شماره 3 فصلنامه «پژوهش های مدیریت در ایران» منتشر شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین فصلنامه علمی ـ پژوهشی «پژوهش های مدیریت در ایران» به صاحب امتیازی دانشگاه تربیت مدرس با سردبیری عادل آذر منتشر شد.
این فصلنامه در 8 مقاله و در 205 صفحه منتشر شده است و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
تحلیل شبکههای همکاری علمی پژوهشگران حوزه مدیریت راهبردی در ایران
حسین رحمان سرشت، سیدامیرحسین طیبی ابوالحسنی و شاهین روحانی راد
چکیده: هدف پژوهش حاضر، مطالعه همنویسندگی و تبیین الگوی همکاری میان پژوهشگران حوزه مدیریت راهبردی در ایران است. روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است و با رویکرد علمسنجی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل تمامی مقالات و نویسندگان مقالات داخلی حوزه مدیریت راهبردی است که در مجموع شامل 320 عنوان مقاله در 32 نشریه داخلی مرتبط با این حوزه بوده که در بازه زمانی 1380 تا 1395 شناسایی شده است. از تحلیل شبکههای اجتماعی برای تحلیل دادهها استفاده شده و در تحلیل شبکه همنویسندگی از نرمافزار UCINET و Gephi کمک گرفته شده است. یافتهها نشان میدهد که بیشترین الگوی نویسندگی مورد استفاده در تولید این مقالات الگوی دو نویسندگی است. 606 نویسنده منحصربهفرد در تشکیل شبکه مقالات نقش داشته اند که از این میان 102 نویسنده دارای نقش تأثیرگذاری بودهاند. این بررسی نشان داد که عادل آذر، سیدحمید خدادادحسینی و همچنین مشترکا سیدمحمود حسینی و سیدرضا سیدجوادین به ترتیب رتبه اول تا سوم را در فراوانی مقالات به خود اختصاص دادهاند. در شاخص مرکزیت رتبه، عادل آذر، سیدحمید خدادادحسینی و سیدمحمود حسینی به ترتیب رتبه اول تا سوم را دارا هستند. در شاخص مرکزیت بینابینی، سیدحمید خدادادحسینی در رتبه نخست و علی دیواندری و سیدمحمود حسینی به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. ضمن اینکه در شاخص مرکزیت نزدیکی نیز سه رتبه اول عبارتند از سیدعلی موسوی، حسین صفری و نادر مظلومی.
عارضه یابی و طراحی مدل بهینه مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاه آزاد اسلامی
سهیلا داروئیان، ناصر میرسپاسی و کرم اله دانش فرد
چکیده: هدف اصلی این پژوهش عارضه یابی و شناخت فاصله وضع موجود و مطلوب و طراحی مدل مدیریت استعداد در میان مدرسین دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدرسان دانشگاه آزاد واحدهای تهران هستند. ابزارگردآوری دادهها پرسش نامه محقق ساخته بوده است، که پس از تایید روایی محتوایی آن، پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ ۹۲٪ محاسبه شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک مدلیابی معادله ساختاری با نرمافزار آماری لیزرل انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد بر اساس سنجش شاخصها و مؤلفههای مدیریت استعداد که بر اساس مدل عارضهیابی سه شاخگی در ابعاد ساختاری، زمینهای و محتوایی، بین وضع مطلوب و وضع موجود مدیریت استعداد فاصله وجوددارد، که در پایان پژوهش براساس نتایج به دست آمده راهکارها و مدل بهینه عارضهیابی آن جهت بهبود مدیریت استعداد در مولفههای شرایط استخدامی، جایگاه سرمایه انسانی متخصص، زیرساختهای علمی، زیرساختهای الکترونیک و فناوری، بسترهای قانونی وحقوقی، شرایط فرهنگی، پذیرش و حمایت مدیران، پذیرش و حمایت مدرسین توسط مدل نهایی حاصل از نتایج حاصل گردید. مدل تحقیق حاضر و نتایج آن که نشان دهنده مولفههای عارضهیابی مدیریت استعداد است، میتواند در راستای سیاست گذاریها وتصمیمات مدیران در راستای ضرورت توجه بیشتر به مدیریت استعدادها، تدوین برنامههای راهبردی و آموزشی سازمانها و توسعه منابع انسانی کاربردی باشد. همچنین، در شبکه روابط قرادادی نیز مرکزیت درجه رابطه مستقیم و مرکزیت بردارویژه رابطه معکوس با کارایی دارد [1، ص175-197].
