۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۳۳۸۸۰
روزنامه انگلیسی گاردین:

آل سعود دین را برای اهداف سیاسی مصادره کرده است

روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی به تغییرات اخیر در عربستان اشاره کرد و نوشت پیش رفتن آل سعود به سمت اسلام میانه‌رو با اهداف اقتصادی صورت می‌گیرد و آل سعود دین را برای اهداف سیاسی مصادره کرده بود.
عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی به سخنان اخیر محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی درباره قصد وی برای پیش‌بردن عربستان به سوی اسلام میانه‌رو پرداخت و یادآور شد دهه‌های متمادی آل سعود وعده می‌دادند اما به آن وعده‌ها عمل نمی‌کرد. 

گاردین افزود: آل سعود سعی دارد با سر و صدایی که با سخنان صحیح به پا می‌کند، وجهه لکه‌دار خود در جهان را ترمیم کند در صورتی که به ندرت کار خوبی انجام می‌دهند اما ممکن است این بار متفاوت باشد.

این روزنامه یادآور شد بن سلمان در مصاحبه‌ای اخیرا به این روزنامه گفته بود، بعد از انقلاب ایران انگیزه ایجاد حکومت‌های مذهبی و کپی کردن از ایران در منطقه شکل گرفت ولی اکنون زمان آن رسیده که از این مساله در عربستان سعودی خلاص شود.

گاردین افزود: این سخن بن سلمان واقعیت ندارد و این خود آل سعود بود که با مصادره مذهب برای اهداف سیاسی قصد داشت حکومت کند اما نمی‌دانست که چنین مساله‌ای با واکنش معکوس مواجه می‌شود.

این روزنامه ادامه داد: تاریخ افراطی‌گری در عربستان سعودی در نتیجه استفاده اشتباه از دین بود که به خاندان سلطنتی کمک می‌کرد استبداد خود را بدون پرسش و انتقاد پیش ببرند.

گاردین ضمن اشاره به قانون اخیر در راستای آزادی رانندگی برای زنان سعودی نوشت: دورانی طولانی آل سعود برای حفظ قدرت خود سرسختانه‌ترین فوانین مذهبی را در کشور پیاده می‌کرد و از طرف دیگر ماهانه مبالغی را به مردم این کشور می‌داد.

این روزنامه افزود: اما بعد از سقوط قیمت نفت و شرایط سخت اقتصادی برای این کشور، خزانه خاندان سلطنتی دیگر تحمل شرایط کنونی را ندارد و راهی بهتر از کنار گذاشتن عادات گذشته نیست. از طرفی جوانان سعودی از این شرایط خسته شدند و بن سلمان به عنوان یک شخصیت اقتصادی بر این باور است، بدون ایجاد توافقی میان شهروندان و حکومت، بازسازی اقتصادی در عربستان شکست خواهد خورد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

ارسال نظرات