۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۷۲۱۴۱

انتشار بیست و سومین شماره فصلنامه سراج منیر + چکیده

مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت(ع) بیست و سومین شماره فصلنامه سراج منیر ویژه پاییز ۹۵ را منتشر کرد.
 فصلنامه سراج منیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت(ع) بیست و سومین شماره فصلنامه سراج منیر ویژه پاییز ۱۳۹۵ را به مدیر مسؤولی حجت الاسلام مهدی مکارم و سردبیری حجت الاسلام مهدی فرمانیان منتشر کرد.

عنوان سرمقاله این شماره، شیعه ستیزی؛ تهدیدی یا فرصت است و همچنین در ادامه بررسی وضعیت آینده سیاسی شیعیان در عراق پساداعش؛ در مصاحبه با هادی معصومی زارع را مطالعه می‌کنیم و در بخش گزارشها مطالبی همچون عالمان منتقد وهابیت؛ سلسله گزارش‌هایی از آثار اهل سنت در نقد افکار وهابیت و گزارشی از کتاب «تصحیح المفاهیم العقدیه فی الصفات الالهیه» به چشم می‌خورد.

عناوین مقالات این نشریه عبارتند از:

گزارشی از کتاب «تصحیح المفاهیم العقدیه فی الصفات الالهیه»

بررسی و نقد اندیشه سلفیه جهادی در عملیات انتحاری

فرایند شکل گیری اصطلاح «نواقض الاسلام» و کاربرد آن در تألیفات سلفیت نوین

بررسی اختلافات اعتقادی ابن تیمیه و البانی

دیدگاه ابن تیمیه در تعارض عقل صریح و نقل صحیح     

اندیشه دینی و سیاسی اخوان المسلمین ایران    

 

بررسی و نقد اندیشه سلفیه جهادی در عملیات انتحاری

علی مقدس

چکیده: عملیات استشهادی از مصادیق جهاد است که به عنوان آخرین راه مقابله با دشمن متجاوز به کار گرفته می‌شود. در مقابل «عملیات انتحاری» بدون التزام قواعد و ضوابط استشهاد صورت می‌گیرد.

 در این میان، عده‌ای خود را به سلف صالح منتسب می‌دانند و جهاد را تنها راه بر قراری حکومت اسلامی می‌خوانند، بدون در نظر گرفتن شرایط جهاد و عملیات استشهادی دست به ترور و انتحار می‌زنند.

 از نظر شرع، استشهاد باید با اذن حاکم اسلامی با قصد قربت و حفظ جان غیر نظامیان از جمله زنان و کودکان؛ علیه دشمن متجاوز صورت گیرد که هیچ کدام از این موارد در عملیات سلفیه جهادی دیده نمی‌شود و عملا مرتکب انتحار می‌گردند.

         

فرایند شکل گیری اصطلاح «نواقض الاسلام» و کاربرد آن در تألیفات سلفیت نوین

رسول چگینی

چکیده: اصطلاح «نواقص الاسلام» به معنای اموری است که ارتکاب آنها موجب ارتداد و خروج شخص از دایره اسلامی می‌شود. این اصطلاح در آیات قرآن، روایت نبوی سخنان صحابه و تألیفات علمای اهل سنت استعمال نشده است و نخستین فرد که آن را برای موجبات ارتداد به کار برد؛ محمد بن عبدالوهاب است.

 وی ده مورد از موارد مهم نواقض الاسلام را نام می‌برد که از مهم‌ترین آنها، واسطه قرار دادن میان خود و خداست و پیش از او، ابن تیمیه بدو ن ذکر این اصطلاح و به عنوان مواردی که اسلام را از بین می‌برد، مصادیق نواقض الاسلام را در تألیفات خود آورده است.   

 

بررسی اختلافات اعتقادی ابن تیمیه و البانی

ابراهیم کاظمی

چکیده: محمد ناصر الدین البانی علی‌رغم تشابه نظام فکری‌اش با ابن تیمیه در برخی مسائل مهم اصول اعتقادی با ابن تیمیه اختلاف دارد. گرچه اختلاف نظر و فتوا در امور فقهی امری مشروع و جایز است، اما در اصول اعتقادی طبق نظر اهل سنت امری محال است و جایز نیست. از اختلافات مهمی که در این مقاله بیان شده است، می‌توان به مسأله تسلسل حوادث اشاره کرد.

         

 دیدگاه ابن تیمیه در تعارض عقل صریح و نقل صحیح

فرامز ابراهیمیان

 چکیده: در این مقاله دیدگاه ابن تیمیه درباره تعارض عقل صریح و نقل بررسی شده است و این تیمیه معتقد است هیچ تعارضی بین عقل صریح و نقل صحیح وجود ندارد.

 او برای ادعای متکلمان اشاعره و معتزلهه کتابی ر ا به عنوان درء تعارض العقل و النقل نگاشته است. وی در این کتاب تلاش کرده است تا تعارض بین عقل و نقل را بر طرف نماید و ابن تیمیه در صورت تعارض بین عقل و نقل، نقل را مقدم می‌دارد و دلایلی ر ا برای اثبات مدعای خود و همچنین رد دیدگاه متکلمان که عقل را اصل نقل قرار می‌دهند مطرح می‌کند.

 این مقاله درصدد اثبات این موضع است که ابن تیمیه برای عقل ارزشی قائل نیست و اگر عقل را می‌پذیرد، فقط برای رد متکلمان، فلاسفه و ... است. وی در نزاع با متکلمان، به ظاهر نصوص استناد می‌نماید و به گونه‌ای القا می‌کند که ظاهر نصوص، همان نص است.

اندیشه دینی و سیاسی اخوان المسلمین ایران

رضا پورعلی سرخه دیزج

چکیده: جماعت دعوت و اصلاح ایران از جریان‌ها و گروه‌ها متأثر از اندیشه جنبش اخوان المسلمین است. آنان بر تبعیت از فهم سلف در پیروی از قرآن و سنت تأکید دارند ولی توسل، استغاثه، بنای بر قبور و برخی از اقسام زیارت قبور را مردود می‌دانند.

 به اعتقاد آنان؛ مذهب‌ها برداشت‌های فقهی از قران و سنت هستند و از هیچ تقدسی برخوردار نیستند و آنها پیروی از مجمع‌ها با شوراهای فقهی را بهتر می‌دانند؛ ولی در عصر کنونی به خاطر نبود چنین اجتماعاتی، پیروی از مذاهب را امری اجتناب‌ناپذیر انگاشته‌اند.

به اعتقاد آنها بهار عربی در تکاپوی اعاده حقوق شهروندی و حاکمیت قانون است و همچنین اسراییل غاصب است و مسلمانان نهادهای بین‌المللی نباید در مقابل جنایت آنان ساکت بمانند.

 جماعت دعوت؛ دفاع از حقوق و آزادی‌های شهروندی اهل سنت ایران را از وظایف ذاتی خود دانسته و بر این باور است که هرچند اهل سنت ایران آزادی نسبی دارد، ولی جامعه هدف خود دور است.

 

جذب تروریست‌ها و افراطی سازی در عربستان سعودی

توماس هیگهمر مترجم: مرتضی آقامحمدی

چکیده: آثار متعددی درباره نقش عربستان در اعزام نیروهای جهادی به کشور دیگر نگاشته شده است؛ اما درباره وضعیت اسلام‌گرایان در داخل سرزمین عربستان مطالعات بسیار ناچیزی صورت گرفته است و این مقاله با بررسی زندگی نامه 240 نفر از شبه نظامیان سعودی به پرسش‌های پیش رو پاسخ می‌دهد: 1 .در داخل شبه جزیره، چه افرادی به سازمان القاعده پیوستند؟ 2. این افراد تا چه حد و اندازه‌ای از جهادهای کشورهای دیگر متمایز هستند؟ در پاسخ به این پرسش‌ها، ابتدا طرح کلی از ریشه‌های تاریخی و مبانی جریان‌های تروریستی داخل عربستان در سال 2003 بیان می‌شود و در گام بعدی، آماری از چگونگی پراکندگی شبه نظامیان بر اساس معیارهای همچون زمینه‌های اقتصادی اجتماعی و ریشه‌های جغرافیای و قبیله ای آن ارائه خواهد شد.

 گفتنی است؛ مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت(ع) بیست و سومین شماره فصلنامه علمی ترویجی «سراج منیر»، را در ۲۰۰ صفحه، به قیمت ۷۰۰۰ تومان منتشر کرده استت. /998/602/ش

         

         

ارسال نظرات