۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۵۲۵۲۴
یکی از علمای مصر:

جامعه و تربیت نقش بسزایی در شکل‌گیری شخصیت افراد دارند

معاون اوقاف اسکندریه مصر جامعه و تربیت را دو رکن اساسی شکل‌گیری شخصیت افراد برشمرد.
شیخ محمد العجمی معاون اوقاف اسکندریه مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ محمد العجمی معاون وزارت اوقاف اسکندریه مصر در خطبه‌های امروز نماز جمعه با موضوع «شهامت، مروّت و جانفشانی» بر نقش تربیت در شکل‌گیری این صفات در افراد تاکید کرد.

شیخ عجمی با اشاره به لزوم نشر صحیح اسلام و اصلاح مفاهیم اشتباه و گسترش ارزش‌های انسانی در جامعه گفت: انسان از صفاتی بهره‌مند است که سبب تمایز وی از سایر موجودات در پهنه هستی می‌شود.

وی افزود: حتی اگر برخی از این صفات در سایر موجودات پدیدار شود اما غالبا به شکل تمام و کمال نیست به این معنا که آنها تنها نسبت معیّنی از این ویژگی‌ها را دارا بوده و به اندازه انسان چنین ظرفیت و توانی برای پذیرش تمامی ویژگی‌ها ندارند.

عالم اهل سنت مصر به مساله تمایز عقلی و ادراکی انسان‌ها نیز اشاره و خاطر نشان کرد: انسان جامع اضداد است و صفات مختلفی را می‌تواند دارا شود همانگونه که فردی از افراد بشر می‌تواند صفت ایثار را داشته باشد این قابلیّت را نیز داراست که انانیّت و تفرّد را نیز در خود بپروراند.

این مقام مسؤول در وزارت اوقاف با اشاره به عوامل شکل‌گیری ویژگی‌های شخصیتی اظهار داشت: مهمترین عامل در شکل‌گیری ویژگی‌های نیک یا زشت در انسان‌ها تربیت و محیط اجتماعی است به عنوان مثال محیط اجتماعی و شرایط تربیتی سبب شده تا جامعه عربی به مهمان نوازی معروف شوند.

شیخ عجمی در پایان تصریح کرد: جامعه نقش بسزایی در شکل‌گیری صفت ایثار، شهامت و شجاعت در افراد دارد به گونه‌ای که گاه افراد برای دفاع از ارزش‌ها مانند یاری مظلوم حتی از با ارزشترین دارایی خود یعنی جانشان می‌گذرند./981/ب901/ر

ارسال نظرات