۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۵۳۸۸۴۴

برگزاری همایش سمینار «روز حسین» در هند

سمینار «روز حسین» با حمایت خانه فرهنگ ایران در بمبئی و همکاری مؤسسه «منشن یونتی حسینی» هند در «مومبرا»ی بمبئی، برگزار شد.
سمینار روز حسین در هند

به گزارش خبرگزاری رسا، سمینار «روز حسین» در مومبرا (ناحیه‌ای در شمال کلانشهر بمبئي هند) با حمایت خانه فرهنگ ایران در بمبئي و همکاری مؤسسه «منشن یونتی حسینی» هند و با حضور مرتضي زارع‌بي‌عيب، وابسته فرهنگی ایران در بمبئي و نيز اندیشمندان مسلمان، عالمان هندو و علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم رضوی، ريیس مؤسسه «منشن یونتی حسینی» گفت: یکی از ماندگارترین پیام‌های امام حسین (ع) در واقعه عاشورا که برای تمام بشریت در طول تاریخ، چه مسلمان و چه غیرمسلمان، آموزنده و زندگی‌ساز است، این جمله امام(ع) است، که فرمودند: «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید».
 
وی افزود: امام حسين (ع) در این جمله به این نکته اشاره می‌کند که انسانیت یک ملاک بسیار ارزشمند است که جدای از هر دین و مسلک که انسان‌ها از آن پیروی می‌کنند و مؤمن به خداوند که یا کافر هستند، یک گوهر درونی در وجود تمام آنهاست که به نام انسانیت که اگر هر فرد به آن مراجعه کند، می‌تواند راه درست و حقیقت را پیدا کند و حق و ناحق را به واسطه همین گوهر درونی تا حدود زیادی تشخیص دهد.
 
در ادامه سردار سینگ آهوجا، متفكر هندو با بيان سخنانی گفت: واقعه عاشورا دارای پیام‌های بسیاری است که یکی از مهم‌ترین آنها، بحث آزادی افراد در انتخاب و تصمیم‌گیری است. امام حسين(ع) در شب عاشورا یاران خود را جمع کردند و به همه آنها فرمودند که فردا نبردی سخت با دشمنان به وقوع خواهد پیوست، پس شما خود اختیار دارید که با من بمانید یا بازگردید.
 
وی افزود: آیا شما آزادی عمل و اختیاری بیش از این در طول تاریخ سراغ دارید؟ تنها دلیلی که آن بزرگوار این کار کرد به خاطر اصل آزادمنشی و آزادی در تصمیم‌گیری و احترام به تفکر افراد بود.
 
مهدي زارع‌بي‌عيب، وابسته فرهنگی ایران در بمبئي، سخنران پاياني اين سمينار هم بيان كرد: امام حسین(ع) تنها به یک دین و مذهب تعلق ندارند؛ بلکه الگویی نمونه برای آزادمردان جهان است.
 
وي افزود: برخی از مردم به خاطر دلبستگی‌های به دنیا، امام حسين(ع) را رها کردند و بسیاری نیز بر علیه ایشان به نبرد پرداختند و واقعه کربلا را به وجود آوردند. به این نکته باید اشاره کرد که تمام زندگی انسان‌ها دارای معنا و مفهوم است. انسان باید این معانی را دریابد، بیاموزد و از آنها در راستای رسیدن به پیشرفت و تعالی بهره‌مند شود. وقتی ما درباره زندگی انسان‌های بزرگی همچون امام حسین(ع) می‌اندیشیم و با آن ارتباط معنایی پیدا می‌کنیم، دیگر صورت ظاهر را رها خواهیم کرد و به آنجایی می‌رسیم که می‌توانیم ذره‌ای از این عظمت و شکوه را دریابیم و روح خویش را به سطوح بزرگ‌تر ارتقا دهیم.
 
زارع‌بي‌عيب ادامه داد: وقتی تصمیم می‌گیرید با استفاده از آموزه‌های زندگی این بزرگان به سمت خداوند نزدیک شوید و برای این تصمیم‌گیری تلاش می‌کنید، به طور قطع عنایات الهی شامل حال شما خواهد شد و شما در تمام امور زندگی خود آثار آن را احساس خواهید کرد. بایستی به خاطر داشته باشید که برقراری ارتباط با امام حسین(ع)، نیاز به مسلمان‌بودن ندارد و این همان روح بلند سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش است که در تمام تاریخ بر انسان‌ها سایه گسترده و هر انسانی با توجه به میزان تلاش و ارادت خود می‌تواند از آن بهره‌مند شود.
 
وابسته فرهنگی ایران در در ادامه سخنانشان با اشاره به وجود ادیان و مذاهب مختلف گفت: آن امام همام بسیار برای مفاهیم دینی ارزش قائل بودند تا آنجا که فرمودند: «دین لقلقه دهان شما نباشد.» یعنی به مسائل دینی به صورت ظاهری نگاه نکنید؛ بلکه تلاش کنید تا آن را در زندگی خود متبلور و متجلی کنید.
 
وي تأكيد كرد: نمود حضور دین در زندگی امام حسین (ع)، بزرگی روح، عزت و کرامت انسانی، به اسارت نرفتن روح انسان در دام خواهش‌ها و وسوسه‌ها و تسلیم‌نشدن در برابر آنچه انسانیت و روح انسانی را ذلیل می‌کند، خواهد بود. نبرد عاشورا را می‌توان امتحانی برای مؤمنان و دینداران قلمداد کرد. گروهی که بدون هیچ ترس و واهمه و به خاطر اعتقاد راسخشان در مقابل لشکر کفر و طاغوت زمان قرار گرفت و حماسه بزرگ عاشورا را رقم زد./۸۴۷/
ب۱۰۲/ف

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات