۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۶۶۴۴۶

افزایش نگرانی از حملات اسلام ستیزان در منطقه‌ای با اکثریت مسلمان در آمریکا

مردم شهر همترمک در میشیگان با اکثریت جمعیتی مسلمان، بعد از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، بیش از پیش در مورد حملات اسلام ستیزان اظهار نگرانی می‌کنند.
مرکز اسلامی علی بن ابی طالب علیه السلام در شهر همترمک میشیگان آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، شهر همترمک (Hamtramck) در ایالت میشیگان آمریکا جمعیت زیادی از مسلمانان با اصالت در کشورهای مختلف را در خود جای داده است. حضور مسلمانان در این شهر موجب شده است که اسلام ستیزان آمریکایی، قوانین حاکم بر این شهر را قوانین شریعت اسلامی بدانند.

امسال ماه مبارک رمضان، در این منطقه برای مسلمانان ساکن در آن حس و حال بیشتری دارد چرا که در کنار هم در برابر تهدیدات روز افزون اسلام ستیزان به ویژه در دوران دونالد ترامپ، احساس اتحاد می‌کنند.

شاریا اسلام، یک جوان مسلمان در همترمک درباره دشواری‌های زمان ترامپ تاکید می‌کند: از ابتدای ریاست جمهوری ترامپ، ما (مسلمانان) بیشتر احساس خطر می‌کنیم اما از طرف دیگر احساس اتحاد بیشتری نیز داریم. ما به دنبال یکدیگر می رویم چرا که می‌دانیم همگی هدفی برای اسلام ستیزان هستیم.

سعد المسماری، مسلمان یمنی از سال 2009 به آمریکا آمده و در سال 2015 به عنوان یکی از اعضای هیات شش نفره شورای شهر برگزیده شده است. وی در مورد کار خود می‌گوید: من فردی اجتماعی و عاشق سیاست و کمک به مردم از طریق جایگاه اداری‌ام هستم و واکنش برخی از مردم به مسلمانان را ناراحت کننده می‌دانم.

مقابله با سیاست‌های تبعیض آمیز ترامپ علیه مسلمانان، در میان جامعه چند فرهنگی و آزاداندیش همترمک بسیار ریشه دارد. به طوری که در سال 2017 وقتی که ترامپ اولین بار قانون ضد مهاجرتی خود علیه کشورهای اسلامی را اعلام کرد، بسیاری از مسلمانان این شهر به خیابان‌ها آمده و نسبت به اقدام وی اعتراض کردند. در ماه آپریل نیز در اعتراض به تایید قانون ضدمهاجرتی ترامپ از سوی دادگاه عالی آمریکا، بیش از 100 مرکز شغلی در همترمک کار خود را تعطیل کردند.

قوانین ضدمهاجرتی ترامپ بر زندگی برخی از مردم همترمک تاثیری مستقیم داشته است. معاذ المقری، مسلمان یمنی و آموزگار ریاضیات و علوم در مدرسه‌ای محلی، یکی از این افراد است که از سرنوشت خواهر و خانواده او در یمن به شدت نگران است.

وی همچنین در مورد خطرات احتمالی پیش روی مسلمانان اظهار نگرانی کرده و بیان می‌کند که ممکن است هربار که او و سایر هم کیشان وی به مسجد می‌روند از سوی اسلام ستیزان مورد حمله قرار گیرند.

شهر همترمک در نزدیکی دیترویت در ایالت میشیگان در سال 1914 و به دلیل تاسیس کارخانه دوج (Dodge) مقصد مهاجرت بسیاری از لهستانی‌ها بود که روزگاری حدود 75 درصد از جمعیت این شهر یعنی بیش از 20 هزار نفر را تشکیل می‌دادند. در سال 1980 و تعطیلی کارخانه دوج، لهستانی‌ها و سایر اتباع کشورهای اروپای شرقی از این شهر کوچ کردند. بعد از مهاجرت یمنی‌ها و بنگلادشی‌ها به این شهر، اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند./847/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات