"تاریخ کلیسا" منتشر شد
در این اثر سعی شده است تا تاریخ کلیساهای دیگر در کنار تاریخ کلیسای کاتولیک و تاریخ کلیسای ایران در هر قرن بررسی شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب "تاریخ کلیسا" نوشته محمد صادق احمدی به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام منتشر شد.
انتشارات باقرالعلوم این کتاب را در چهارصد صفحه به زینت تبع آراسته شده است و نویسنده این اثر آقای محمد صادق احمدی عامل اصلی تدوین این کتاب را، خلأ آثار فارسی توصیفی – تحلیلی عاری از تعصبات در زمینه تاریخ مسیحیت بیان میداند. در این اثر سعی بر آن بوده است تا تاریخ کلیساهای دیگر درکنار تاریخ کلیسای کاتولیک و تاریخ کلیسای ایران در هر قرن بررسی شود.
در این کتاب پس از بررسی بسترهای پیدایش مسیحیت، تمام وقایع بر اساس قرون آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد.
نگارنده در مباحث قرن اول به مسائلی نظیر ظهور عیسای ناصری و وقایع دوران حیات و مصلوب شدن وی، دوره رسولان و دوران اختلاف رسولان میپردازد.
در قرن دوم نگارنده به بدعتها و گرایشهای نو نظیر گنوسی ها، مارکیونیها و مونتانیست ها، پدران کلیسا و وضعیت کلیسای ایران در قرن دوم میپردازد.
قرن سوم شامل گرایشها و اعتراضها به الاهیات کلیسایی، آیین مانی، مسیحیت یهودی و مسیحیت ارمنستان میپردازد.
نویسنده مباحث قرن چهارم تا چهاردهم را اختصاص به مسائلی نظیر جایگاه عیسی مسیح، نظام و جایگاه پاپ، رهبانیت، ظهور اسلام و تاثیر آن بر مسیحیت، جنگهای صلیبی، تفتیش عقاید و اندیشمندان بزرگ این قرون و... میدهد.
رنسانس، اومانیسم و سقوط مسیحیت بیزانسی از مهمترین مباحث فصل پانزدهم میباشد. از قرن شانزدهم به بعد شاهد پیدایش نهضتهای اصلاحی نظیر الاهیات اسکولاستیک، نهضت اصلاح گرایی لوتری، اصلاحات در کشورهای مسیحی مانند فرانسه، هلند، اسکاتلند، وجود خشونت در جنبشهای پروتستانی و ظهور گروه¬های جدید در بطن کلیسا هستیم.
تدوین گران این اثر قرن هجدهم را بر اساس جریانهای فکری مانند، دئیسم، عقل گرایی، اصالت تجربه و متدیستها مورد ارزیابی قرار میدهد.
بر اساس پژوهشهای مؤلف؛ قرن نوزدهم میلادی، علاوه بر بحران مشروعیت دستگاه پاپ، شامل نهضتها متعدد دیگری نظیر نهضت آکسفورد، نهضت کتاب مقدس و ظهور فرقههای جدید مانند شاهدان یهوه، مورمون ها، ادونتیسم و. میباشد.
برشی از این فصل:
الهی دانان لیبرال حفظ برخی اصول را لازم میدانستند و برای مفاهیم غیر اصولی مانند گناه نخستین، خدا بودن عیسی و فدیه او که با خرد انسان در تضاد بود ارزشی قائل نبوند و گاهی این مفاهیم را ساخته ذهن اندیشمندان نخستین میدانستند که از ادیان بت پرستی الهام گرفته بودند.
از نگاه برخی منتقدان الاهیات، لیبرال نتیجه آن بود که الهیات مسیحی شرایط و نحوه تفکر دنیای معاصر را به طور کامل پذیرفت. برخی از منتقدان لیبرالیسم معتقدند، لیبرالها برای سازگار شدن با تجدد حاضرند بسیاری از عناصر بنیادین راست دینی را قربانی کنند. اما برخی دیگر بر این باورند که لیبرالها درباره تفسیر کتاب مقدس بینش بازتری داشته، آموزههای سنتی مسیحی را بدون پشتوانه نمیپذیرند.
