۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۵۱۵۱۳۲
کارشناس سابق بانک جهانی:

راه خروج از سیطره اقتصادی آمریکا اقتصاد مقاومتی است

«کیسینجر» ۴۰ سال پیش گفته بود: «هر که غذا را کنترل کند ، مردم را کنترل کرده است. هر که انرژی را به دست گیرد تمام قاره‌های جهان را به نفوذ خود در آورده است . و هر که پول در اختیار داشته باشد دنیا برای اوست.»
پیتر کوئینگ


اشاره:
تحریم‌های کنگره و سنا علیه ایران و روسیه که به زودی به امضای ترامپ خواهد رسید، بار دیگر «بد عهدی» و قابل اعتماد نبودن آمریکایی‌ها را اثبات کرد. تحریم‌های موسوم به «سیدا» بار دیگر اثبات کرد دشمنی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی به خاطر موضوع هسته‌ای نبوده و نظام استکبار با ماهیت مستقل و اسلامی ایران سر جنگ دارد. خشم آمریکا و سه کشور دیگر اروپایی پس از پرواز پرافتخار سیمرغ و عصبانیت آنها از پیشرفت علمی ایران مهر تایید دیگری براین ادعا است. «پیتر کوئینگ» اقتصاددان برجسته سوئیسی و کارشناس سابق بانک جهانی معتقد است، اقتصاد مقاومتی راهکار خوبی برای رهایی از سیطره آمریکا بر اقتصاد است. وی در یادداشتی به نظام ناعادلانه پولی آمریکا پرداخته و با توجه به تجربه‌ها راهکار‌هایی برای رهایی از آن به کشور‌های مستقل همچون ایران ارائه داده است. ترجمه یادداشت این تحلیلگر سوئیسی را در ادامه می‌خوانیم.

اکنون نظام اقتصادی غرب با حربه‌های آمریکا و نفوذ قوی دلار به تنگنا رسیده و این ناحیه از دنیا را بیش از هر موقعی به چالش کشانده است . اما چرا این اخلال به طور عمده در سیستم اقتصادی غرب دیده می‌شود؟!علت این است که کشورهای دیگر دنیا که از اقتصاد قوی تری بهره می‌برند ، همانند چین و روسیه خود را از سیستم اقتصادی و بانکی فساد زده غربی جدا کرده‌اند. آنها ترجیح می‌دهند که مسیر مستقل خود را طی کنند و هیچگاه محتاج نظام متقلب دلاری غربی نشوند . نظامی که همه را برده خود می‌پندارد و علاقه دارد تحت کنترل خود قرار دهد. نیت آمریکایی‌ها از به بردگی کشیدن ملت‌های دنیا، سال‌ها پیش در گفتار «کیسینجر» آشکار شد. هنگامی که گفته بود: «هر که غذا را کنترل کند ، مردم را کنترل کرده است. هر که انرژی را به دست گیرد تمام قاره‌های جهان را به نفوذ خود در آورده است . و هر که پول در اختیار داشته باشد دنیا برای اوست.»

«کیسینجر»، این واقعیت را 40 سال پیش بیان کرد اما هیچ گاه به آن توجه نشد و کسی آن را جدی نگرفت. سیستم بانکی مرکزی آمریکا به همراه تمام ارگان‌های وابسته به آن مستقیما به دست شخصیت‌ها اداره می‌شود و مالکیت خصوصی دارد. در نوک این هرم افرادی همچون «روتسشیلد»، «راکفلر» و تعداد زیادی از دیگر افراد حضور دارند. بنابراین تمام تراکنش‌های دلاری دنیا از نگاه وال استریتی‌های آمریکایی مقیم نیویورک ولندن عبور می‌کند.این تنها و فقط تنها علتی است که دولت آمریکا و دولتمردان خبیث آن هر طور که بخواهند می‌توانند هر نهاد و یا کشوری را تحریم کنند، نهاد و کشورهایی که حاضر نیستند تحت دیکتاتوری آن‌ها باشند.  

تحریم آمریکا یا همان ممنوعیت معامله کشورهای تحریمی از تجارت با دلار آمریکا و تنبیه هر کسی که بخواهد با آن‌ها تجارت کند و یا توقیف اموال کشور‌های مورد تحریم نزد هر دادگاه قانونی در جهان امری غیر قابل پذیرش است . اما امروز هیچ دادگاه آزادی در دنیا وجود ندارد که آمریکایی‌ها با دلارهایشان آن را نخریده باشند. چطور ملت‌های جهان باید خود را از این آلودگی برهانند و تا قبل از اینکه در سیستم بانکی آمریکا غرق شوند از این مهلکه خارج شوند؟! باید راه کاری پیدا کنند تا از تراکنش‌های دلاری رهایی یابند و از به اصطلاح جهانی شدن خارج شوند. تولید داخلی برای بازار داخلی، پول داخلی و بانکداری داخلی ، و همه این‌ها در خدمت پیشرفت اقتصادی. این قاعده بسیار ساده برای رهایی از نظام فشل و تقلبی دلار است. در کنار این دورنما و قاعده البته برقراری ارتباط اقتصادی با کشور‌هایی که دوستان منطقه‌ای به حساب می‌آیند هم مهم است. کشورهایی با فرهنگ‌های یکسان وقائل به احترام به منافع متقابل.کنار کشیدن از سیستم کلیشه‌ای و امروزی «جهانی شدن» و بازگشت به دوران قبل شاید برای آن‌هایی که شستشوی مغزی شده‌اند عجیب به نظر رسد.

در نهایت ما باید تمام کوشش خود را به خرج دهیم تا اقتصاد مقاومتی را به طور کامل و شایسته اجرا کنیم. در این راستا باید از تمامی ابزار استفاده کرد. درباره این نوع از اقتصاد بارها در رسانه‌های دوست همچون «راشا تودی» و «اسپوتنیک» صحبت کرده‌ایم. تغییرات کلی و با سرعت در راستای خارج شدن از سیطره آمریکا در مسئله اقتصادی (با روش اقتصاد مقاومتی)ممکن است اگرچه شاید سخت به نظر برسد. تاریکی دنیا را فرا نخواهد گرفت اگر ما خواهان تابش آفتاب باشیم . درباره ظلم آمریکا باید متحد بود و در غیر اینصورت تغییری به وجود نخواهد آمد./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

ارسال نظرات