۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۵۳۶۹۰۴
عضو ارشد جنبش أمل لبنان:

اهل سنت و مسیحیان به امام حسین افتخار می‌کنند/ لزوم بهره‌گیری از ظرفیت عظیم نهضت حسینی

نایب رییس دفتر سیاسی جنبش أمل لبنان با اشاره به ظرفیت‌ عظیم نهضت امام حسین(ع) در آگاهی بخشی به جهانیان تاکید کرد که انقلاب حسینی یک انقلاب جهانشمول است.
حجت الاسلام حسن المصری

حجت الاسلام حسن المصری نایب رییس دفتر سیاسی جنبش أمل لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با اشاره به نهضت حسینی گفت: در میان برخی این اختلاف نظر وجود دارد که قیام امام حسین(ع) یک انقلاب گذرا است یا یک نهضت فکری که به نظر میرسد قیام امام حسین(ع) یک نهضت فکری مستمر در طول تاریخ است و همین موضوع وجه تمایز انقلاب یا نهضت امام حسین(ع) از سایر حرکت‌ها در جهان است زیرا نهضت حسینی در جهت مصلحت انسانی و خدمت به بشریت بوده است.

حجت الاسلام المصری افزود: هدف امام حسین(ع) از جانفشانی خود، فرزند، خانواده، اصحاب و یارانش، حفظ کرامت، شرافت و فضیلت انسانی بود که خداوند فرمود «ولقد کرّمنا بنی آدم» بنابر این سایر انقلاب‌ها و جنبش‌ها حتی ابتدائی‌ترین آموزه‌های نهضت حسینی را ندارد. امام یک مصلح جتماعی است. حضرت فرمودند که «إنما خرجت لطلب الاصلاح في أمت جدي محمد صل الله عليه واله وسلم» لذا بقای نهضت امام حسین(ع) بر این امر استوار است که از جانفشانی انسانی الهی در راه خدا آغاز شده است.

وی با اشاره به همدلی و همراهی نخبگان اجتماعی با نهضت حسینی خاطر نشان کرد: صاحبان اندیشه، نخبگان اجتماعی، انسان‌های متمدن و آگاه به نهضت‌های فکری ایمان می‌آورند. امام حسین(ع) متعلق به مسلمانان و یا به مومنان به خدا و ائمه نبود بلکه امام حسین(ع) امام تمامی انسان‌ها از کافر و فاسق تا مومن و مسلمان بود. ایشان امام مظلومان و مستضفعان سراسر جهان است. گاندی رهبر کبیر هند با آنکه مسلمان نیست اما می‌گوید از حسین آموختم که چگونه مظلوم باشم و پیروز شوم و این بزرگترین دلیل برای جهانشمول بودن مدرسه امام حسین(ع) است.

نایب رییس دفتر سیاسی جنبش امل ادامه داد: حماسه امام حسین(ع) با زندگی، مرگ و جوامع انسانی در شرق و غرب جهان ارتباط برقرار ساخته است. بایستی نهضت حسینی را از زیر یوغ اندیشه‌هایی که خواهان به حاشیه راندن و محدود ساختن حماسه حسینی هستند خارج سازیم. برخی تلاش دارند تا با انتشار افکار مسموم خود اینگونه القا کنند که نهضت عظیم امام حسین(ع) با اهداف دنیوی و تامین منافع شخصی به وقوع پیوست. همانگونه که آیت الله سیستانی حفظه الله فرمودند باید نهضت امام حسین(ع) را از زبان حال خارج و به عمق نهضت عظیم حسینی برسیم.

