۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۵۵۱۷۵۳
گزارش رسا از کنفرانس جهانی الازهر (۲)

از اظهار ندامت در اعتماد به آمریکا تا بشارت نابودی اسرائیل + متن بیانیه پایانی کنفرانس

تاکید بر ابدی بودن قدس به عنوان پایتخت فلسطین، لزوم فعالیت رسانه‌ای جدی در پوشش اخبار فلسطین، محکومیت تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس مهمترین بندهای بیانیه کنفرانس یاری قدس بود.
کنفراس جهانی یاری قدس الازهر

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: کنفرانس دو روزه الازهر با عنوان «یاری قدس» با حضور علما و اندیشمندان 86 کشور جهان پنجشنبه هفته گذشته به پایان رسید.

این کنفرانس با اشراف عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر و توصیه احمد طیب شیخ الازهر مصر و رییس شورای حکمای مسلمان و با حضور شخصیت‌های طراز اول جهان مانند مصطفی عثمان اسماعیل وزیر خارجه سابق سودان، عبدالعزیز التوجیری مدیرکل سازمان تربیت اسلامی و علوم و فرهنگ و بیش از 800 خبرنگار داخی و خارجی که به پوشش این مراسم مبادرت می‌کردند، برگزار شد.

پیشتر در شماره نخست این گزارش، به بررسی متن و حاشیه این کنفرانس پرداختیم. در این شماره نیز ضمن اشاره به مهمترین سخنان مطرح شده در روز دوم، بیانیه مشترکی که از سوی مهمانان این کنفرانس منتشر شد را نیز به اطلاع خوانندگان محترم می‌رسانیم:

قدس همواره پایتخت فلسطین باقی می‌ماند
عباس شومان معاون شیخ الازهر از سخنرانان روز دوم این کنفرانس با عدم رضایت از سطح آگاهی فرزندان تحصیل‌کرده کشورهای عربی ـ اسلامی نسبت به مساله قدس شریف گفت: سطح احاطه، آگاهی و ادراک نسل کنونی نسبت به نسل‌های قبل کمتر است زیرا اکنون در میان نسل ما کسانی هستند که با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شده و همین امر سبب می‌شود تا آثار آن جنگ از یاد و خاطره‌ها از میان نرود.

شومان افزود: تمام معلومات جوانان و نسل جدید از فلسطین و قدس شریف نشات گرفته از کتاب‌های درسی است که از عمق و تمرکز لازم برخوردار نبوده و واقعیت‌های امت اسلامی به شکل تقطیع‌شده در آنها به نمایش گذاشته شده است به عنوان نمونه هرچند برخی اخبار پیرامون قدس منتظر می‌شود اما به سرعت اخبار مرتبط با تروریسم و فجایعی که گویا تمامی ندارد جای آن را گرفته و آتش اخبار قدس را خاموش می‌کند.

وی جبران این نقصان را از موسسه‌های آموزشی کشورهای اسلامی خواسته و خاطر نشان کرد: در سایه تهاجم‌های بی‌رحمانه‌ای که درصدد دست درازی به هویت تاریخی قدس و تحریف تاریخ این سرزمین مقدس است و پیش از آنکه مطالب به شکلی غلط در اذهان جوانان جای بگیرد باید برای اصلاح این اشتباهات اقدامی انجام گیرد. در این معرکه رسانه‌ای نباید نسل جوان را تنها گذاشت تا طعمه فرهنگ بیگانه شوند.

معاون شیخ الازهر در پایان اظهار داشت: به فرزندان خود خواهیم آموخت که قدس، با خاکش، خانه‌هایش، آثارش، مناره‌هایش، کلیساهایش، قبة الصخرا و اماکن مذهبی‌اش همواره پایتخت عربی فلسطین باقی خواهد ماند و تصمیم ترامپ و همراهی برخی کشورهای مجهول در نقشه جهانی نمی‌تواند هویت قدس و تاریخ آن را از بین ببرد. ما از این اتفاق بهترین بهره را در جهت حمایت از فلسطین و اصلاح وضعیت میدانی و احقاق حق تاریخی مردم فلسطین خواهیم برد.

تاکید کلیسا بر حمایت رسانه‌ای از قدس شریف
عبدو ابوکسم مدیر مرکز رسانه‌ای کاتولیک لبنان از دیگر سخنرانان این کنفرانس با تاکید بر آنکه همایش یاری قدس اقدامی شایسته از سوی الازهر برای وحدت امت اسلامی پیرامون مساله فلسطین است ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس شروعی برای حمایت کامل از قدس و حفظ هویت معنوی و تاریخی آن و نیز خدمت به صلح جهانی و منطقه‌ای باشد.