نویسنده این مجلد در فصل آخر به مسائلی همچون مدرنیسم، فمینسیم، پست لیبرالیسم، گسترش مارکسیسم، جنگ جهانی و ... میپردازد. /د ۱۰۱/ش
انتشارات باقرالعلوم این کتاب را در چهارصد صفحه به زینت تبع آراسته شده است و نویسنده این اثر آقای محمد صادق احمدی عامل اصلی تدوین این کتاب را، خلأ آثار فارسی توصیفی – تحلیلی عاری از تعصبات در زمینه تاریخ مسیحیت بیان میداند. در این اثر سعی بر آن بوده است تا تاریخ کلیساهای دیگر درکنار تاریخ کلیسای کاتولیک و تاریخ کلیسای ایران در هر قرن بررسی شود.
در این کتاب پس از بررسی بسترهای پیدایش مسیحیت، تمام وقایع بر اساس قرون آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد.
نگارنده در مباحث قرن اول به مسائلی نظیر ظهور عیسای ناصری و وقایع دوران حیات و مصلوب شدن وی، دوره رسولان و دوران اختلاف رسولان میپردازد.
در قرن دوم نگارنده به بدعتها و گرایشهای نو نظیر گنوسی ها، مارکیونیها و مونتانیست ها، پدران کلیسا و وضعیت کلیسای ایران در قرن دوم میپردازد.
قرن سوم شامل گرایشها و اعتراضها به الاهیات کلیسایی، آیین مانی، مسیحیت یهودی و مسیحیت ارمنستان میپردازد.
نویسنده مباحث قرن چهارم تا چهاردهم را اختصاص به مسائلی نظیر جایگاه عیسی مسیح، نظام و جایگاه پاپ، رهبانیت، ظهور اسلام و تاثیر آن بر مسیحیت، جنگهای صلیبی، تفتیش عقاید و اندیشمندان بزرگ این قرون و... میدهد.
رنسانس، اومانیسم و سقوط مسیحیت بیزانسی از مهمترین مباحث فصل پانزدهم میباشد. از قرن شانزدهم به بعد شاهد پیدایش نهضتهای اصلاحی نظیر الاهیات اسکولاستیک، نهضت اصلاح گرایی لوتری، اصلاحات در کشورهای مسیحی مانند فرانسه، هلند، اسکاتلند، وجود خشونت در جنبشهای پروتستانی و ظهور گروه¬های جدید در بطن کلیسا هستیم.
تدوین گران این اثر قرن هجدهم را بر اساس جریانهای فکری مانند، دئیسم، عقل گرایی، اصالت تجربه و متدیستها مورد ارزیابی قرار میدهد.
بر اساس پژوهشهای مؤلف؛ قرن نوزدهم میلادی، علاوه بر بحران مشروعیت دستگاه پاپ، شامل نهضتها متعدد دیگری نظیر نهضت آکسفورد، نهضت کتاب مقدس و ظهور فرقههای جدید مانند شاهدان یهوه، مورمون ها، ادونتیسم و. میباشد.
برشی از این فصل:
الهی دانان لیبرال حفظ برخی اصول را لازم میدانستند و برای مفاهیم غیر اصولی مانند گناه نخستین، خدا بودن عیسی و فدیه او که با خرد انسان در تضاد بود ارزشی قائل نبوند و گاهی این مفاهیم را ساخته ذهن اندیشمندان نخستین میدانستند که از ادیان بت پرستی الهام گرفته بودند.
از نگاه برخی منتقدان الاهیات، لیبرال نتیجه آن بود که الهیات مسیحی شرایط و نحوه تفکر دنیای معاصر را به طور کامل پذیرفت. برخی از منتقدان لیبرالیسم معتقدند، لیبرالها برای سازگار شدن با تجدد حاضرند بسیاری از عناصر بنیادین راست دینی را قربانی کنند. اما برخی دیگر بر این باورند که لیبرالها درباره تفسیر کتاب مقدس بینش بازتری داشته، آموزههای سنتی مسیحی را بدون پشتوانه نمیپذیرند.
نویسنده این مجلد در فصل آخر به مسائلی همچون مدرنیسم، فمینسیم، پست لیبرالیسم، گسترش مارکسیسم، جنگ جهانی و ... میپردازد. /د ۱۰۱/ش
ارسال نظرات