۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۵۸۷۰۸۷
از سوی ترکیه انجام شد؛

انتخاب نام مالکوم ایکس برای خیابان سفارت آمریکا

دولت ترکیه در اقدامی نمادین نام خیابانی که قرار است سفارت جدید آمریکا در آن ساخته شود را به «مالکوم ایکس» تغییر داد.
انتخاب نام مالکوم ایکس برای خیابان سفارت آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ترکیه نام خیابانی که قرار است سفارت آمریکا در آن بنا شود را به «مالکوم ایکس»، رهبر سیاهان مسلمان آمریکا، تغییر داد.

شهرداری آنکارا ماه پیش تغییر نام «خیابان 1478» به مالکوم ایکس را اعلام کرده بود.

سخنگوی دولت ترکیه در آن زمان اعلام کرد: نام این خیابان به نام مالکوم ایکس، سیاستمدار و فعال حقوق بشری مسلمان آمریکایی، تغییر می یابد؛ فردی که اردوغان بر اهمیت وی تاکید کرده است.

اردوغان ماه سپتامبر گذشته در دیدار با فرزند مالکوم ایکس در نیویورک گفت: ما نام مالکوم را در آنکارا زنده نگاه می داریم.

تصمیم آنکارا برای تغییر نام خیابان سفارت آمریکا  در این شهر، به نام مالکوم ایکس، اقدامی معنادار در عرصه دیپلماتیک است. چرا که دولت فعلی آمریکا متهم به اتخاذ سیاستهایی نژادپرستانه شده است.

پیش از این نیز ترکیه در اقداماتی مشابه، نام خیابان سفارت فعلی آمریکا را به «شاخه زیتون» (نام عملیات ارتش ترکیه علیه کردهای مورد حمایت آمریکا) و نیز نام خیابان سفارت امارات را به نام یکی از فرماندهان عثمانی تغییر داده بود.

برخی از سیاستمداران معتقدند که اقدامات ترکیه بعد از آن صورت می گیرد که این کشور روابط خود را با روسیه و چین تقویت کرده است.

مالکوم ایکس یکی از تاثیر گذار ترین شخصیت های سیاهپوست در تاریخ معاصر و حتی یکی از برجسته ترین سیاهپوستان در تمامی تاریخ آمریکا است. وی منتقد شدید ساختار حکومتی آمریکا و سیاستمداری انقلابی در دفاع از حق تصمیم گیری سیاهان در این کشور بود.

این حامی حقوق اجتماعی سیاهپوستان، همچنین منتقد شدید سیاستهای خارجی دولت آمریکا بود و همانند سایر آزادی خواهان آمریکایی سر انجام در سن ۴۰ سالگی ترور شد و به قتل رسید./847/ب

امیر رحیمیان

ارسال نظرات