شماره 26 فصلنامه «اسلام و مطالعات اجتماعی» منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، بیست و ششمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «اسلام و مطالعات اجتماعی» به صاحب امتیازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مدیر مسؤولی نجف لک زایی و سردبیری حمید پارسانیا منتشر شد.
در این فصلنامه در 7 مقاله و در 158 صفحه منتشر شده است و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
عدالت اجتماعی در قرآن
سیدحسین فخرزارع
چکیده: عدالت، از پرسابقهترین اندیشههایی است که همواره در طول تاریخ کانون تأملات و دغدغههای نوع بشر بوده است. این فضیلت اخلاقی و اجتماعی با جایگاه ممتازی که در میان مفاهیم دیگر داراست، بنیان بسیاری از اصول دیگر بوده که هیچ امری نه مانع آن است و نه بر آن اولویت دارد؛ بهطوریکه اعتبار و ثبات هر جامعه به میزان گسترش همهجانبه آن وابسته است. این اصل در آیات مختلف یا به عنوان مقدمه نیل به اهداف والاتر و یا خود بهعنوان هدف بیان شده بهطوریکه بدون تأمین و تحقق این آرمان مهم، گویا تصور از دینداری نیز ممکن نمیباشد.قرآن رابطه ناگسستنی این اصل مهم با حق و آزادی را همواره مورد ملاحظه قرار داده است؛ حق بهعنوان معیار مهم عدالت و آزادی، تأمینکننده زمینههای گسترش آن است. کارآمدسازی نظام به آن شکلی که انبیا دنبال کردهاند از کارکردهای اساسی عدالت اجتماعی است و مهمترین زمینه برای تحقق آن، اصلاح و الزام درونی آحاد جامعه میباشد که بالمآل اصلاحات ساختاری منطبق با عدالت را به دنبال خواهد داشت. مهمترین هدف این جستار بررسی نقش این اصل مهم در اصلاح اجتماع، نسبت آن با مفاهیم دیگر و زمینههای تحقق آن از نگاه قرآن است که با تکیه بر مطالعات کتابخانهای به بحث پرداخته شده و با روش اسنادی دادههای لازم استخراج و یافتههای آن مورد تحلیل، توصیف و تفسیر واقع شده است.
فلسفه ارتباطات از گراماتولوژی دریدا تا حکمت صدرا
سیدمحمدعلی غمامی
چکیده: به هر میزان که شبکۀ ارتباطی انسان کمیت مییابد و فناوری جدید، آدمی را مسحورتر میکند، انسان از کیفیت ارتباط، غافلتر و کاربرد فناوری، صورت نامعقولتری به خود میگیرد. فلسفه ارتباطات اوج تلاش جهان غربی به نفع کیفیت و عقلانیت است، تلاشی سرد و مأیوسکننده در برابر تحولی گرم و وسوسهآمیز. اولین باری هم که جان لاک اصطلاح «علم ارتباطات» را به معنای امروزیاش بهکار برد، آن را شکستخورده اعلام کرد. جان لاک در کتاب قوای فاهمه بشری، ذیل مباحث «درباره کلمه»، ارتباطات را فلسفهپردازی کرد. این مسئله و توجه میتواند آغازی باشد برای کشف «نظریه ارتباطات» در حوزههای معرفتی جهان شرقی. به هر میزان که صراحتها و دقتهای یک حوزه فکری در خصوص «کلمه» بیشتر باشد، به همان میزان معرفت جامعتر و عمیقتری درباره ارتباطات به دست خواهد آمد. مقاله پیشرو با رویکردی تطبیقی و روشی منطقی تلاش میکند به خاستگاه ارتباطات در معرفت دینی و اسلامی نزدیک شود؛ ازاینرو معنا ـ واژۀ «کلمه» در مباحث «کلام و کتاب الهی» ملاصدرا با مباحث «گفتار و نوشتار» دریدا به گفتگو نشاندیم. سپس ادعاها و استدلالهای آنها ارائه شده است. دریدا دغدغۀ «تفاوت» و احترام به دیگری را دارد؛ ازاینرو بر امر نوشتاری و «تعویق» تأکید میکند. در مقابل، صدرا دغدغه «تعالی» را در سر میپروراند و بر وحدت امر نوشتاری و گفتاری اصرار میورزد. از نگاه وی، کلمه از خلال «تشریع»، «تکوین» و «ابداع» معنادار میشود؛ بهعبارتدیگر علاوه بر لایۀ «اجتماعیِ» ایجاد کلام، توجه به لایۀ «الهامی» (فرشتهشناسی) و «الهی» (خداشناسی) در ایجاد کلمه سبب خواهد شد ارتباط، متعالی شود.
رویکرد مسألهمحوری در علم اجتماعی دینی
غلامرضا پرهیزکار
چکیده: در علوم انسانی اسلامی و بهطور خاص در علم اجتماعی دینی رویکردهای مختلفی مطرح شده است. رویکرد مسألهمحوری که در ذیل رویکرد عامتر استنباطی قرار میگیرد، از حدود یک قرن و نیم پیش عملاً مورد توجه بوده است اما درباره آن مباحث نظری مستقل و جدی صورت نگرفته است. این مقاله با بهرهگیری از روش تحلیلی منطقی و در مواردی نیز با استفاده از فراتحلیل آثاری که در ذیل این رویکرد میگنجد، به دنبال معرفی و تبیین بیشتر این رویکرد است. نتایج نشان میدهد این رویکرد عملگرا که به دنبال فهم و حل مسائل اجتماعی عینی یا نظری موجود در جامعه اسلامی است، میتواند با بهرهگیری از شیوه عام استنطاق در فهم متون دینی و از طریق توسعه روشهای متدوال مطرح در علوم دینی، فضای جدیدی را در علم اجتماعی دینی بگشاید و عجالتاً بخشی از نیازهای مطرح را برطرف سازد.
تبیین دلالتهای حسنظن در سازمان با توجه به آموزههای اسلامی
یونس فرقانی، حسین پرکان و رقیه ابراهیمی
چکیده: در هزاره سوم اگرچه سازمانها با بهرهگیری از ابزارها و سامانههای مدرن، نسبت بر بسیاری از معضلات سازمانی پیروز شدهاند، اما در عوض اعتماد، ارتباطات صمیمی، خوشبینی و مثبتنگری را به بوروکراسی افراطی، رقابتهای کاذب، بیاعتمادی و بدبینی مبدل ساختهاند که همین مسأله اثر جدی در کاهش بهرهوری سازمانی دارد. حسنظن یکی از مهمترین صفات اخلاقی مورد تأکید دین اسلام است. به همان نسبت که سوءظن مایه تشتت امور و ناراحتی روح و روان و تنازع میان افراد یک سازمان است، حسنظن مایه آرامش و وحدت ایشان است. نگارندگان در پژوهش پیشرو با استفاده از روش تحلیل مضمون و با مبنا قراردادن آیات قرآنی و روایات مربوط به این موضوع در کتاب وزین میزان الحکمه به دنبال پیداکردن دلالتهای کاربردی حسنظن در مدیریت و سازمان بودهاند. در این مقاله سعی شده است که بهجای تحمیل مباحث مدیریت رایج بر آموزههای دینی، با مبنا قراردادن متون اسلامی مفاهیم ابتدایی از آنها استخراج شود و در برخی موارد با آموزههای مدیریتی مقایسه شده و یا آموزههای مدیریتی و سازمانی بر آنها تطبیق شوند. بر اساس پژوهش حاضر، در نگاه اسلامی، به جز مواردی خاص، اصالت با حسنظن است. همچنین بر اساس آیات و روایات، میتوان منشأ حسنظن و روشهای ارتقای آن در سازمان را استخراج نمود. اثرات مثبت حسنظن برای سازمان نظیر تقویت ارتباطات سازمانی، کاهش اضطراب و استرس، تسهیل عملکرد، افزایش اعتماد و ارزشیابی صحیح کارکنان نیز از موارد دیگری است که این پژوهش به آنها دست یافته است
تأثیر دلبستگی ایمن بر شکلگیری سرمایه اجتماعی با تأکید بر اندیشه تربیتی امام موسی صدر
کاوس روحی برندق، کاظم قاضی زاده و انیسیه السادات اسکاف
