۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۵۱۶۳۸۵
واشنگتن پست:

نقض وحشیانه حقوق بشر در عربستان با بلندپروازی‌های ولیعهد همخوانی ندارد

یک روزنامه آمریکایی نوشت ولیعهد عربستان سعودی در حالی به دنبال مدرنیزه کردن این کشور است که عربستان در باتلاقی از اقدامات وحشیانه نقض حقوق بشر و آزادی بیان به سر می‌برد.
محمد بن سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت درحالیکه «محمد بن سلمان» ولیعهد جدید عربستان با پیشنهاد طرح چشم انداز 2030 و اجرای طرح مدرنیزاسیون پادشاهی این کشور، به دنبال این است که کشوری پررونق ایجاد کند که تمام شهروندان آن بتوانند به رویاها، امیدها و بلندپروازی هایشان جامه عمل بپوشانند و این کشور مرکز قوه محرکه سرمایه گذاری جهانی و کانون تجارت و دروازه ای به سوی جهان به حساب بیاید، اما با این حال عربستان باید در زمینه اقدامات وحشیانه خود در زمینه حقوق بشر کاری انجام دهد.

بر اساس این گزارش، بدیهی است که ولیعهد عربستان به دنبال این است که این کشور را به سوی آینده ای حرکت دهد که زیر بار منت نفت نباشد اما با این حال باید توجه داشت که این کشور همچنان در یک جنبه مهم در باتلاقی از سده های تاریک باقی خواهد ماند و آن جنبه با اهمیت بحث حقوق بشری است که در عربستان سعودی لگد مال شده و آزادی بیانی که در این کشور به نابودی کشانده شده است و چنین وضعیتی کاملا در تضاد با جاه طلبی های ولیعهد این کشور برای ایجاد یک کشور پررونق و مدرن است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت جدیدترین نمونه عقب ماندگی عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر و آزادی بیان، سرنوشت 14 مرد سعودی است که تمام آنها از اقلیت شیعیان در این کشور بودند و به دلیل اتهام برپایی تظاهرات در این کشور با حکم اعدام روبرو هستند.

در حالیکه این افراد از سوی عربستان سعودی به انجام جرایم مرتبط با تروریسم متهم شده اند، اما گروه های حامی حقوق بشر می گویند که این افراد تحت شکنجه قرار گرفته اند و اعترافات آنها تحت شکنجه گرفته شده است.

بر اساس اعلام این گروه های حقوق بشری با استناد به یافته های دفتر حقوق بشر سازمان ملل، «مجتبی السویکات» که به دلیل شرکت در تظاهرات حامیان دموکراسی در بهار عربی سال 2011 و 2012 میلادی، در دسامبر 2012 در یک فرودگاه بازداشت شده است و در زمان بازداشت 17 سال سن داشته است، یکی از افراد محکوم به مرگ در عربستان سعودی است. این فرد که تاکنون در بازداشت به سر می برد و هیچ دسترسی ای به وکیل نداشته است، هدف شکنجه هایی از جمله محرومیت از خواب، ضرب و شتم، سوختگی با سیگار، سلول انفرادی و سایر انواع شکنجه قرار گرفته و صرفا به خاطر اعترافاتی که تحت شکنجه کرده، به مرگ محکوم شده است.
یکی دیگر از بازداشت شدگان در عربستان «ریف بداوی» وبلاگ نویسی است که از سال 2012 میلادی در زندان به سر می برد و علت بازداشت او درخواست آنلاین برای دسترسی به یک جامعه لیبرال بوده است. حکم او 10 سال زندان و هزار ضربه شلاق است که تاکنون 50 ضربه شلاق خورده است.

واشنگتن پست نوشت که آرمان های بداوی وجود یک دولت معتدل و سازگار در عربستان سعودی بود اما چنین آرمان هایی برای محافظه کاران عربستان یک تهدید به حساب می آید و به نظر می رسد نحوه برخورد با این وبلاگ نویس،‌ باعث تردید در تعهد محمد بن سلمان به اجرای اهداف ذکر شده در طرح چشم انداز 2030 می شود.

در پایان این گزارش آمده است که «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا در سفر ماه مه سال جاری میلادی به عربستان سعودی، خود را از پرداختن به حقوق بشر در این کشور دور کرد اما با این حال، وحشت و تنفری که پادشاهی عربستان در زمینه نقض حقوق بشر به وجود آورده است، ناپدید نشده اند.

واشنگتن پست نوشت اگر سران سعودی حقیقتا به دنبال این هستند تا به استقبال مدرنیسم بروند، باید برای شروع حکم وحشیانه مرگ علیه 14 مرد شیعیان به دلیل شرکت آنها در تظاهرات را لغو کنند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات