۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۱۶۰۵۱

معاون نخست وزیر مالزی خواستار اتحاد و همکاری شیعیان و اهل سنت شد

معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی از شیعیان و اهل سنت به عنوان دو فرقه بزرگ اسلامی خواست با فراموش کردن اختلافات به خاطر اسلام و ایجاد اتحاد و همکاری، تصورات منفی مردم را از دین از بین ببرند.
مسجد مالزی

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد زاهد حمیدی معاون نخست وزیر و وزیر کشور مالزی خطاب به شرکت کنندگان در نشستی از 38 کشور جهان، قرآن را عامل وحدت مسلمانان از فرقه های مختلف دانست و گفت: هدف ما صلح جهانی است.

وی گفت: اگر چه فرقه های مختلفی هستیم، اما یک خداوند داریم و کتاب هدایت همه، قرآن است.

به نوشته تارنماهای خبری سان دیلی و فری مالیزیا تودی، وی گفت: همکاری بین پیروان فرقه های اسلامی در تناسب با ارتقاء صلح جهانی است و باید این همکاری جایگزین مناقشه بین فرقه های متفاوت شود.

معاون نخست وزیر مالزی گفت: فارغ از اینکه ما اهل سنت و یا شیعه هستیم، باید برای اینکه این مذهب از سوی دیگران مورد تمسخر قرار نگیرد، با هم همکاری کنیم.

وی گفت: ما به همان اندازه که مسؤول حفظ برادری در میان خودمان هستیم باید با دیگران نیز اینگونه باشیم.

معاون نخست وزیر مالزی همچنین از همه مسلمانان خواست هر نوع تلاش انجام شده از سوی رژیم اشغالگر قدس را برای انتقال پایتخت این رژیم به بیت المقدس متوقف سازند.

وی در محکومیت خشونت های رژیم اشغالگر قدس علیه فلسطینیان نیز گفت: ما به موضع خود در حمایت از مردم فلسطین ادامه می دهیم.

احمد زاهد حمیدی تصریح کرد: ما باید دولت مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسیم. اجازه دهید فلسطینیان در مورد مسیر خود بر اساس دولتی که آنها انتخاب کرده اند، تصمیم گیری کنند.

زامیهان مات زین رییس سازمان اهل السنه و الجماعه مالزی (آسواجا) در واکنش به اظهارات وی در مورد اتحاد شیعه و اهل سنت، گفت: ما از صبحت های احمد زاهد حمیدی استقبال می کنیم، اما معتقد نیستیم که شیعه مجاز به فعالیت در مالزی است.

وی گفت: براساس قانون تنها فرقه های چهارگانه سنی در مالزی مجاز به فعالیت هستند و شیعه همچنان یک فرقه منحرف شناخته می شود.

دبیر سابق بخش نظم عمومی و امنیت مالزی، گفت که فتوای ممنوعیت شیعه همچنان در مالزی وجود دارد و آنچه که معاون نخست وزیر مالزی بیان کرده فاقد جایگاه قانونی است.

احمد زاهد حمیدی این اظهارات را هفته جاری در کنفرانس علمایی از ده ها کشور جهان ایراد کرد که در آن ایجاد یک مرکز جهانی صوفی در مالزی تشریح شد. این مرکز قرار است با کمک مالی یک میلیون دلاری که منبع اعطای این کمک در خبرها ذکر نشده است به صورت رسمی در سال جاری آغاز به کار کند.

دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز مهر ماه سال گذشته در سفر به مالزی، گفت: ما دنبال شیعه سازی نیستیم. ما همچنین قصد تحمیل انقلاب خود را هم نداریم. ما نیازمند وحدت و برادری بین شیعه و سنی هستیم.

تحریکات اولیه ضدشیعی در مالزی سال 1392 از سوی مخریز ماهاتیر سر وزیر وقت ایالت کداح آغاز شد.

ماده یازده قانون اساسی مالزی آزادی مذاهب را تضمین کرده است./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات