شماره 11 فصلنامه «مطالعات فهم حدیث» منتشر شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یازدهمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «مطالعات فهم حدیث» به صاحب امتیازی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) با مدیر مسؤولی مجید ملایوسفی و سردبیری فتحیه فتاحی زاده ویژه پاییز و زمستان 98 منتشر شد.
این فصلنامه در 12 مقاله و در 273 صفحه منتشر شده است و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
ارزیابی سندی و نقد محتوایی گونههای روایی «حَجَرالاسود»
سید حسین کریمپور و محسن نورائی
چکیده: حَجَرالاسود با قرارگرفتن در یکی از ارکان بیتالله و استحباب استلام، از قداستی خاص برخوردار است. شماری از روایات در منابع خاصه، با محوریت توصیف «حَجَرالاسود» و احکام آن، به خصوصیاتی اشاره دارند که از نظر اندیشورانی مانند سید مرتضی باعث بیاعتباری این روایات است؛ اما از نگاه اندیشوران دیگر، این روایات معتبر و دارای مفاهیمی قابل تأیید است. گونهای از روایات حَجَرالاسود، فلسفه استلام را میثاق بندگی توصیف کردهاند؛ و گونهای دیگر، استلام را تجدید عهد با میثاقی تأمل برانگیز به نام «میثاق ذر» تصویر نمودهاند. پژوهش حاضر بر آن است با شیوه توصیفی - تحلیلی، ضمن ارزیابی سندی گونههای روایی حَجَر، با ملاک قراردادن قرآن، عقل و سنت معتبر، تحلیلی نقّادانه نسبت به محتوای این روایات ارائه دهد. از جمله نتایج این تحقیق، آشکارشدن ردپای راویان اسرائیلی همچون وهب بنمنبه در اثبات خصوصیات فرا زمینی برای حَجَرالاسود و نیز نشاندادن بیاعتباری روایات پیونددهنده حَجَرالاسود با اندیشه عالمذر است. از پیامدهای ناپسند این دسته از روایات، تداوم منازعات بیهوده میان علمای اسلام و تحریف فلسفه حقیقی استلام است.
ایمان و ارتکاب گناه (تحلیل فقه الحدیثی و روش حل تعارض ظاهری روایات باب الذنوب و باب «أَنَّ الْإِیمَانَ لَا یَضُرُّ مَعَهُ سَیِّئَةٌ» در کتاب الکافی)
عبدالعلی پاکزاد، محمدحسن رستمی و مهدی جلالی
چکیده: کلینی در باب «أَنَّ الْإِیمَانَ لَا یَضُرُّ مَعَهُ سَیِّئَةٌ» از کتاب الایمان و الکفر الکافی، دو روایت آورده است که میتوان از آن دو اینگونه هم برداشت کرد که با وجود ایمان، گناه به سعادت آدمی آسیبی نمیرساند. در نگاه اولیه، این آموزه با مفهوم آیات قرآن و روایات «باب الذنوب کتاب ایمان و الکفر الکافی»، که رستگاری را در همراهی ایمان با عمل صالح میداند، در تعارض است. مسأله اساسی این است که، چون قرآن و روایات سرچشمه واحدی دارند، وجود تعارض در آنها، قابل قبول نیست و باید برای حل آن، چارهای اندیشید. مساله دیگر بعد فرهنگی و بد آموزیهایِ احتمالی رفتاری و عملی این نوع برداشت از روایات است. در این مقاله به روش تحلیلی- انتقادی، روایات مورد بحث دو باب کتاب الکافی، از نظر سندی و محتوایی بررسی شده و تعارض اولیه در نهایت حل شده است و نتیجه نهایی این که، عنوانی که کلینی برای باب یاد شده «أَنَّ الْإِیمَانَ لَا یَضُرُّ مَعَهُ سَیِّئَةٌ» برگزیده، سبب برداشت نادرست برخی افراد از این دسته روایات شده است و نگاه مجموعی به روایات شیعه در این موضوع، نشان میدهد که میان دو باب مذکور در کتاب کافی در واقع تعارضی وجود ندارد.
بازخوانی اعجاز قرآن کریم از منظر روایات معصومین (ع)
محمدعلی غیور و حکیم وزیری
چکیده: اعجاز از پرسابقهترین علومی است که پیرامون قرآنکریم شکل گرفته است ولی اصطلاح معجزه از اواسط قرن سوم هجری رواج یافته است. در بیانات معصومین (ع) تعابیر: حجهالله، برهان، عهد، بیّنه و آیه به چشم میخورد که میتواند ناظر به جنبه اعجاز قرآن کریم باشد. آنچه در آغاز، نظر دانشمندان مسلمان را به خود معطوف داشت؛ فصاحت، بلاغت و نظم قرآنکریم بود این ویژگی تا به امروز، همواره بهعنوان برترین وجه اعجاز مطرح بوده است. با این وجود از دلِ آیات تحدی و روایات معصومین (ع) که عِدل قرآناند، بیان صریحی در تأیید این وجه به چشم نمیخورد. تحدّی قرآن کریم در آیه 49 سوره قصص و اوصافی نظیر: نور، حبلمتین، مُنجی، مصباح، قائد و... که در روایات به چشم میخورد، بیان کننده وجه هدایتکنندگی قرآن است. در این تحقیق سعی شده است با روش توصیفی- تحلیلی و با تتبع در کتب لغت، آثار نگاشته شده پیرامون اعجاز قرآن و جوامع معتبر روایی، به بیان؛ ماده لغوی «عجز»، اصطلاح معجزه، شروط آن، تعابیر به کار رفته در روایات به جای کلمه معجزه و وجوه اعجاز قرآن پرداخته شود. هدف از طرح این مسائل، بازخوانی اعجاز قرآن کریم، از منظر روایات حضرات معصومین (ع) است. نتیجه آن که ائمه اطهار (ع) عنایت ویژهای به هدایتکنندگی قرآن کریم داشتهاند از این رو همواره به تعالیم و معارف عمیق آن توجه داده و کمتر به جنبه ادبی قرآن، نظر داشتهاند.
بازخوانی دلالت متنی و سندی حدیث «الْقُرْآنُ کُلُّهُ تَقْرِیعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِیبٌ»
مهدی ایزدی و مهدی کهکی
چکیده: از جمله احادیثی که در جوامع روایی شیعه از حضرات معصومین(ع) درباره حقیقت قرآن کریم نقل شده، حدیث «الْقُرْآنُ کُلُّهُ تَقْرِیعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِیبٌ» است. بررسی کتب حدیثی و تفسیری نشان از اختلاف جدّی فهم دقیق این حدیث در میان علمای بزرگ شیعه دارد تا جایی که یکدیگر را نفی میکنند. این تحقیق به دنبال آن است تا با تکیه بر دانش «نقد الحدیث» و «فقه الحدیث» و با روشی توصیفی- تحلیلی به بررسی دلالت متنی این حدیث بپردازد و فهم مناسبی از آن ارائه نماید. البته در این راستا از بررسیهای سندی و رجالی نیز به تناسب بحث، استفاده شده است. نگارنده پس از جرح و تعدیل آراء موجود در این زمینه، معتقد است که فهم دقیق و نظر صائب که اولینبار توسط علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مطرح گردیده، آن است که این حدیث به نوعی همخانوادهی احادیث ظهر و بطن قرآن کریم محسوب میشود و به مرتبهی إحکام و تفصیل قرآن کریم اشاره دارد.
تاریخگذاری صریحترین روایات حاکی از تحریف بایبل: روایت «ویل» و روایت «سؤال» از اهل کتاب
محمدعلی طباطبایی، عبدالهادی مسعودی و محمد علی مهدوی راد
چکیده: در میان انبوه روایاتی که در آنها سخنی درباره تورات و یا انجیل گفته شده، به طور خاص دو روایت هست که به نظر میرسد صریحترین روایات حاکی از وقوع تحریف در کتب مقدس پیشین هستند. یکی از آنها روایت ویل از عثمان است که طبری ذیل آیه 78 سوره بقره نقل کرده است و دیگری روایتی منقول از ابنعباس است که مسلمانان را از رجوع به اهل کتاب نهی میکند. این مقاله با استفاده از روش تحلیل اسنادی ـ متنی و تحلیل منبع به دنبال پاسخ به این پرسش است که منشأ این روایات کدام دوره از دورههای تحریفباوری مسلمانان است. این بررسی نشان میدهد که در خوشبینانهترین حالت این روایات در قرن دوم هجری جعل و یا به گونهای دستکاری شدهاند که مضمونی تحریفباورانه یافتهاند.
