۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۵۲۸۹۹۲
آیت الله غریفی:

مخدوش کنندگان شعائر حسینی یا جاهل یا مزدور هستند

یکی از علمای ارشد شیعه بحرین تأکید کرد: کسانی که با برخی اقدامات به شعائر حسینی ضربه می زنند یا جاهل هستند یا مزدور دشمن.
آیت الله سید عبدالله الغریفی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای شیعه بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) با اشاره به فرارسیدن عاشورای حسینی گفت: حضور گسترده در مراسم عاشورا از اهمیت فراوانی برخوردار است چرا که با حضور پرشور، حق این روز را می دهیم. حضور در خیابان ها بدون مشارکت در مراسم عزا اگر بر اساس ضوابط شرعی باشد در چارچوب عزای حسینی  قرار دارد اما به معنای مشارکت در عزا نیست.

وی افزود: مشارکت در عزای عاشورا با قصد قربت و رسیدن به اجر و پاداش و اظهار حزن و اندوه خاندان رسول الله(ص) از بزرگترین اعمال مشروع در دین به شمار می آید. اقامه عزا و اظهار حزن و اندوه در مصائب اهل بیت(ع) به هیچ وجه بدعت نیست و روایت های بسیاری در این زمینه وجود دارد.

اقدامات عاشورایی باید بر اساس معیارهای شرعی باشد

آیت الله غریفی بر لزوم تقدیم مقدس ترین چهره از عاشورا تأکید کرد و اظهار داشت: از هر آنچه به اهداف عاشورا ضربه وارد می کند به شدت دوری کنید و اجازه ندهید چهره دین و مذهب مخدوش شود. عاشورا نماد ارزش ها، جهاد، فداکاری و اهداف بزرگ است.

وی تصریح کرد: همه اقدامات عاشورایی باید بر اساس معیارهای دینی، شرعی و عقلانی باشد و از اقدامات شخصی و جهالت دوری ورزد. عاشورا نباید زندانی زندان های مذهبی گرایی باشد بلکه متعلق به همه ادیان، مذاهب، طوایف و بشریت است.

این عالم بحرینی با بیان این سوال که آیا ما توانستیم درهای عاشورا را به روی همه مذاهب و ادیان جهان باز کنیم، ادامه داد: برخی می گویند دیگران به دلیل برداشت اشتباهی که نسبت به عاشورا دارند، نمی خواهند به این مساله توجه کنند. این مساله درباره برخی ها صدق می کند اما ما باید برداشت اشتباه این افراد را تصحیح کرده و افراد دیگر را جذب عاشورا کنیم.

معرفی صحیح عاشورا سبب جذب جهانیان می شود

وی خاطرنشان ساخت: اگر بتوانیم عاشورا را با همه بیداری و پاکی و اهداف و جانشفانی و اصالت و تمدن و نوآوری آن معرفی کنیم مطمئنا همگان وارد این دستگاه خواهند شد. ما باید شعار محبت و تسامح که شعار عاشورای حسین(ع) است را معرفی کنیم نه کینه توزی و تعصبی که در سیره امام نمی گنجد.

آیت الله غریفی به شعار «اصلاح امت» از سوی حضرت اباعبدالله(ع) اشاره کرد و گفت: امت در نزاع و فتنه کور و تعصب و خودخواهی و کینه توزی غرق شده است و شاهد بازگشت جاهلیت هستیم تا رسالت و مفاهیم دین و تلاش های پیامبر اکرم(ص) و صحابه و اهل بیت(ع) در این هیاهو گم شود.

وی ادامه داد: «اصلاح» بزرگترین نماد جنبش امام به شمار می آید و بر این اساس نباید عاشوراییان به ساخت فتنه و نزاع و کینه بپردازند. علما از گذشته تاکنون تأکید کرده اند که فضای موسم عاشورا باید از همه تنش ها به دور باشد. علما همچنین باید از مقامات بخواهند حامی و نگهبان مراسم عاشورایی باشند که از قرن ها در حال برگزاری بوده است.

توجه به نماز اول وقت و دوری از اختلاط 

این عالم بحرینی بر لزوم محافظت از فضای پاک محرم تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: اجازه ندهید این فضا با اقدامات نامشروع و شیوه های غیرشرعی آلوده شود، از اختلاط میان زنان و مردان در خیابان ها اجتناب کنید و از پوششی که با عفت و پاکی به دور است خودداری ورزید چرا که عاشورای حسین(ع) به دفاع از شرع و احکام و ارزش ها و مبانی پایبند است.

وی تأکید کرد: کسانی که با برخی اقدامات به مخدوش کردن مراسم عاشورا می پردازند یا از قداست این موسم آگاهی ندارند یا اینکه عناصری مزدور به شمار می آیند که وظیفه آنان مخدوش کردن عزای حسینی است.

آیت الله غریفی خواستار توجه عزاداران حسینی به نماز اول وقت شد و گفت: امام حسین(ع) ما را نسبت به هرگونه تجاوز به شرع در مراسم عزای ایشان ملامت می کند و علما و مسؤولان هیأت های عزاداری و همه عزاداران باید از این فریضه محافظت کنند. ما باید نگهبان امین و حامی قداست و پاکی مراسم عاشورا باشیم./980/ب960/د

ارسال نظرات