وی در سخنان خود با محوریت «نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی» خاطر نشان کرد: کلیسا خود را در قبال استفاده از رسانه‌ها در مسیر عدالت، صلح، اظهار حقیقت و دفاع از مسائل مظلومان و مستضعفان مسؤول می‌داند از این رو کلیسا همواره پیروان خود را به اتحاد عمیق در عرصه فعالیت‌ رسانه‌ای و همبستگی با سایر پیروان ادیان آسمانی تشویق می‌کند.

عبدو ابوکسم با ارائه راهکار کوتاه مدت و بلند مدت با هدف آگاهی بخشی رسانه‌ای به نسل جوان پیرامون قدس و تاریخ آن افزود: ساخت برنامه‌های رسانه‌ای مرتبط با قدس و تاریخ و هویت آن مانند فیلم مستند، گفت‌وگوهای تلویزیونی، رادیویی یا مکتوب، برگزاری برنامه‌های گفت‌وگو محور در شبکه‌های اجتماعی، برگزاری کنفرانس‌های منطقه‌ای و جهانی، برگزاری مسابقه‌ها در بخش‌های مختلف علمی و ادبی و تاریخی با محوریت قدس و ملزم ساختن رسانه‌ها به استفاده از متون رسانه‌ای مورد تایید موسسه‌های دینی از مهمترین اقدامات برای حمایت از قدس و فلسطین است.

حمایت از قدس وظیفه شرعی و انسانی است
مکرم محمد احمد رییس شورای عالی تنظیم رسانه سخنران دیگر روز دوم کنفرانس در ابتدا ضمن تشکر از تلاش‌های احمد طیب شیخ الازهر مصر به دلیل ایستادگی در برابر مستبدّان و مستکبران با اشاره به وظیفه کنونی کشورهای عربی ـ اسلامی تاکید کرد: وظیفه شرعی و انسانی کشورهای عربی و مسلمانان آن است که از قدس شریف و مردم مظلوم فلسطین حمایت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ملت فلسطین توانایی خلق تصویر جدیدی از مقاومت مردمی را داشته و به این مهم جامه عمل پوشانده است همانگونه که توانایی تظاهرات مردمی علیه اشغالگری را دارد. ما تا کنون گمان می‌کردیم که آمریکا شریک ما در جنگ علیه تروریسم و یک میانجیگر بی‌طرف است که می‌تواند در فرایند صلح در منطقه نقش بسزایی را ایفا کند اما آشکار شد که این امر تنها یک رویای باطل بود.

رییس شورای عالی تنظیم رسانه با تایید سخنان شیخ الازهر مبنی بر نابودی حتمی اسرائیل و اشغالگری اظهار داشت: این تصویر کریه و سیاه که آمریکا از خود نشان داد اعتماد ما به این که وجدان انسانی در یاری فلسطین به پا خواهد خواست را تغییر نخواهد داد. مهم آن است که از تهدیدهای یهودیان صهیونیستی ترس به خود راه ندهیم بلکه در سرزمین خود ایستادگی می‌کنیم که یا شهادت و یا پیروزی نصیب ما می‌شود.

اسرائیل به دنبال تغییر بافت دینی در فلسطین است
ولید عساف و نماینده پارلمان فلسطین سخنان خود در کنفرانس یاری قدس را با مساله تلاش رژیم صهیونیستی برای تغییر تاریخ و هویت فلسطین و قدس اشغالی و نقش این اقدام در گسترش نفرت و خشونت در منطقه آغاز کرد.

وی در این کنفرانس تاکید کرد که اسرائیل برای تغییر بافت دینی و مذهبی و نیز هویت تاریخی قدس اقدامات و قوانین ضد شهروندی را تصویب کرده است. رژیم صهیونیستی و سازمان‌های وابسته به آن اقداماتی را به موقع اجرا گذاشتند که مشکلات اقتصادی شدیدی را به همراه داشته و زندگی مردم فلسطین را به جهنم تبدیل کرده است.

نماینده پارلمان فلسطین افزود: طرد فلسطینیان با سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اجتماعی، تشویق اشغالگری و سیطره بر مسجد الاقصی و تقسیم زمانی و مکانی آن، قانون‌گذاری و صدور فتواهایی به نفع یهودیان، ثبت روایتی تاریخی ـ دینی ساختگی و متناقض با واقع به قرائت یهودی از مهمترین اقدامات رژیم صهیونیستی برای محروم ساختن مردم فلسطین از حقوق شرعی و قانونی است.

وی در پایان با تاکید بر لزوم حمایت مادی و معنوی از مساله فلسطین اظهار داشت که به رسمیت نشناختن حقوق مردم فلسطین و تعدی به مقدسات دینی از سوی اشغالگران صهیونیستی سبب شده تا موجی از خشم و نفرت در میان مردم فلسطین نسبت به اسرائیل ایجاد شود.

