۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۵۲۹۴۸۲

تلاش عربستان برای نفوذ در مراکز فرهنگی-مذهبی تاجیکستان

پارلمان تاجیکستان توافق‌نامه ساخت و تجهیز برخی مدارس متوسطه در این کشور از سوی صندوق توسعه عربستان سعودی را تصویب کرد.
نماز عید قربان تاجیکستان

به گزارش خبرگزاری رسا، مجلس نمایندگان پارلمان تاجیکستان توافق‌نامه «ساخت و تجهیز تعدادی از مدارس متوسطه» در این کشور را توسط صندوق توسعه عربستان سعودی به تصویب رساند.

هدف ظاهری این پروژه بهبود آموزش عمومی با ساخت و تجهیز چندین مدرسه متوسطه در مناطق مختلف تاجیکستان از جمله «مؤمن آباد»، «خاولنگ»، «بلجوان»، «دنغره»، «شمس الدین شاهن»، «کولاب»، «واسع»، «فرخار»، «تیمورملک» و «همدانی» در استان «ختلان» و «استروشن»، «پنجکت»، «اشت»، «کانبادام»، «مسچاه» در استان «سغد» و دیگر نواحی این کشور است.

توافق نامه تاجیکستان و عربستان سعودی در مورد ساخت و تجهیز تعدادی از مدارس متوسطه در تاجیکستان سال جاری در «جده» به امضا رسید.

بر اساس این توافق نامه صندوق توسعه سعودی 35 میلیون دلار برای سرمای‌گذاری این طرح که انتظار می‌رود تا سال 2023 تکمیل شود، اختصاص داد.

آسیای مرکزی و تاجیکستان که اکنون بعنوان یکی از مناطق دارای استعداد جذب جریان افراط از آن نام برده می‌شود، طی چند سال اخیر، به شدت مورد توجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی قرار گرفته است.

این گونه فعالیت‌ها در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، برای کشورهایی مانند قطر و عربستان، سرمایه گذاری در کشورهای دور دستی مانند آسیای مرکزی چندان با توجیه اقتصادی صورت نمی‌گیرد.

فعالیت‌های قطر در آسیای مرکزی بخصوص تاجیکستان و ازبکستان که دارای پیشینه مذهبی هستند، فقط به روابط اقتصادی منجر نمی‌شود؛ این کشور با توجه به ثروتی که در اختیار دارد، در دیگر بخش‌های اساسی این کشورها نفوذ کرده و اهداف مخفی خود را دنبال می‌کند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات