۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۷۵۸۹۷

افشای نشست امنیتی مقامات آل سعود برای انتقال نبرد از یمن به داخل لبنان

یک روزنامه لبنانی فاش کرد طی نشستی که میان برخی سران عربستانی برگزار شده، مشاوران ولی‌عهد این کشور پیشنهاد داده‌اند نبرد کنونی از یمن به صحنه داخلی لبنان منتقل شود.
محمد بن سلمان بن عبدالعزیز

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه لبنانی «الاخبار» در مطلبی اعلام کرد: یک گزارش دیپلماتیک محرمانه که به طرف‌های صاحب نفوذ در لبنان رسیده است فاش می‌کند که اخیرا نشستی در ریاض به ریاست «محمد بن سلمان» ولی‌عهد و تعداد دیگری از مقامات از جمله «عادل الجبیر» وزیر خارجه و «خالد الحمیدان» رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان برگزار شده است.

الاخبار که از محتوای نشست مذکور اطلاع یافته است در این‌باره نوشت: در نشست مذکور درباره نتایج سیاسی و نظامی آزادسازی جنوب سوریه به دست ارتش این کشور و همکاری روسیه و متحدان نظام بحث و رایزنی شد و در ادامه به نتایج نبردهای اخیر در یمن و بررسی تأثیرات و پیامدهای منفی آن بر جایگاه عربستان میان کشورهای عربی و اسلامی و نیز چگونگی جبران این خسارت‌ها با هدف ایجاد توازن جدید با ایران در منطقه پرداخته شد.

در ادامه این گزارش آمده است معاونان بن سلمان در این نشست به انتقال نبرد از یمن به صحنه داخلی لبنان فراخواند‌ه‌اند. آنها گفته‌اند «پس از افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران و حزب‌الله برای خروج از سوریه، خوب است که نبرد از یمن به داخل لبنان منتقل شود.

پس از نشست مذکور، هجمه رسانه‌ای از عربستان علیه لبنان آغاز شد، پررنگ‌ترین این حملات از سوی روزنامه «عکاظ» با عنوان «صبر، حد و مرزی دارد» بود. نویسنده سعودی «خالد سلیمان» (که به نزدیک بودن به دفتر ولی‌عهد عربستان معروف است) در این مقاله نوشت: لبنان نمی‌تواند به تناقضات خود ادامه دهد نظام سیاسی‌اش مواضعی بی‌فایده را به ما می‌فروشد این در حالی است که برخی احزاب سیاسی‌اش همچنان به (مواضع) خصمانه خود در قبال ما ادامه می‌دهند بنابراین هیچ چیزی ما را ناچار به تحمل حالت جدایی سیاسی در لبنان نمی‌کند.  

وی افزود زمان آن رسیده که موضع نهایی لبنان در داخل و خارج مشخص شود؛ اعمال مواضع سخت داخلی علیه حزب‌الله یا اتخاذ مواضع محکم خارجی به نحوی که لبنان را –بدون تمایز میان نظام سیاسی و احزاب وابسته به ایران- در جایگاه حقیقی‌اش ضمن محور ایران قرار دهد.

اعضای حزب‌الله از جمله «سید حسن نصرالله» دبیرکل این جنبش طی چند هفته اخیر مرتبا به مداخلات عربستان در امور لبنان اشاره کرده‌اند و خواستار پایان آن شده‌اند.

عربستان سعودی وارد چهارمین سال حمله به یمن شده اما هنوز نتوانسته است چه به صورت درگیری میدانی و استراتژیک و چه به صورت مذاکره و چالش در عرصه دیپلماتیک از باتلاق یمن رهایی یابد./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: فارس

ارسال نظرات