۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۵۳۶۱۵۰

از قدس تا بیروت؛ یکی شدن فریادها در اعتراض به بیانیه «بالفور»

امروز مصادف با صدمین سالروز صدور بیانیه بالفور، داخل و خارج فلسطین شاهد برگزاری تظاهرات و تجمعاتی در اعتراض به این بیانیه بود.
تظاهرات ضد صهیونیستی در صدمین سالگرد بیانیه بالفور

به گزارش خبرگزاری رسا، برخی گروه‌های فلسطینی و لبنانی امروز در صدمین سالروز بیانیه بالفور، در مقابل سفارت انگلیس در بیروت تجمع کردند.

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، هم‌چنین گروه‌های مختلف فلسطینی در رام‌الله، قدس اشغالی و دیگر شهرهای کرانه باختری دست به تظاهرات زدند و به این بیانیه که سرآغاز اشغال فلسطین و تأسیس رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، اعتراض کردند.

همزمان نوار غزه نیز شاهد برگزاری پنجمین کنفرانس امنیت ملی فلسطین است؛ خالد مشعل رییس سابق دفتر سیاسی حماس تماسی تصویری با این کنفرانس برقرار کرد و خواستار عذرخواهی انگلیس شد.

در همین راستا 1000 نامه از دانش‌آموزان فلسطینی خطاب به «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس- که به نقش این کشور در تاسیسی رژیم صهیونیستی افتخار کرده بود- نوشته و تحویل کنسولگری انگلیس در قدس شد. دانش‌آموزان خواستار عذرخواهی لندن برای این بیانیه شدند.

دومین کنفرانس اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز از دیروز در بیروت آغاز به کار کرد و قرار است امروز هم ادامه پیدا کند؛ شرکت‌کنندگان در این کنفرانس از انگلیس خواستند بابن بیانیه بالفور عذرخواهی کند.

در 2 نوامبر 1917 از سوی «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس نامه‌ای خطاب به «والتر روتشیلد» سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشت و در آن اعلام کرد موضع لندن برای ایجاد «خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» مثبت است؛ همنی نامه سرآغاز تأسیس رژیم صهیونیستی شد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات