۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۳۰۲۸۳

کسری بودجه 50 میلیارد دلاری عربستان سعودی در سال 2020

کسری بودجه 50 میلیارد دلاری عربستان سعودی در سال 2020
بودجه سال 2020 دولت سعودی آشکارا تأثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد این کشور را نشان می‌دهد. افزایش کسری بودجه در کنار کاهش ذخایر مالی، بخشی از این تأثیر است.

به گزارش خبرگزاری رسا، دولت سعودی بودجه سالیانه خود به حجم ۱.۰۲ تریلیون ریال سعودی (۲۷۲ میلیارد دلار) را اعلام کرد و بسیاری از رسانه‌ها به بررسی بودجه و تأثیرات قیمت نفت بر آن پرداختند.

پیش‌بینی‌ها در خصوص کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۲۰، آشکارا بر ارقام بودجه سال آتی تأثیر گذاشته است. علی ‌رغم اینکه هفته گذشته کشورهای عضو «اوپک پلاس» بر سر کاهش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه به توافق رسیدند.

عربستان که همواره در جهت افزایش تولید قدم بر می‌داشت، هفته گذشته پذیرفت که به صورت داوطلبانه میزان بیشتری از تولید خود را کاهش دهد که این موضوع می‌تواند نشان از نگرانی مقامات سعودی از کاهش قیمت نفت و بحران مالی باشد.

دولت ریاض به هنگام عرضه این بودجه، اعتراف کرد که تغییرات در قیمت نفت و کاهش تولید بر بودجه تأثیر گذاشته است؛ دو موردی که سرعت رشد اقتصاد جهانی در سال آینده را کاهش خواهد داد.

قیمت نفت خام برنت در پایین‌ترین سطح خود در سال جاری ۵۳.۲ دلار (در ماه ژانویه) و در بالاترین سطح ۷۴.۹ دلار (در ماه آوریل) را تجربه کرد و دولت سعودی پیش‌بینی می‌کند که میزان درآمدهایش در سال آتی به نسبت ۹ درصد کاهش یافته و به ۲۲۲.۱۳ میلیارد دلار برسد. این میزان در سال ۲۰۱۹ برابر با ۲۴۴.۵۴ میلیارد دلار بود.

به گفته وزارت دارایی سعودی، کاهش در آمد این کشور به دلیل کاهش ۱۵ درصدی درآمد نفتی است (به میزان ۱۳۶.۸ میلیارد دلار). البته به گفته این وزارتخانه درامد غیر نفتی نیز دو درصد افزایش خواهد یافت./983/ب

منبع: العالم

ارسال نظرات