طراحی و تبیین مدل پایداری زنجیره تأمین خدمات بانکی (مطالعه موردی بانک ملت)
علی محقر و حمید عباسی
چکیده: علارغم اهمیت و تاثیر فراوان بانکها در رشد و توسعه جامعه، تحقیقات مربوط به مبحث پایداری زنجیره تامین خدمات بانکی بسیار کم و محدود می باشد. هدف این تحقیق شناسایی ابعاد و مؤلفه های اصلی پایداری زنجیره تأمین خدمات بانکی و ارائه آن جهت اجرا در سیستم بانکی است. جامعه آماری در این پژوهش در بخش کیفی عبارت است از: اساتید راهنما، خبرگان اصلی (مدیران ارشد بانک)، خبرگان دسته دوم (مدیران میانی) و در بخش کمی شامل خبرگان دسته سوم (کارشناسان زنجیره تأمین) می باشد. در ابتدا با استفاده از روش نظریه برخواسته از داده ها و بر اساس داده های اخذ شده در مصاحبه های عمیق، اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید. پس از آن با انجام فرایند کد گذاری، کدهای نهایی، مفاهیم و مقوله ها استخراج شده ومدل مفهومی تحقیق ارایه گردید. در این پژوهش دوروش پژوهش کیفی و کمی مورد استفاده قرار گرفت. در روش کیفی از نظریه مبنایی(Grounded theory) استفاده می شود و در فاز دوم پژوهش (فاز کمی) با استفاده از تکنیک های آماری اعتبار و پایایی مورد بررسی قرار گرفته، در ادامه روابط علی میان شاخص های مدل بررسی می گردد. برای تحلیل داده ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) در محیط نرم افزار SMART PLS، تحلیل DEMATEL خاکستری و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. با توجه به تجزیه و تحلیل های بدست آمده، پس از تایید خبرگان مدل نهایی که شامل شش بعد اصلی (شرایط علی، مداخله گر، زمینه ای، راهبردها و سیاستگذاری پایداری، فرایندها و اقدامات و نتایج و پیامدها) است ارائه گردید.
طراحی چارچوب اجرای استراتژی بر مبنای قابلیتهای فناوری اطلاعات(مطالعه موردی: یک بانک ایرانی)
سمیرا لقمان استرکی، حمیدرضا یزدانی و امین حکیم
چکیده: از جمله چالشهای مهم سازمانها این است که بسیاری از برنامههای استراتژیک با موفقیت اجرا نمیشوند. قابلیتهای فناوری اطلاعات با فراهم آوردن بستر ابزاری و اطلاعاتی مورد نیاز در سطوح مختلف سازمان و در بین مدیران عالی و استراتژیک، سازمان را قادر میسازد تا استراتژیهای خود را بهطور اثربخش اجرا کند. هدف اصلی این پژوهش طراحی چارچوب اجرای استراتژی بر مبنای قابلیتهای فناوری اطلاعات است. روش تحقیق از حیث نتیجه جز تحقیقات توسعهای و از حیث هدف جز تحقیقات اکتشافی و از حیث روش جز تحقیقات کیفی از نوع مطالعه موردی است. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق مصاحبه است و به منظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل تم استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، اجرای استراتژی بر مبنای قابلیتهای IT مستلزم لزوم تحول در جایگاه IT است که شامل پنج مفهوم اصلی است. همچنین ابعاد و اجزای قابلیتهای IT شامل 9 مفهوم و کارکردهای IT در قالب 18 مفهوم تبیین شده و ابزارهای مرتبط با هر مضمون پیشنهاد گردید و در نهایت چارچوب نهایی ارائه شد.
