۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۵۳۶۰۶۷
نمایشگاه کتاب؛

سرنوشت قدیمی ترین کتاب ایرانی در بوشهر

استاد ادبیات دانشگاه بوشهر با اشاره به اهمیت کتاب برای انسان ها از گذشته های دور تا به امروز از سرنوشت قدیمی‌ترین کتاب ایرانی در بوشهر خبر داد.
سید جعفر حمیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید جعفر حمیدی استاد ادبیات دانشگاه بوشهر، در نشست علمی ترویج فرهنگ کتابخوانی که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با بیان این که کتاب مجموعه علم و دانش انسان ها است، اظهارداشت: از قدیم الایام بشر به دنبال این بوده که دانستنی هایش را جمع کند و به کتاب توجه ویژه ای داشتند و روی برگ پاپیروس مطالب را می نوشتند.

وی با بیان این که هر علمی که در کتاب نباشد ماندنی نیست، افزود: چینی ها و مصری ها از قدیم الایام با کتاب سر وکار داشتند و در ایران هم در قرن دوم قبل از میلاد عیلامی ها علاقه به کتاب داشته اند و مطالبی را روی خشت خام می نوشتند.

حمیدی افزود: قدیمی ترین کتابی که در ایران پیدا شده در بوشهر در «تل پلتل» است که دوازده هزار خشت خام در سال 1347 پیدا شد که متأسفانه برای زیرکاری باند فرودگاه استفاده کردند و فقط چند عدد از آن به باستان شناسی فارس رسید و از آنجا به آمریکا فرستادند و معلوم شد که پایتخت عیلامی ها در آنجا بوده است.

وی افزود: از قرن 15 میلادی که صنعت چاپ پیدا شد چاپ کتاب هم رونق گرفت و امروز کتاب خانه های بزرگی در دنیا است.

استاد ادبیات دانشگاه بوشهر خاطرنشان کرد: بزرگ ترین کتابخانه ایرانی در مرو و مال یزدگرد سوم بوده است که این کتاب خانه سلطنتی را با خود آورده بود که در مرو نگهداری می شد و وقتی این کتابخانه را جابجا می کردند چهارصد شتر این کتاب ها را جابجا می کردند./۸۴۳/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات