کنار گذاشتن تعصب، حقیقت را خواهد یافت.

البته افرادی که مغرضانه به شیعیان تهمت تحریف با عناوین مختلف می‌زنند، دارای عقایدی بی‌اساس هستند؛ زیرا علمای شیعه اتفاق‌نظر دارند که قرآن تحریف نشده و اهتمام فراوان علما بر این است که نگذارند کسانی بر این امر دامن زنند و از طرفی بر حفظ و صیانت و حراست آن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ورزند. این، جریان وهابیت است که اتهاماتی همچون «اعتقاد به تحریف قرآن برای اثبات امامت» را برای تضعیف جایگاه رفیع امامت و در راستای اختلاف‌انگیزی بین مسلمانان مطرح می‌کنند.

شیعه و قرآن خاص/ عبدالله مهدوی

مسلمانان با همه اختلافاتی که در فقه و عقاید دارند، در یک چیز باهم متحدند و آن کتاب الهی موجود میان آنان یعنی قرآن است که بدون کوچک‌ترین تفاوت در کمی و زیادی، به عنوان اولین منبع تشریع و قانون دارای جایگاه بالا و اعتبار است و هیچ تفاوتی ندارد که این مصحف شریف در کجای جهان اسلام و توسط کدام فرقه و گروه اسلامی به چاپ رسیده باشد، همگی از یک اعتبار برخوردارند؛ زیرا قرآن خود فرموده است: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»؛ ما این قرآن را كه مایه تذكر است نازل كردیم، و ما به طور قطع آن را حفظ خواهیم كرد. (حجر: 9)

چنان نیست كه قرآن عظیم‌الشأن بدون پشتوانه باشد و هرکس به خود اجازه دهد از خود قرآنی بسازد یا از آن بکاهد یا چیزی بر آن بیفزاید. این، چراغی است كه خداوند تبارک و تعالی آن را برافروخته و هرگز غروب و افول نخواهد داشت. این، حقیقتی انکارناپذیر و مورد تأیید همه مسلمانان است.

در عین حال برخی مسائل مانند وجود مصحف امام علی علیه السلام و مصحف فاطمه زهرا سلام الله علیها بهانه‌ای برای عده‌ای از نویسندگان متعصب شده است و از آن چنین برداشت می‌کنند که گویا شیعیان دو قرآن دارند: یکی عام و دیگری خاص. مقصود از قرآن خاص، همان مصاحفی است که در منابع از آنها به نام مصحف امام علی علیه السلام و مصحف فاطمه یاد شده است.

هیچ تردیدی وجود ندارد که ادعای وهابیان مغرض و کوردل مبنی بر اینکه شیعه دو قرآن دارد، ادعای بی اساس و تهمت ناروایی بیش نیست و کاملاً روشن و آشکار است که شیعه جز قرآن موجود که در دست همه مسلمانان است، قرآن دیگری در مساجد، خانه‌ها و هیچ زاویه‌ای از زوایای زندگی خود ندارد. شیعه اگر قرآن خاص دیگری می‌داشت، یقیناً تاکنون به ویژه در شرایط خاص امروز که کوچک‌ترین چیزی از دیدها پنهان نمی‌ماند، وهابیان آن را به دست می‌آوردند و مطرح می‌کردند.

این نوشتار در پی اثبات مغرضانه بودن ادعای وهابیان در این باره است.

مؤسسه فرهنگی هنری مشعر، دومین جلد موسوعه رد شبهات را با موضوع «قرآن» در قطع رقعی، 130 صفحه و شمارگان 1000 نسخه منتشر کرده است./۹۲۰/ ن ۶۰۲/ ش

ارسال نظرات