۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۵۸۳۱۴۸
انتقاد کارشناس عرب از اقدامات عربستان؛

عربستان در تلاش است خود را به عنوان نماینده اسلام معرفی کند

در حالی که همه شواهد نشان دهنده جنایت عربستان در مسائل مختلف است، این رژیم با استفاده از اتحاد استراتژیک با ابرقدرتها و نیز دلارهای نفتی، در صدد است خود را نماینده دین اسلام معرفی کند.
عربستان تروریسم عربستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با وجود جنایت‌ها و اقدامات خصمانه رژیم سعودی در صحنه بین‌المللی، این رژیم با استفاده از دلارهای نفتی و رابطه استراتژیک با ابرقدرت‌ها، خود را به عنوان نماینده دین اسلام معرفی کرده است. در این رابطه خالد بیدون کارشناس شبکه الجزیره در مطلبی سلطه و ریاست عربستان سعودی بر جهان اسلام را به چالش کشید و آن را غیر واقعی توصیف کرد.

بیدون در گزارشی که در سایت الجزیره منتشر شد با یادآوری جریان قتل خاشقچی در ترکیه نوشت: ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه موجب شده است که جهانیان انگشت اتهام را متوجه حکومت سعودی و به ویژه ولیعهد این کشور یعنی محمدبن‌سلمان کنند. خاشقچی شهروند سعودی که به دلیل انتقاد از حکومت عربستان در آمریکا زندگی می‌کرد توجه مخاطبان را به تحلیل‌های سیاسی خود به دو زبان انگلیسی و عربی جلب کرده بود. بعد از آن که گمانه‌زنی‌ها در مورد دستور بن سلمان برای ربایش یا قتل خاشقچی تمام رسانه‌های جهان و شبکه‌های اجتماعی را در بر گرفت، سرانجام در روز نوزدهم اکتبر مقامات سعودی تایید کردند که خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است. این اعتراف تمامی حدس و گمان ها در مورد سابقه تاریک حقوق بشر و برخورد شدید عربستان با مخالفان را تایید می‌کرد. حکومت عربستان به طور مستقیم در ناپدید شدن و قتل خاشقچی دست داشت.

این کارشناس شبکه الجزیره نوشت: در حالی که عربستان سعودی نمونه‌ای برای رفتارها و اقدامات خلاف و اشتباه است، بساری از مردم جهان اسلام را با عربستان می‌شناسند؛ و با وجود آن که عربستان از زمان معرفی به عنوان کشوری مستقل اقداماتی شرورانه انجام داده است خود را به اسم دین و مذهب تطهیر کرده است. خاشقچی یکی از متهور ترین منتقدان عربستان بود که از سوی مقامات این کشور به قتل رسید؛ کشوری که در ذهن بسیاری خود را به عنوان الگوی اسلام معرفی کرده است.

از نظر خالد بیدون، اعمال بن سلمان و حکومت سعودی به عنوان مدعی اسلام، موجب شده است که همگان اسلام را به عنوان دینی «بسیار سرسخت در برابر منتقدان»، «مقاوم در برابر نظرات رسانه‌ای مستقل» و «نیز سرکوب کننده مخالفان» بشناسند.

خالد بیدون تاکید می کند: بدترین خیانت این است که عربستان سعودی به عنوان نمونه اسلام معرفی شود و هرچه دولت آن انجام می‌دهد نشان دهنده دین و مذهب باشد. عربستان نه تنها معرف و دین نیست بلکه بر خلاف تلاشهای مذبوحانه برای معرفی خود به عنوان الگو و مرکزیت دین اسلام، عربستان معرف رژیمی است که از سوی عده قلیل، ناامید و خشن (به ویژه بن سلمان) اداره می‌شود.

بیدون معتقد است: عربستان که مقدس ترین شهرهای جهان اسلام یعنی مکه و مدینه را در خود دارد، از این مساله به عنوان حربه ای برای تطهیر خود استفاده کرده و خود را به عنوان خادم 1.8 میلیارد مسلمان در سراسر جهان معرفی می‌کند. این مساله را می‌توان به ثروت هنگفت نفتی این کشور اضافه کرد که موجب دوام رژیم سعودی شده است. حکام سعودی یکی پس از دیگری با استفاده از دو حربه دلارهای نفتی و در بر داشتن شهرهای مقدس اسلام، برای گسترش وهابیت تلاش کرده‌ و توانسته‌اند اسلام و عربستان را به عنوان دو هویت جدا ناپذیر معرفی کند.

بیدون بیان می کند: بخش اعظم این ایده که «اسلام وعربستان یک چیز هستند»، ریشه در نظرات و تعاریف شیوخ و شاهان سعودی دارد وعربستان سعودی برای گسترش این ایده در جهان اسلام و غرب بسیار مصمم است. در واقع تفکر وهابی سایر مذاهب اسلامی را قبول ندارد و خود را تنها مرجع معتبر دین اسلام می‌داند. علاوه بر این مساله اتحاد استراتژیک عربستان با قدرتهای جهانی به ویژه آمریکا، این رژیم را در رسیدن به پرژه های آینده خود به عنوان نماینده سیاسی اسلام، جسور تر کرده است.

بیدون با بیان مطالب فوق نتیجه می‌گیرد که در عربستان نه قبلا و نه در زمان حال، نماینده اسلام نبوده است بلکه حکومتی مبنی بر برداشتهای ابتدایی و تفاسیر سختگیرانه از اسلام سنی و وهابیت است./۸۴۷/ب۹۰۱/ع

ارسال نظرات