تأثیر اندیشههای حدیثی بر معناشناسی اصطلاحات حدیثی: بررسی نمونه اصطلاح «حدیث شاذ» نزد درایه نگاران اهل سنت با تأکید بر دیدگاه ابن صلاح شَهرُزوری (م 643ق)
حمید باقری
چکیده: وجود مؤلفه «عدم شذوذ» در تعریف حدیث صحیح نزد اهل سنت، سبب اهمیت حدیث شاذّ نزد ایشان شده است؛ چه آنکه حدیث شاذ در زمره احادیث ضعیف و مردود جای میگیرد. مطالعه منابع موجود، حکایت از وجود سه معنا از حدیث شاذ نزد ایشان دارد. این معانی به لحاظ تاریخی به ترتیب از شافعی (م204ق)، حاکم نیشابوری (م 405ق) و شاگردش ابویَعلی خلیلی قزوینی (م 446ق) ارائه شده است. بررسی آثار درایه در دورههای متأخر و معاصر، نشان از پذیرش نظر شافعی و رد دو تعریف دیگر دارد. پرسشی که در اینباره اهمیت مییابد اینکه سبب تفوق تعریف شافعی بر سایرین چیست؟ این نظر از کدام زمان و به دست کدام عالم ترجیح داده شده است؟ بررسی آثار درایهای موجود حاکی از آن است که تلاشهای ابن صلاح شَهرُزوری (م 643ق) در این خصوص مؤثر بوده است. داوری وی در اینباره، از یکسو ناظر به صحیح بخاری و از سوی دیگر متأثر از نتایج نامطلوب حاصل از دو تعریف دیگر است. مؤلفه «تفرّد راوی ثقه» در تعریف حاکم نیشابوری و «تفرّد راوی» در تعریف خلیلی قزوینی، سبب میشود تا متفرّدات راویانِ ثقه یا مطلق متفرّدات راویان در صحیح بخاری در زمره احادیث شاذّ جای گیرد. امری که با جایگاه ویژه این کتاب نزد اهل سنت ناهمگون است. از این رو ابن صلاح که خود بدین نکته تصریح دارد، آن را دلیل ترجیح نظر شافعی اظهار کرده است.
تحلیل سندی و دلالی روایات تشبیه «فساد ایمان (یا عمل) با غضب» به «فساد عسل با سرکه»
مصطفی همدانی
چکیده: یکی از مضامین روایی در جوامع شیعه و سنی، تشبیه فساد ایمان یا عمل (طبق تفاوت نقلها) با غضب، به فساد عسل با سرکه است. چالشی که در تحلیل فقهالحدیث این روایات فراروی محقق نهاده میشود این است که مگر مخلوط عسل با سرکه که سکنجبین باشد خود یک شربت گوارا و داروی مفید نیست؟ پس چرا این روایات، سرکه را فاسد کننده عسل معرفی فرمودهاند؟! شارحان این روایات معمولاً با تأثر از نگرش فلسفی حکیمان فلسفی مشاء به تحلیل فساد پرداخته و آن را به معنای فساد صورت عسل و انحلال آن و از بین رفتن آثار مشخصه آن چون شیرینی و... انگاشتهاند. جستار فرارو پس از ارزیابی سند روایات و اطمینان از صدور مضمون اصلی این روایات که تشبیه فساد ایمان با غضب به فساد سرکه با عسل باشد، دیدگاه مسلط که خلاف ظاهر است را به بوته نقد نشانده است. این پژوهه سپس در راستای دستیابی به تفسیر صحیح حدیث، علاوه بر استمداد از روشهای دقیق نقد و فهم حدیث، تحلیلهای علمی جدید در ماهیت سرکه و عسل و تعامل متصور در میان این دو ساختار شیمیایی یعنی تاثر عسل و قندهای آن از پشه سرکه (Drosophila Melanogaster) که محصول آن خرابی و تخمیر و ترشیدگی عسل در طول زمان است را نیز دستمایه قرار داده و در نتیجه بدون عدول از ظاهر حدیث، فساد را بر همان معنای لغوی خود وانهاده است و آن را به معنای «فساد تخمیری» و محصول همجواری سرکه و عسل (بدون مخلوط شدن با هم) و تاثر فاکتورهای شیمیایی موجود در عسل از پشه سرکه معرفی کرده است. نتیجه نهایی اینکه این روایات، هیچ ربطی به سکنجبین که محصول امتزاج و حل شدن این دو درهم است ندارند.
تحلیلی بر دیدگاه اندیشمندان شیعه در رفع تعارض روایات سعادت و شقاوت ذاتی با اختیار انسان
عبدالله میراحمدی و فاطمه مکاریان کاشان
چکیده: سعادت و شقاوت یکی از مباحث مهم فلسفی و کلامی است. در آموزههای روایی ائمه(ع) نیز پیرامون حقیقت سعادت و شقاوت و اختیاری بودن آن فراوان بحث شده است. با این حال، ظاهر برخی احادیث بر سعادت و شقاوت ذاتی انسان و نفی اختیار او در رقمزدن سرنوشت خویش دلالت دارد. از نظر برخی اندیشمندان، سعادتمندی با غایت مطلوب انسان و کمال نهایی او هماهنگی دارد و دستیابی به آن با انتخاب آگاهانه آدمی و اعمال اختیاری او حاصل میشود. عدهای دیگر از صاحبنظران با تکیه بر ظاهر احادیث یادشده به حاکمبودن جبر بر سرنوشت انسان، باور دارند. وجود این تعارض، محدثان و صاحبنظران امامیه را بر آن داشته تا با شیوههای گوناگون به تبیین و توجیه این روایات بپردازند. در پژوهش حاضر به شیوه تحلیل محتوا برآنیم پس از طرح دیدگاه شاخصترین اندیشمندان شیعه پیرامون این روایات، راهحل ارائه شده توسط آنان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم و در نهایت، نظر صحیح را استخراج کنیم. با بررسی دقیق دیدگاه صاحبنظران و تحلیل آن ها درمییابیم تأویل این احادیث به علم الهی، افزون بر نفی شبهه جبر، با سایر آیات و روایات و ادله کلامی همسوست. در این میان برخی اندیشمندان، نفی وجود ذاتی را شاهدی بر اثبات این مدعا میدانند. بر این اساس، عملی که از انسان سر میزند و موجود میشود، پیش از صدور آن از جانب انسان، در علم الهی معلوم و متعین است.
روش کشف اسباب صدور حدیث (الگوریتم دستیابی به اسباب صدور حدیث)
عبدالحمید واسطی
چکیده: آمیختگی روایات صحیح و مردود، سبب شده است تا متخصصین به دنبال روش تمایز و اعتبارسنجی روایات بروند، یکی از عناصری که در تشخیص اعتبار روایات دخیل است، قرائن صدور روایت است، مسأله این مقاله، چگونگی کشف اسباب صدور احادیث است. برای کشف فضای صدور، ده مرحله عرضه گردیده است مانند: احراز تام بودن روایت مورد نظر، کشف خانواده حدیثیِ آن، مقایسه با محکمات عقلی و نقلی و عمومات فوقانی، بررسی لحن روایت، بررسی شرایط زمانی و مکانیِ معصومی که روایت از او صادر شده است، بررسی شرایط اولین راویی که روایت از او نقل شده است، تأیید یا منتفی کردن احتمال تقیه، تأیید یا منتفی کردن احتمال قضیه شخصیه بودنِ روایت. در این مقاله، مراحلی که باید در موارد فوق طی شود بهصورت قدمبهقدم آمده است که در صورت اجرای تمام مراحل، میتوان براساس ضوابط علوم حدیث، حکم به اعتبار محتوایی حدیث کرد و برای استظهار از آن اقدام نمود.
طرح واره های تصوری فضایل و رذایل اخلاق اجتماعی در مرویات نبوی با رویکرد معنیشناسی شناختی
فتحیه فتاحی زاده و عارفه داودی
چکیده: زبانشناسان شناختی معتقدند اهمیّت طرحوارههای تصوّری به عنوان بخشی از ساز و کارهای زبان و تفکّر این است که آنها به عنوان مفاهیم جسمیّت یافته ابتدایی میتوانند به شکلی نظاممند، ساختار مفاهیم پیچیدهتر را فراهم آورند. روایات نبوی،جهت تبیین فضایل و رذایل اخلاق اجتماعی و پیامد ناشی از آنها، با استفاده از طرحوارههای تصوری، مفاهیم انتزاعی را در سطح فهم همگان به ویژه اعراب صدر اسلام تنزّل بخشیده و معنویّات را به قلمرو محسوسات درآورده است. غایت جستار حاضر، بررسی بازنمودِ طرحوارههای تصوری در پیکره مرویات نبوی (فضایل و رذایل اخلاق اجتماعی) بر مبنای مدل «طرحوارههای تصوّری ایوانز و گرین» در چهارچوب معنیشناسی شناختی است. بدین منظور با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی طرحوارهها در روایات نبوی پرداخته شده است. شواهد نشان میدهد، طرحوارههای نیرو، مهارشدگی، همسانی، حرکتی، فضا، اتّحاد، تعادل، موجودیّت در بافت متنی احادیث یافت شده است و حضرت(ص) از طریق چنین طرحوارههایی، مفاهیم مجردِ فضایل و رذایل اخلاق اجتماعی را در قالب پیامد ناشی از آنها و راه درمانشان بیان نموده است.
مأثور بودن دعاهای روزانه ماه رمضان در بوته نقد
محمد ابراهیم روشن ضمیر و علی اکبر حبیبی مهر
چکیده: یکی از ویژگیهای دین اسلام بالأخص مذهب تشیع، وجود دعاهای مأثور در قالب کتابهای دعاست که به رغم تلاشهای بسیار دانشمندان، دچار آسیبهای متعددی شده است. راهیابی برخی دعاها با اهداف گوناگون به مجموعههای دعایی، شناخت دعاهای مأثور از غیر آن را ضروری ساخته است. هرچند راز و نیاز با خداوند، متوقف بر مأثور بودن الفاظ و محتوای دعاها نیست اما استناد آنها به معصوم و استفاده هدایتی از محتوای آنها به عنوان آموزهای دینی، مشروط به اثبات صدور آن از معصوم است. پژوهش حاضر با بهرهگیری از منابع رجالی و حدیثی و با روش تحلیل اسنادی- محتوایی در صدد پاسخ به این پرسش است که آیا میتوان دعاهای روزانه ماه رمضان را جزو دعاهای مأثور به حساب آورد. یافتههای این پژوهش نشان از آن دارد که ضعف سندی و نیز برخی ایرادهای محتوایی این دعاها، باعث سلب اطمینان از مأثور بودن آنها شده یا دستکم آن را با تردید جدی روبرو نموده است.
نقد و بررسی جایگاه حدیث «هفتاد و سه فرقه» در منظومه فکری تکفیریها
شهناز رضایی، رحیم خاکپور و صدرا علی پور
چکیده: از جمله سرچشمههای اندیشه تکفیری مستندات دینی است که میتوان از آن با عنوان مبانی دینی - معرفتی اندیشه تکفیری یاد کرد. موارد نقلی و متکی به متون دینی، از مهمترین مبانی مورد استناد حامیان این اندیشه است که حدیث مشهور «هفتاد و سه فرقه» یکی از آن مواردی است که تکفیریها در ادعای حقانیت و نجاتیافتگی خود و هلاکت سایر فرق اسلامی به آن استناد میکنند. در این مقاله با تأکید بر منابع معتبر حدیثی اهل سنت و با روش توصیفی ـ تحلیلی میزان اعتبار حدیث «هفتاد و سه فرقه»، مضمون آن و استحصال رویکرد تکفیری از آن روایت بررسی میشود. اگرچه در بررسی سطحی، از ظاهر حدیث استحصال این رویکرد معرفتی و رفتاری محتمل است اما در نهایت با بررسیهای جدیتر و عمیقتر آشکار میگردد که این استنباط با دیگر متون دینی، عقل سلیم و سیره پیامبر (ص) و صحابه ناسازگار است و سبب حصول رذایل فکری و رفتاری چون خود حقپنداری، تصور مالکیت حقیقت برای خود و دگرناپذیری میگردد.