۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۷۶۱

ابتکار جوانان فلسطینی در راهپیمایی بازگشت؛ این راهکار از چه جنبه‌ای اهمیت دارد؟

راهپیمایی‌های شبانه بازگشت صهیونیست‌ها را غافلگیر کرده و به اذعان تحلیگران این رژیم، بازدارندگی ارتش را به شدت کاهش داده است به گونه ای که ترس از هجوم جمعیت دهها هزار نفری فلسطینیان به شهرک‌های صهیونیست نشین را در تل آویو به وجود آورده است.
غزه فلسطین راهپیمایی بازگشت

به گزارش خبرگزاری رسا، از 30 مارس 2018 (10فروردین1397) مردم مظلوم و تحت محاصره نوار غزه حرکتی را تحت عنوان راهپیمایی بازگشت آغاز کردند. این راهپیمایی هر جمعه با حضور اهالی نوار غزه در منطقه مرزی بین نوار غزه و سرزمین های اشغالی برگزار می شود. این راهپیمایی ها بدون وقفه تاکنون ادامه داشته و تاکنون قریب یکصد و نود نفر در آن به شهادت رسیده اند و قریب 20 هزار نفر نیز در آن مجروح شده اند.

اهمیت راهپیمایی بازگشت

راهپیمایی بازگشت از چند جهت دارای اهمیت است. نخست اینکه عنوان آن راهپیمایی بازگشت است این عنوان دو امتیاز «بازگشت آوارگان فلسطینی خارج» و «سکونت آوارگان فلسطینی در سرزمین مادری شان» را برای فلسطینی ها به ارمغان می آورد. دوم آنکه این اقدام کاملا مسالمت آمیز و تحت عنوان راهپیمایی رقم خورد.سوم، با برخورد خشونت آمیزصهیونیست ها موجب رسوایی و انزوای آنها و پاسخگویی شان به افکار عمومی شد.چهارم، موجب فرسایش نیروهای این رژیم شد.

برخورد رژیم صهیونیستی با راهپیمایی بازگشت

صهیونیست ها به دلیل آنکه نمی توانستند عبور مردم فلسطین از فنس های مرزی نوار غزه را برتابند. با متمرکز ساختن نیروهای خود اقدام به برخورد با راهپیمایی کنندگان فلسطینی کردند. مقابله صهیونیست ها از همان روزهای نخست تنها با گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی نبود علاوه بر اداوات و تجهیزات بازدارنده، شامل گلوله های جنگی نیز شد. با گذشت چند هفته تک تیراندازان ارتش رژیم صهیونیستی نیز وارد میدان شدند و تلاش کردند عرصه حضور فلسطینی ها را در مرزهای نوار غزه با سرزمین های اشغالی تنگ کنند. اما فلسطینی ها این بار نیز همچون سنوات گذشته با اقدامات کورکورانه صهیونیست ها متوقف نشدند و روی به ابتکار و خلاقیت در عرصه مقاومت آوردند.

ابتکار عمل جوانان فلسطینی 

ملت فلسطین که وجودشان با مقاومت عجین شده است با آغاز راهپیمایی های بازگشت، با خانواده های خود در راهپیمایی حاضر شدند اما هنگامی که عرصه مرزی از سوی سربازان رژیم صهیونیستی با شلیک گلوله های جنگی و تک تیراندازان تنگ شد، اقدامات جدیدی صورت دادند تا مانع اقدامات بازدارنده صهیونیست ها شوند و راهپیمایی را با شکوه تر برگزار کنند.

نخستین اقدام فلسطینی ها، استفاده از دود حاصل از آتش زدن لاستیک های خودرو در نوار مرزی غزه بود. فلسطینی ها با این اقدام توانستند با ایجاد دیواری از دود در مقابل چشمان سربازان رژیم صهیونیستی، دید آنها را کور کنند و مانع تیراندازی هدفدار آنها شوند و سربازان ارتش رژیم صهیونیستی مجبور را به شلیک کور کردند.

در دومین اقدام آنها با استفاده از آینه، نور خورشید را به سمت سربازان ارتش رژیم صهیونیستی منعکس کردند. این اقدام موجب از بین رفتن دید سربازان صهیونیست می شد. اما عیب این اقدام این بود که شخصی که دست به این اقدام می زد به راحتی هدف قرار می گرفت.

