۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۶۳۹۳۳۵
معرفی آثار برتر همایش کتاب سال حوزه (۲)؛

کتاب «دائره‌المعارف قرآن کریم»

کتاب «دائره‌المعارف قرآن کریم»
کتاب «دائره‌المعارف قرآن کریم»، اثر مرکز فرهنگ و معارف قرآن در گروه علمی کتب مرجع در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه دارای رتبه برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «دائره‌المعارف قرآن کریم»، اثر مرکز فرهنگ و معارف قرآن در گروه علمی کتب مرجع در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه سال 1398 حائز رتبه برگزیده شد.

 بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این کتاب می‌خوانیم: کتاب دائره المعارف قرآن کریم، نخستین پژوهش در جهان اسلام است که در قلمرو مفاهیم، اَعلام، ادیان، علوم قرآنی، فقه، حقوق، فلسفه و کلام به نگارش در آمده است. هدف از تدوين اين اثر، ارائه اطلاعات علمى در قلمرو قرآنى و سرعت و سهولت دسترسی پژوهشگران به این اطلاعات است. این اطلاعات، پژوهشگران را از مراجعه به منابع فرعی بی‌نیاز و راه پژوهش را برای آنان هموارتر می‌کند.

 اين دائرة المعارف، بر اساس الفبای فارسی تنظیم و مدخل‌های اصلی آن، با رويكرد قرآنى تألیف یافته است. نویسندگان هر یک از مقالات، آراى مختلف در باره واژه يا مدخل قرآنى را گزارش داده و تنها به ارائه اطلاعات علمى از هر موضوع ‌بسنده کرده‌اند. البته دیدگاه خود را هم مستقلاً ذیل سایر دیدگاه‌ها گزارش داده‌اند. منابع این مقالات، دسته اول، اصیل و معتبر بوده و در پايان هر مقاله فهرست شده است.

 مقاله‌های دائره المعارف قرآن کریم، آرا و عقايد خاص مذاهب و مكاتب اسلامى را محترم شمرده و ديدگاه‌هاى مشهور غير شيعى را منصفانه گزارش داده است.

 این اثر، مدخل‌ها را از سه حوزه اصلى برگزيده است: موضوعات و مفاهيم، اَعلام و علوم قرآن. بنابراین، چنانچه اصطلاح خاص قرآنى در زبان فارسى مشهور و معادل فارسى آن نيز رايج باشد، بدان ارجاع شده است که حجم بيشترى از واژه‌هاى دخيل در آيات قرآنى را شامل شود.

 تاکنون، 16 جلد از این اثر قرآنی، با قلم جمعی از نویسندگان پژوهشکده معارف قرآن، به چاپ رسیده است. این کار، همچنان ادامه دارد و پیشبینی می شود حجم آن به بیش 30 جلد برسد.

 شایان‌ذکر است، کتاب «دائره المعارف قرآن کریم»، تألیف مرکز فرهنگ و معارف قرآن در گروه علمی کتب مرجع که در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه حائز رتبه برگزیده شد، از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است. /۹۹۸/
میثم صدیقیان
ارسال نظرات