۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۰۵۰۸۵
یادداشت؛

«تحقیرهای پیاپی» هدیه ترامپ به حاکمان سرسپرده عربی

«تحقیرهای پیاپی» هدیه ترامپ به حاکمان سرسپرده عربی
حاکمان عربی برای آنکه در کرسی قدرت باقی بمانند در برابر اهانت‌ها و تحقیرهای ترامپ تنها به لبخند بسنده می‌کنند.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، ایالت متحده آمریکا در تاریخ خود، سیاست‌مداری همچون ترامپ را به خود ندیده است؛ رییس جمهوری که در دغل‌کاری، حماقت، دروغگویی و بحران آفرینی در سطح جهانی و داخلی، تبعیض نژادی، تحریک عواطف و احساسات گوی سبقت را از سایر رؤسای جمهور ربوده است.

اقدامات نابخردانه و نسنجیده رییس جمهور آمریکا و دروغگویی‌های پیاپی وی سبب شده تا واشنگتن پست در خبری تاکید کند که ترامپ از زمان دستیابی به قدرت بیش از 10هزار ادعای اشتباه یا گمراه کننده و بیش از 5هزار دروغ در مدت 601روز گفته است که این میزان افزایش نیز یافته است.

دروغگویی‌ها و حماقت‌های ترامپ در کنار جنون افسار گسیخته رییس جمهور آمریکا برای سیطره بر جهان، همچنان که چهره واقعی آمریکا را به جهانیان نشان داد، این کشور را یک قدم به سوی سقوط نزدیک کرده است. در این میان تنها جریان محافظه‌کار آمریکایی و راست‌گرایان اسرائیلی مانند نتانیاهو و تعداد محدودی از حکام عربی برای ترامپ باقی مانده است که هزینه رفتارها و حمایت‌های ترامپ را به او می‌پردازند.

هرچند که جانبداری اسرائیل از آمریکا جای تعجبی نیست اما خیانت برخی حکّام عربی را باید به دقت مورد ارزیابی قرار داد. ترامپ در جمع هواداران خود گفته بود که عربستان سعودی با یک تماس 500 میلیارد دلار به آمریکا بخشیده و در تماسی که با ملک سلمان پادشاه عربستان داشته به او گفته است که آمریکا از حمایت کشورهای عربی به ستوه آمده و عربستان باید هزینه این حمایت را با دلارهای نفتی بپردازد. این سخن بدین معناست که روسای جمهور سابق آمریکا اینگونه وارد کارزار استثمار ثروت‌های کشورهای عربی نشده‌ و این افتخار! به او می‌رسد.

وادادگی حاکمان عربی در برابر قدرت پوشالی آمریکا تا جایی است که ترامپ با ادبیات تحقیرآمیز با ملّت و دولت و حکام عربی سخن می‌گوید اما خاندان حاکمان عربی مانند آل‌سعود، آل‌خلیفه یا آل‌نهیان در برابر اینگونه اهانت‌ها به جای قطع روابط دیپلماتیک یا تجاری با آمریکا، تنها به لبخندی بسنده می‌کنند تا مبادا روزی کرسی‌های قدرت را از دست دهند.

آمریکا در تمام این سال‌ها از پادشاهان دیکتاتور عربی حمایت کرده و با چراغ سبز خود از حاکمان عربی خواسته تا به فجیع‌ترین شکل ممکن هرگونه فریاد اعتراضی را سرکوب کنند. معامله بدین صورت است که آمریکا نقشه راه ترسیم می‌کند و در مقابل هزینه طراحی خود را با قیمت گزاف از سعودی‌ها می‌گیرد.

ترامپ به شکل خاص و آمریکا به شکل عام در دشمنی علیه امت اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و با کشورهای عربی به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا هیچ رهبر و یا ملّتی در این کشورها وجود ندارد. فلسطین و قدس و جولان را به سهولت و با یک امضا به نتانیاهو بخشید بدون آنکه حاکمان عربی خم به ابروی خود بیاورند. حکّام عربی برای باقی ماندن در اریکه قدرت دست به هر اقدامی خواهند زد خواه این عمل همراهی با آمریکا در خیانت به آرمان فلسطین باشد یا کشتار ملت مظلوم یمن و بحرین.

سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه امت اسلامی، ملت‌های مظلوم و عربی منطقه را از خواب غفلت بیدار ساخته و آگاهی و هوشاری آنان را ارتقا داده است. امت اسلامی باید بداند که استکبار جهانی تنها زبان زور و قدرت را می‌داند چه آنکه «ما أخذ بالقوة لا یستراد إلّا بالقوة/981/ب

محمد رایجی
ارسال نظرات