سومین اقدام مردم غزه به کارگیری بادبادک های آتشزا علیه صهیونیست ها بود. فلسطینیان غزه با استفاده از یک بادبادک، یک مخزن سوخت مشتعل را به سمت صهیونیست ها می فرستند. بعد از آنکه بادبادک تحت کنترل به آسمان بخش اشغالی می رسید، ریسمان بادبادک را پاره می کنند. مخزن سوخت با فرود در مناطق اشغالی موجب آتش سوزی در منطقه فرود آمده می شود. این اقدام اخیر، با ایجاد آتش سوزی های وسیع به شدت بر کشاورزی و اقتصاد صهیونیست ها تأثیر منفی گذاشت و زندگی ساکنان شهرک های یهودی نشین اطراف غزه را مختل کرده است.

با گذشت زمان صهیونیست ها طبق روال همیشگی شان اقدام به رصد کامل راهپیمایی های بازگشت کردند و با جمع آوری اطلاعات و ارائه راهکارهای مقابله ای تلاش کردند این راهپیمایی ها را مختل کنند. اقدامات پیشگیرانه صهیونیست ها در عرصه دیپلماتیک نیز ادامه یافت و تلاش کردند با اقدامات سیاسی و دیپلماتیک راهپیمایی های بازگشت رامتوقف کنند. اما نتوانستند به این هدف دست یابند لذا خسارت به فلسطینیان و شلیک های مستقیم را افزایش دادند تا با افزایش شهدا نوعی بازدارندگی را در دراز مدت به وجود آورند. صهیونیست ها با بهره گیری از انواع هواپیماهای شناسایی و پهباد تلاش کردند هزینه های حضور در راهپیمایی بازگشت را برای فلسطینیان بالا ببرند.

راهپیمایی‌های شبانه تاکتیک جدید فلسطینیها

با تشدید مقابله های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان این روزها آنها اقدامی جدید را در دستور کار قرار دادند که موجب شوک سربازان و مقامات نظامی- امنیتی رژیم صهیونیستی شده است. فلسطینی ها این بار با سازماندهی راهپیمایی های شبانه قدرت اقدام و عمل علیه شرکت کنندگان در راهپیمایی های بازگشت را از صهیونیست ها گرفتند. حضور شبانه هزاران نفر از مردم غزه در کنار فنس های مرزی نوار غزه با سرزمین های اشغالی موجب شده است صهیونیست ها بار دیگر مستأصل شوند.

حضور در شب از یک سو دید سربازان رژیم صهیونیستی را دست کم به نصف تقلیل می دهد. از سوی دیگر موجب بالا رفتن هزینه های مقابله می شود. صهیونیست ها مجبورند برای روشن کردن منطقه از تجهیزات و مهمات روشن کننده استفاده کنند. نکته ای که بسیار قابل توجه است این است که در راهپیمایی های شبانه به کارگیری پهباد و پرنده های شناسایی سخت است و با اشتباه و ضریب خطای بالا خواهد بود.

عاموس هارئیل، تحلیلگر امنیتی روزنامه عبری هاآرتص در این زمینه می نویسند: ارتش رژیم صهیونیستی با مشکل بزرگی در برخورد با راهپیمایی شبانه دهها هزار نفر از فلسطینیان غزه روبرو است. ارتش از این می ترسد که دهها هزار فلسطینی اهل غزه نیمه شب به یکی از روستاهای یهودی نشین اطراف غزه حمله کنند. هارئیل در این راستا می گوید فلسطینیان روی نقطه ضعف ارتش دست گذاشته اند. چرا که امکانات مقابله ای ارتش در هنگام شب از بازدارندگی پایینی برخوردارند.

از جهت دیگر نیز این حضور شبانه مهم است و آن اینکه راهپیمایی های بازگشت موجب فرسایش نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی شده است اما حال حضور شبانه موجب استهلاک و فرسایش بیشتر نیروها می شود. این فرسایش نیرو با وجود آمار بالای فرار از خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی می تواند موجب تشدید تمرد ها و فرار شود.

تحلیگران رژیم صهیونیستی به این مهم اشاره کرده اند و اذعان دارند که راهپیمایی های شبانه فلسطینی ها دقیقا روی نقطه ضعف رژیم صهیونیستی دست گذاشته است و بازدارندگی ارتش را پایین آورده است و این هراس را برای تل آویو به وجود آورده است که با کاهش بازدارندگی ارتش، احتمال عبور فلسطینیان از فنس های مرزی و حتی حمله آنها به شهرک های یهودی نشین اطراف نوار غزه فراهم است./۸۴۷/ب۱۰۱/ع

منبع: تسنیم

ارسال نظرات