۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۵۱۵۰۸۱
تحلیلگر مسائل بین الملل:

شیعه عرب و عجم پازل جدید عربستان در عراق است

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس عراق گفت: عربستان سعودی اکنون مرحله جدیدی برای ایجاد اختلاف و درگیری مذهبی میان شیعیان عراق را پس از شکست دو مرحله ای در عراق آغاز کرده است.
هانی زاده

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل و معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به سفر مقتدا صدر به عربستان سعودی و دیدار با ولیعهد سعودی اظهار داشت: این سفر قطعا برای نزدیک کردن دیدگاه عربستان با ملت و دولت عراق نیست؛ بلکه تلاش سعودی ها برای اختلاف افکنی میان طیف اکثریت عراق به شمار می آید.

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: پس از شکست دو مرحله ای عربستان سعودی برای ایجاد شکاف و اختلاف در عراق «اهل تسنن و تشیع» و برهم زدن وحدت عراق، اکنون مرحله جدیدی برای ایجاد اختلاف و درگیری مذهبی میان شیعیان آغاز شده است و این کشور با توجه به وجود برخی مشکلات و دیدگاه های سیاسی شیعیان عراق در پی آن است تا جامعه شیعی عراق را به دوقطبی شدن سوق دهد.

معاون سیاسی شبکه الاهواز بیان کرد: خروج عمار حکیم از مجلس اعلای عراق، دیدار مقامات عربستانی از بغداد، دیدار ایاد علاوی از رهبران لیبرال عراق با مقامات سعودی در چارچوب فتنه انگیزی جدید عربستان علیه ملت عراق تلقی می شود.

این مقام مسؤول با اشاره به پیروزی اخیر بسیج مردمی و شکست داعش در عراق تصریح کرد: عربستان سعودی به این نتیجه رسیده است که شکست عراق و رسیدن به اهدافش از طریق نظامی و درگیری میان اهل سنت و شیعیان حاصل نمی شود؛ بنابراین در پی ایجاد شکاف میان شیعیان عراق و تلقین شیعیان عرب و عجم است.

هانی زاده ادامه داد: شیعیان عرب و عجم پازلی کاملا مهم در عراق از سوی عربستان تلقی می شوند به این مفهوم که عربستان سعی دارد نوعی تشیع فارسی و عربی در عراق ایجاد و سبب شود تا دارندگان اصولگرایی مذهبی از جامعه عراق حذف و طیف های وابسته به خود را در رأس حاکمیت قرار دهد.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس عراق و هزینه های میلیارد دلاری عربستان برای روی کار آوردن طیف مخالف ایران عنوان کرد: دستاورد فرصت سفر مقتدا صدر به عربستان همانا دست بردن جریان صدر به سلاح برای مقابله با دولت و درگیری با بسیج مردمی است که دولت عراق را برای منحل کردن بسیج تحت فشار خواهد آورد؛ از این رو تصمیمات مقتدا صدر و بن سلمان کاملا در راستای ناامن کردن عراق به شمار می آید.

 تحلیلگر مسائل بین الملل هوشیاری ملت عراق و عدم فروافتادن در فتنه های جدید عربستان را ضروی دانست و گفت: عربستان سعودی عامل اصلی ناامنی عراق و در کشتار عراقی ها و اعزام داعش نقش مهمی دارد و اکنون تلاش برای گسترش جنگ میان شیعیان را در سر می پروراند./9456/ب۳۰۲/د

ارسال نظرات