نقش طرح محصول در تبیین واکنش های روان شناختی مصرف کنندگان: توجه به نقش متغیرهای درگیری محصول و تجربه مصرف
محمد رحیم اسفیدانی، سجاد عبداله پور و فرشید خمویی
چکیده: امروزه شرکت های با عملکرد برتر در صنعت گوشی های همراه (موبایل) به دنبال ایجاد مزایای اضافی برای محصولات شان بوده تا واکنش های روان شناختی مطلوبی را در مصرف کنندگان شان شکل دهند. یکی از راه های ایجاد چنین مزایایی، توجه به نقش متغیر طرح محصول است. بر این اساس، این مطالعه به بررسی تأثیر طرح محصول بر واکنش های رفتاری مصرف کنندگان با توجه به نقش تعدیل گری متغیرهای تجربه مصرف و درگیری محصول میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر محتوا، توصیفی - پیمایشی و از نظر افق زمانی، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مصرف کنندگان گوشی های همراه در شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 385 بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل آماری با استفاده از نرمافزار PLS نشان داد که تمامی ابعاد طرح محصول (زیبایی شناختی، کارکردی و نمادین) بر واکنش های روانشناختی مصرفکنندگان تأثیر مثبت و معناداری دارند. نتایج فرضیه ها در ارتباط با متغیر تعدیلگر تجربه مصرف نشان داد که تجربه مصرف در تأثیر تمامی ابعاد طرح محصول بر واکنش های رفتاری مصرف کنندگان نقش تعدیلکنندگی دارد. نتایج همچنین نشان داد که درگیری محصول در تأثیر تمامی ابعاد طرح محصول بر واکنش های رفتاری مصرف کنندگان نقش تعدیلکنندگی دارد. به منظور بهبود واکنش های روانشناختی مصرف کنندگان گوشی های همراه، توجه به طرح محصول و ابعاد سه گانه آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
واکاوی ساختار جاری نظام جمهوری اسلامی ایران از منظر مانایی
غلامحسین مسلمانی نوش آبادی، عادل آذر، هاشم معزز و محمدجواد ارسطا
چکیده: ساختار حکومت جوامع مختلف ضمن تفاوتهای موجود کارکردی مشابه ولی با کیفیتهای متفاوت دارند و جهت رفع مشکلات بایست روابط بین نهادهای حکومت دارای ساز و کار مطلوبی باشند. از آنجا که مدل سیستمهای مانا ابزاری را در اختیار میگذارد تا ساختار فعلی سیستمها یا ساختاری جدید را عارضه یابی و طراحی نماییم در این پژوهش با هدف شناسایی ساختار حکومتی و همچنین عارضه یابی این ساختار از آن بهره گرفته شد. هدف ما بررسی مانایی ساختار جاری حکومتی کشور از منظر سیستمی و پایداری و با استفاده از روشی علمی و کاربردی است که به دنبال آن با بکارگیری چارچوب مدل سیستمهای مانا و روش سه مرحلهای جکسون عناصر ساختاری حکومت، وظایف و روابط میان آنها شناسایی و نسبت به عارضه یابی ساختار حکومتی قانون اساسی اقدام شده است. پس از بررسی و عارضهیابی صورت گرفته بر روی ساختار احصاء شده، این ساختار تا حدی مانا تشخیص داده شد و خطاهای پرتکرار در سیستمهای مانا بر روی آن مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به خطاهای موجود پیشنهادات کاربردی ارائه گردید.