بیانیه پایانی کنفرانس یاری قدس
کنفرانس دو روزه «یاری قدس» الازهر با قرائت بیانیه پایانی در هشت بند به پایان رسید. تاکید بر ابدی بودن قدس به عنوان پایتخت فلسطین، لزوم فعالیت رسانه‌ای جدی برای به رسمیت شناخته شدن حق مردم مظلوم فلسطین، محکومیت تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس و لزوم حفظ وضعیت موجود و عدم تغییر در ساختارهای حقوقی و قانونی فعلی از مهمترین نکات این بیانیه بود. در ذیل بخشی از متن این بیانیه تقدیم می‌شود:

بسم الله الرحمن الرحيم
با اعتقاد به مرجعیت فکری و معنوی الازهر در جهان عربی و اسلامی و برخورداری از اعتماد و شایستگی در نزد مرجعیت مسیحی و بلکه تمام آزادگان و عاقلان صادق جهان و با تاکید بر مسؤولیت دینی و انسانی و امانتی که الازهر در بیش از یازده قرن با خود حمل کرده است به اطلاع می‌رساند کنفرانس دو روزه‌ای با نام «یاری قدس» با همراهی شورای حکمای مسلمان و با نظارت عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر در مرکز همایش‌های الازهر با هدف همفکری میان رهبران و صاحب نظران دینی و سیاسی و دوست‌داران صلح در قرن 21 برگزار شد تا راهکارهای جدید پیروزی در برابر یهودی سازی قدس و حفظ کرامت فلسطین و هویت دینی و معنوی آن و نیز مقابله با تعدی‌گری رژیم صهیونیستی و بی‌اعتنایی آنان به تصمیم‌های جامعه جهانی مورد بررسی قرار گیرد که مهمترین نتایج این کنفرانس به شرح ذیل اعلام می‌شود:

1. حاضران در کنفرانس بر سند صادر شده از سوی الازهر در 20 نوامبر 2011م مبنی بر عربی باقی ماندن قدس و آنکه قدس در طول تاریخ حرم مقدس اسلامی و مسیحی است تاکید کردند.

2. قدس پایتخت ابدی فلسطین است و باید تلاش جدی برای به رسمیت شناخته شدن آن در رسانه‌ها و نیز جامعه جهانی و قبول عضویت فعال فلسطین در تمامی سازمان‌ها و هیأت‌های جهانی صورت گیرد. قدس تنها یک سرزمین اشغال شده یا یک مساله ملی فلسطینی یا یک قضیه قومیتی نیست بلکه مهمتر از همه اینها قدس حرم مقدس اسلامی ـ مسیحی و مساله‌ای اعتقادی برای مسلمانان و مسیحیان است.

3. عربی بدن قدس امری است که قابل مذاکره و تغییر نیست بلکه از هزاران سال قبل تا کنون این مساله ثابت بوده و تلاش‌های جهانی رژیم صهیونیستی برای تحریف تاریخ و یا محو این مساله از اذهان و وجدان عرب‌ها و مسلمانان راه به جایی نخواهد برد.

4. تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت به قدس که در نزد آزادگان جهان ارزش قلم‌فرسایی نیز ندارد را به شدت محکوم می‌کنیم. ای تصمیم فاقد وجاهت تاریخی، قانونی، شرعی و اخلاقی است و رژیم اشغالگر قدس باید مطابق با بیانیه‌های سازمان ملل از اشغالگری دست بردارد. هشدار می‌دهیم که اگر از این تصمیم عقب نشینی نشود، خشونت و نفرت در تمام جهان منتشر خواهد شد.‌

5. لزوم بهره‌وری از تمامی امکانات رسمی و ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی (اسلامی، مسیحی، یهودی) برای پایان دادن به اشغالگری ظالمانه رژیم صهیونیستی.

6. این کنفرانس از دولت‌های اسلامی، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، سازمان ملل متحد و سازمان‌های مدنی درخواست دارد تا هرچه سریعتر مانع از اجرایی شدن تصمیم آمریکا شده و افکار عمومی را علیه این سیاست ظالمانه و ضد حقوق انسانی بسیج کند.

7. حاضران بر خود وظیفه می‌دانند تا از انتفاضه فلسطین، قدس، مسجد الالقصی حمایت و در کنار ملت فلسطین در برابر تصمیم‌ها و سیاست‌های ظالمانه رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند. به ملت فلسطین اعلام می‌کنیم که ما با شما هستیم و شما را تا آزادی کامل فلسطین و قدس شریف تنها نخواهیم گذاشت.

8. کنفرانس یاری قدس به توانایی کشورهای عربی و اسلامی در حمایت از فلسطین و فشار بر آمریکا برای عقب نشینی از تصمیم خود در معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ایمان دارد./981/ب950/ر

ارسال نظرات