نگاهی به رابطه بهائیت و صهیونیسم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا،کتاب «فرقهها، عرفانوارهها و مکاتب صهیونیستی» را به قلم مهدی دهنوی و با نظارت علمی محمدحسین فرجنژاد منتشر کرده است. بنابراین از این پس مطالب این کتاب را در قالب برشی از کتاب خدمت خوانندگان عزیز تقدیم میکنیم:
رابطه بهائیت و صهیونیسم
رابطه بهائیت و صهیونیسم و یهودیت دنیاگرا همواره استوار بوده و هست. در گذشته نه چندان دور، از هشتصد خانواده يهودي همدان، 150 خانواده آن بهايي بودند! در حالي كه حبيب لِوي، تاریخنگارِ یهودی، با توجّه به روحیه نژادپرستی خود، در كتابِ تاریخ یهود ایران، يهودیان را برترین انسانها میداند! او باور دارد که ديگر ملتهای جهان نسبت به یهودیان به دليل اعتقاد به وحدانيّت و برگزیده بودنشان حسادت میکنند. وی آنان را اوّلين و بلكه آخرين قوم موحّد دنيا معرفی میکند.
او در کتاب خود مفصل به صهیونیسم و هرتزل و سران صهيونيسم و مهاجرت يهوديان به فلسطين میپردازد و آنگاه از «عبد البهاء» به بزرگی، یاد و با نهایت تعجب، بهايي شدن یهودیان را توجيه ميكند!
برای ریشهیابی دقیقتر فرقه بهائیت باید توجّه داشته باشیم که تشکیل این فرقه در ایران با حضور جاسوسان انگلیسی – یهودی ارتباط دارد؛ هر چند که روسها هم در شکلگیری آن نقش مهمی داشتند. برای این کار، نخست مأمور اطلاعاتي حكومت هند- بريتانيا به نام «مانكجي ليمجيهاتريا» در ايران مستقر شد؛ مانكجي، از پارسيان هند بود و با عنوان رئيس شبكه اطلاعاتي حكومت هند- بريتانيا در ايران كار ميكرد و با ديپلماتهاي سرشناس دولت انگليس در ايران، يعني «سِر رونالد تامسون»، «ادوارد ايستويك» و «سِر هِنري راولينسون» روابط نزديكي داشت.
اين دوران، سرآغاز، نفوذ بسيار جدّي استعمار انگليس در ايران است و پيامد فعاليتهاي مانكجي و شبكه او به قدرت رسیدن «ميرزا حسين خان مشيرالدوله» (سپهسالار) در مقام صدراعظم ايران بود و در دوران صدارت او فعاليتهاي فرهنگي و سياسي اين كانون خبیث و وطنفروش در ايران به اوج خود رسید.
فعاليتهای فرهنگي مانكجي در چهار شاخه صورت گرفت: نخست، حمايت از بابيگري و تقويت آن؛ دوّم، تأسيس و گسترش فراماسونري در ايران؛ سوم، اشاعه باستانگرايي در فرهنگ ايراني و چهارم، تقويت برخي از فرقههاي اهل تصوّف در ايران.
حدود سه سال قبل از استقرار مانكجي در ايران، عليمحمد باب به دستور امیرکبیر اعدام شده بود و حركت باب از همين كانون استعماري سرچشمه ميگرفت. پس، ادّعاي محققاني كه بابيگري را به صورت جنبشی ديني- مردمي مطرح کرده، سرآغاز پيوند اين جنبش را با استعمار انگليس از زمان تبديل آن به دو فرقه ازلي و بهايي ميدانند، مبنائي ندارد. دلايل متعددي هست كه بابيگري، از آغاز، به صورت حركتی مشكوك و مرتبط با كانونهاي استعماري جلوه ميکرد.
در این باره، دوره اقامت عليمحمدشيرازي (باب) در بندر بوشهر قابل تأمل است. باب از 18 تا 21 سالگي در بوشهر به تجارت مشغول بود و سپس به كربلا رفت و شاگرد سيدكاظم رشتي، از سران شيخيه، شد. وی پس از مرگ سيدكاظم رشتي، ادّعاهاي خود را مطرح کرده و در سالهاي اقامت او در بوشهر، اين بندر، مركز مهم فعاليت كمپانيهاي انگليسي، اروپايي و يهودي- پارسي بود. در آن هنگام، مهمترين كمپاني مستقر در اين بندر، از آن خانواده يهودي «ساسون» بود كه رهبر يهوديان بغداد بودند.
بعدها، يهوديان در گسترش بابيگري و بهاييگري نقش مهمی داشتند، تا حدّي كه ميتوانيم ادّعا كنيم گسترش بابيگري و بهاييگري، تنها با حمايت يك شبكه فعال يهوديِ وابسته به خانواده زرسالارِ «ساسون» ممکن بود. يهوديان و تازه مسلمانانهای يهودي که به «دونمه» معروف بودند، بابيگري و بهاييگري را در بسياري از نقاط ايران، همچون سمّی به شریان جامعه اسلامی وارد کردند که شهر همدان، در جایگاه یکی از كانونهای مهم يهودينشين در آن سالها نمونه گويايي برای این کار است.
گفتنی است، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقهها، عرفانوارهها و مکاتب صهیونیستی» را در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه، در ۱۵۶ صفحه به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه مندان برای خرید این کتاب به مدیریت توسعه علمی و ارتباطات خبرگزاری رسا مراجعه کنند و یا با شماره تقلن تلفن: ۰۲۵۳۲۹۰۴۰۲۶--داخلی ۱۰۸ تماس بگیرند./۹۹۸/ن ۶۰۴/ش