توسعه مدل و ارزیابی عملکرد پایداری بانک های ایران
عماد نوبهار، محمود دهقان نیری و علی رجب زاده قطری
چکیده: امروزه با توجه به اهمیت یافتن موضوع پایداری در سطح بین المللی، محققان بسیاری به ارائه مدلهای ارزیابی پایداری در صنعت بانکداری پرداختهاند. چراکه بانک ها بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر توسعه پایداری در کشور تأثیرگذارند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه یک مدل جامع پایداری در نظام بانکداری، در قالب یک مطالعه توصیفی با رویکرد کیفی - کمی برنامه ریزی شد. بدین منظور ابتدا کدها، تم ها و مقوله های پایداری بانک با استفاده از رویکرد فراترکیب استخراج و رابطه شبکه ای و سطح بندی آنها با کمک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)، حاصل شد. در نهایت مدل امروزه با توجه به اهمیت یافتن موضوع پایداری در سطح بین المللی، محققان بسیاری به ارائه مدلهای ارزیابی پایداری در صنعت بانکداری پرداختهاند. چراکه بانک ها بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر توسعه پایداری در کشور تأثیر گذارند. در این راستا پژوهش حاضر باهدف ارائه یک مدل جامع پایداری در نظام بانکداری، در قالب یک مطالعه توصیفی با رویکرد کیفی - کمی برنامه ریزی شد. بدین منظور ابتدا کدها، تم ها و مقوله های پایداری بانک با استفاده از رویکرد فراترکیب استخراج و رابطه شبکه ای و سطح بندی آنها با کمک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)، حاصل شد. درنهایت مدل شبکه ای حاصل به جهت تعیین اوزان تم ها و مقوله ها به فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) سپرده شد. در ادامه با بهکارگیری مدل نهایی و استخراج اطلاعات با استفاده از تحلیل محتوا، امتیاز پایداری ۲۷ بانک دولتی و غیردولتی کشور در سال 1396 تحلیل گردید. بر اساس نتایج بانک پاسارگاد رتبه اول، بانک آینده و بانک ملی به ترتیب رتبه های دوم و سوم را کسب کردند. یافته ها بیانگر آن است که میانگین امتیاز پایداری در بانک های غیردولتی از بانک های دولتی بیشتر بوده و در مجموع بانکهای کشور به مقوله محیطزیست توجه بسیار کمی داشته اند که نیازمند تأکید بیشتر در برنامه های راهبردی ایشان میباشد. شبکه ای حاصل به جهت تعیین اوزان تم ها و مقوله ها به فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) سپرده شد. در ادامه با بهکارگیری مدل نهایی و استخراج اطلاعات با استفاده از تحلیل محتوا، امتیاز پایداری ۲۷ بانک دولتی و غیردولتی کشور در سال 1396 تحلیل گردید. بر اساس نتایج بانک پاسارگاد رتبه اول، بانک آینده و بانک ملی به ترتیب رتبه های دوم و سوم را کسب کردند. یافته ها بیانگر آن است که میانگین امتیاز پایداری در بانک های غیردولتی از بانک های دولتی بیشتر بوده و در مجموع بانکهای کشور به مقوله محیط زیست توجه بسیار کمی داشته اند که نیازمند تأکید بیشتر در برنامه های راهبردی ایشان میباشد.
تأثیر هویت جنسیتی بر وفاداری به برند با تأکید بر هویت شخصی، الگوی مصرف و سبکهای تصمیمگیری خرید
ابراهیم زارع پور نصیرآبادی، سید حمید خداداد حسینی، اسدالله کردنائیج و فرشته منصوری مؤید
چکیده: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر هویت جنسیتی بر وفاداری با تأکید بر هویت شخصی، الگوی مصرف و سبکهای تصمیمگیری خرید است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کـاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشـی اسـت. دادههای این پژوهش در یک نمونه 492 نفری از مصرفکنندگان لوازمخانگی در شهر تهران و در قالب نمونهگیری خوشهای ساده انجام گردیده است. ابزار پژوهش در این پژوهش پرسشنامه بوده است. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و در قالب نرمافزار Lisrel مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که هویت جنسیتی بر وفاداری به برند، هویت شخصی، سبکهای تصمیمگیری خرید و الگوی مصرف تأثیر دارد همینطور هویت شخصی، سبکهای تصمیمگیری خرید و الگوی مصرف نیز بر وفاداری تأثیر دارد و درنهایت هویت شخصی و الگوی مصرف بر سبکهای تصمیمگیری خرید تأثیر دارد. /۸۲۲/ن ۶۰۲/ش