حجت الاسلام المصری با بیان آنکه نهضت حسینی یک نهضت انسانی به سوی کمال است و هیچگاه خاموش نمی‌شود، اظهار داشت: امام حسین(ع) سه دشمن داشتند. اول کسانی که ایشان را به شهادت رساندند. دوم علمای دین که با سخنانی مانند «یزید حاکم شرع بوده و حسین بر حاکم قیام کرده پس به حکم اموزه های جدش کشته شده» به توجیه جنایات یزید پرداخته و به این جنایت عظیم مشروعیت بخشیدند. این گروه با وجود کفر یزید به توجیه رفتارش پرداختند و خطر این گروه بسیار بیشتر از گروه اول است. اما در زمان ما گروه سومی هستند که این نهضت عظیم را محدود به اموری ساختند که هیچ ارتباطی با واقعیت قیام اباعبدالله الحسین(ع) ندارد که این گروه بسیار خطرناکتر از دو گروه دیگر هستند.

انتقاد از ترویج برخی شعائر موهن مذهب
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقاد نخبگان از برخی شعائر حسینی و اینکه آیا این انتقادات به ذوق شرعی باز می‌گردد یا خیر تصریح کرد: همانگونه که عرض شد برخی از رفتارها تخریب فرهنگ و شعائر عاشورایی است مثلا برخی افراد با بستن قلاده خود را سگ امام حسین(ع) معرّفی می‌کنند در حالی که امام حسین(ع) به سگ و یا حیوان نیازی ندارد. امام حسین(ع) به راهرو، فرمانده، مجاهد فی سبیل‌الله و مبارز نیازمند است. حادثه عاشورا تنها منحصر به همان چند ساعت نبود. سیره حسینی یک سیره عقیدتی است و همانگونه که خط امام حسین(ع) با خط یزید تلاقی نمی‌کند خط و مسیر پیروان این دو گروه نیز به یکدیگر نخواهد رسید.

روحانی شیعی لبنان تاکید کرد: خط خیر که از امام حسین(ع) به سوی خداوند تبارک و تعالی ادامه داد همواره در طول تاریخ با خط یزید که به سوی شیطان راه می‌برد به مبارزه برخاسته است و غلبه و سیطره نیز ان شاء الله با محور مقاومت است. اگر یزید و یزیدیان می‌توانند مسیر مقاومت و ایستادگی را منحرف سازند این عمل را انجام دهند اما امام حسین(ع) با خون خود و اصحاب و یارانش مانع از انحراف منهج مقاومت و ایستادگی از مسیر اصلی‌اش شد.

عضو ارشد جنبش امل با بیان ظرفیت عظیم نهضت حسینی در آگاهی بخشی به امت اسلامی گفت: سخنرانان، خطبا و منبری‌ها باید در مناسبت‌های مختلف دینی و مذهبی مساله عاشورا و نهضت حسینی را همانند بزرگان دین مانند سید جواد شبر یا شیخ الوائلی به مردم بشناسانند به گونه‌ای که هیچ وهن و کوتاهی در حق اهل بیت(ع) صورت نگیرد. باید با ظرفیت‌های عظیم نهضت حسینی عواطف دینی و مذهبی مردم را برانگیخت نه آنکه سخنانی بر زبان جاری سازیم که وهن آشکار به دستگاه اباعبدالله الحسین(ع) باشد. حضرت زینب(س) با خطبه‌های انقلابی خود یزیدیان را رسوا ساخت و باید ایشان الگوی خطبا و سخنرانان باشد.

شیخ حسن المصری در پایان خاطر نشان کرد: تمامی ادیان و مذاهب اسلامی از شیعه و سنی باید به برگزاری مراسم عزای امام حسین(ع) افتخار کنند. اهل سنت باید به زهیربن القین اقتدا کنند که سنی مذهب بود اما به کاروان امام حسین(ع) پیوست و به شهادت رسید. مسیحیان نیز باید وهب و جون را الگوی خود قرار دهند که در رکاب اباعبدالله الحسین(ع) به شهادت رسیدند. همگان باید عزای حسینی را برپا کنند و خود را به سفینه نجات امام حسین(ع) برسانند./981/ب913/ر

ارسال نظرات