چکیده: دلبستگی مادر - کودک پیوند عاطفیِ پایداری است که زمینههای شکلگیری آن پیش از تولد کودک است و در سالهای ابتدایی عمر به نقطه اوج خود میرسد. شخصیت و روابط اجتماعی انسان بهشدت متأثر از کیفیت دلبستگی او در دوران کودکی است. ﺳﺮﻣﺎیه اﺟﺘﻤﺎعی نیز بهعنوان ثروت نامرئیِ جوامع ﺑﺮ رواﺑﻂ اجتماعی میان انسانها تمرکز دارد و زمینه تداوم و تقویت روابط، همکاری و تعاملات را در ابعاد مختلف جامعه فراهم میسازد؛ بنابراین کیفیت و نوع دلبستگی میتواند در جهت تقویت یا تضعیف سرمایه اجتماعی مؤثر باشد. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی تلاش شده با تأکید بر اندیشه تربیتی امام موسی صدر تأثیر دلبستگی ایمن بر کیفیت سرمایه اجتماعی بررسی شود. با توجه به اندیشه تربیتی امام موسی صدر میتوان دریافت او ضمن تأکید بر لزوم شکلگیری «پیوند عاطفی» در خانواده، مادر یا همان «چهره دلبستگی» را ترغیب میکند که در تقویت این رابطه نهایت کوشش خود را داشته باشد. محصول این «پیوند عاطفی» ارتباط محکم بین نسلها است. او با استناد به منابع و آموزههای اصیل دینی مادر را مصداق بارز «وجه الله» در روی زمین میداند که با فداکردن جسم و جان خود کودک را غرق در دریای محبت و لطف میکند. بر پایه دیدگاه امام موسی صدر میتوان گفت با تشکیل دلبستگی ایمن درکودکی، انسانی مؤمن، متعهد و مسئولیتپذیر پرورش مییابد که میتواند سرمایه اجتماعی عظیمی را تولید کند.
بازتعریف سرمایه اجتماعی در میدان مجازی
مرضیه زارع و حمید پارسانیا
چکیده: این پژوهش به دنبال پدیدارشناسی سرمایه اجتماعی در بستر تعاملات روزمره کنشگران در شبکههای اجتماعی و همچنین متأثر از این میدان، در جامعه است. کنشگر با شرکت در میان ذهنیت جدید شبکههای اجتماعی، نوع متفاوتی از روابط اجتماعی نسبت به شیوه سنتی کنش متقابل را تجربه میکند. یک شبکۀ بادوام از نظر بوردیو با امکان آشنایی و شناخت متقابل، هر یک از اعضای خود را از پشتیبانی سرمایه جمعی برخوردار میکند و آنان را مستحق اعتبار میسازد. در بررسی و تحلیل مؤلفههای سرمایه اجتماعی با مصاحبه و تحلیل 25 نمونه نشان داده شد، شناخت متقابل کنشگر در میدان مجازی دچار ابهام و هستیشناختی پدیدهها از سطح واقعگرا به آرمانگرا فروکاست میشود و اعتماد بر اساس شناخت متقابل به سطح اعتماد بنیادین تغییر مییابد و در ابعاد اطمینان و امنیت خلل ایجاد میشود. هرچند شبکه روابط گستردهتر میشود، روابط در کیفیت سست و موقتی هستند. این گستردگی در مواردی که شناخت افراد ضروری نیست (مواردی که جنبۀ ارادی کنش بیش از جنبۀ ارتباطی آن مورد توجه باشد) سرمایه اجتماعی را بهبود میبخشد؛ همچنین در عبور از طبقهبندیهای اجتماعی، میدان مجازی را در توزیع سرمایه اجتماعی به عدالت نزدیکتر میکند. در نتیجۀ این تغییرات در مؤلفههای سرمایه اجتماعی، ما به بازتعریف این مفهوم میرسیم.
تحلیل انتقادی «خودشیءانگاری زنان» و راهکارهای قرآنی مواجهه با آن
بی بی حکیمه حسینی دولت آبادی و سیده جمیله هاشم نیا