۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۵۵۸۰۱۸

تحلیلگر مصری تضییع حقوق شیعیان عربستان از سوی بن‌سلمان را محکوم کرد

نویسنده و تحلیلگر مصری در واکنش به سیاه‌نمایی‌ها و اصلاحات نمایشی ولی‌عهد عربستان نوشت که او به جای این کارها حقوق ۴ میلیون شیعه عربستانی را رعایت کند.
بن سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، «سامح عسکر» تحلیلگر سیاسی و نویسنده مصری اصلاحات اخیر عربستان سعودی را به باد انتقاد گرفت.

وی در واکنش به سخنان بن سلمان که گفته بود «تعداد ساکنان قطر به اندازه ساکنان یک خیابان در مصر نمی‌شود»، نوشت: «اگر قطری‌ها هم مقابله به مثل کنند و بگویند که ساکنان بحرین و امارات به اندازه یکی از روستاهای ایران جمعیت ندارد چه می‌شود؟ یا اگر گفته شود ساکنان عربستان به اندازه ساکنان خیابانی در چین نیست، چگونه؟»

ولی‌عهد عربستان در جریان نشستی که با چند تن از اصحاب رسانه مصری داشت، گفته بود خودش را درگیر مسأله قطر نمی‌کند و کمتر از یک وزیر هم می‌تواند پرونده این کشور را حل و فصل کند.

این نویسنده مصری در ادامه با انتقاد از نحوه سیاستمداری ولی‌عهد عربستان می‌نویسد: «اگر قطر [آن گونه که شما می‌گویید] ضعیف است؛ چرا ائتلاف چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر از هشت ماه پیش نتوانسته‌اند این کشور را به زانو درآورند».

چهار کشور مذکور از خرداد ماه گذشته قطر را به حمایت از تروریسم متهم و روابط خود با این کشور را به طور کامل قطع کرده‌اند.

سامح عسکر اظهارات ولی‌عهد عربستان را «حماقت سیاسی» خواند که جایز نیست بر زبان حاکمان جاری شود. وی در ادامه نوشت: «اظهاراتی این چنین از کودکی در خیابان یا شخص عامی جاهل یا نوجوان بی‌محابا صادر می‌شود؛ اما اینکه حاکم کشوری به فرض اینکه قدرت منطقه‌ای هم باشد، این گونه بگوید، حکایت از آن دارد که به سراشیبی سقوط رسیده است».

تحلیلگر مصری ضمن انتقاد از کسانی که اقدام بن سلمان در بازدید از کلیسای مسیحیان مصر را ستوده بودند، نوشت: «برخی سکولارها چنان فریب تصمیم‌های اخیر بن سلمان را خورده‌اند که او را «رهبر جریان روشن فکری عربی» می‌دانند؛ بسیار جای تأسف است؛ برخی می‌گویند او به کلیسای عباسیه رفته. ولی من می‌گویم بهتر بود به مساجد شیعیان در کشورش می‌رفت».

عسکر همچنین در واکنش به این خبر که بن سلمان از «تامر حسنی»، خواننده مصری خواسته به عربستان بیاید، از ولی‌عهد عربستان خواست به جای دعوت از یک خواننده، از رهبران روشن فکر در جهان دعوت می‌کرد تا برای سعودی‌ها درس روشنگری می‌دادند یا رهبران روشن فکر عربستانی امثال «رائف بدوی» و شیخ «حسن المالکی» را آزاد کرده و حقوق سیاسی ۴ میلیون شیعه را به آن‌ها بدهد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

ارسال نظرات