۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۴۲۲۱۲
از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی منتشر شد؛

پیامبرشناسی؛ پاسخ به سؤالات و شبهات

پیامبرشناسی؛ پاسخ به سؤالات و شبهات
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت کتاب پیامبرشناسی؛ پاسخ به سؤالات و شبهات از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب پیامبر شناسی؛ پاسخ به سؤالات و شبهات از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی را روانه بازار نشر کرده است.

در فرهنگ شکوهمند اسلامی و نیز ادب فارسی «پرسیدن» به قصد باریابی به حقیقت هماره ارزشمند و مقدس بوده است و این به آن سبب است که بسیاری  از زوایا نحایای حقیقت تنها در پرتو پرسش است که خود می‌نماید و چشم جویندگان راستی و درستی را به جمال خویش روشن می‌سازد. قرآن کریم، این کتاب جاودان الهی به صراحت می‌فرماید: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکرِ إِنْ کنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» از آگاهان بپرسید اگر نمی‌دانید.

از این آیه و آیات دیگر می‌توان به این حکم کلی رسید که آدمی در آنچه نمی‌داند، می‌یابد به آنان که می‌دانند رجوع کنند و حقیقت یا دست‌کم گوشه‌ای از حقیقت را از این گذر بازیابد.

پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه، وظایف متعددی بر عهده دارد. یکی از آن‌ها، ارائه پاسخ‌های متین و استوار به پرسش‌های فرا روی مخاطبان است که می‌باید روزآمد، متناسب با سطح علمی و فکری مخاطبان، دارای اولویت، متقن و علمی باشد. آنچه هم اکنون به فضل الهی فراهم آمده و پیش روی است، مجموعه‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌های عالمانه حجت‌الاسلام و المسلیمن رضا محمدی است که در شبکه سراسری رادیو معارف پخش شده و به صورت مکتوب عرضه می‌گردد. امید می‌بریم بخشی از نیازهای علمی، فکری و اخلاقی مخاطبان را برآورده و ما را در امر خطیر پاسخگویی، گامی پیش ببرد.

ساختار کتاب

نگارنده کتاب را در پنج فصل به رشته تحریر درآورده است: نبوت، ویژگی‌های پیامبران، شناخت پیامبران، نوبت خاصه-اعجاز و نوبت خاصه.

نویسنده در فصل اول نبوت، دلایل لزوم بعثت پیامبران، لزوم بعثت انبیاء و فواید بعثت انبیاء را بررسی کرده است.

همچنین مؤلف در فصل دوم به بررسی مطالبی همچون وحی، عصمت، علم پیامبران، ولایت، خصوصیات دعوت انبیا، و ویژگی‌های متمایز پیامبران از انسان‌ها پرداخته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی عناوین فصل سوم را چنین سامان داده است: اعجاز همراه ادعای نبوت، اخبار پیامبران پیشین، سایر شواهد و قراین قطعی، تفاوت دین با شریعت و مباحث کلی نبوت.

در فصل چهارم هم این عناوین را می‌خوانیم: مقدمه، عصر جاهلیت، اثبات رسالت، تناسب معجزات پیامبران با شرایط زمان، چرا معجزه پیامبر اسلام از نوع سخن است؟، تازگی قرآن، تأثیر قرآن، ابعاد جاذبه قرآن، قرآن در بستر زمان و سایر معجزات پیامبر اسلام.

او در فصل آخر نیز خواننده را به آشنایی با مطالب بشارت پیامبران پیشین، شواهد و قرائن قطعی، زندگانی پیامبر، دعوت به اسلام، اسلام در یثرب ختم نبوت، اسلام و تغییر و اسلام و احکام متغیر دعوت می‌کند.

پیامبر شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات

برشی از کتاب:

تناسب معجزات پیامبران با شرایط زمان

گفتیم یکی از راه‌های اثبات رسالت پیامبران، اظهار معجزه به همراه ادعای نوبت است؛ به همین دلیل تمام پیامبران معجزاتی را ارائه می‌نمودند؛ چنان ‌که از پیامبر اسلام نیز معجزات بی‌شماری در تاریخ نقل ‌شده است؛ از قبیل: شق‌القمر، تسبیح سنگ‌ریزه در کف حضرت، خبرهای غیبی ایشان و اصولاً لحظه ‌لحظه زندگی پیامبر اسلام و جمله سخنان ایشان اگر با دقت نگریسته شود، معجزه است.

نوع معجزات پیامبران با آنچه بین مردم به‌عنوان کارهای مهم و خارق‌العاده محسوب می‌شده سنخیت داشت؛ مثلاً در زمان حضرت موسی مسئله سحر و جادو توجه مردم جامعه را به خود معطوف داشته بود، در چنین شرایطی معجزه حضرت موسی شبیه کارهای همان ساحران بود با این امتیاز مه غیرقابل رقابت بود. همه را به مبارزه می‌طلبید و مغلوب می‌کرد. باید توجه کرد ظاهر عصای موسی شبیه کار ساحران بود وگرنه ماهیت حقیقت آن‌ها از ریشه متفاوت بود.

همچنین در زمان حضرت عیسی علم طب پیشرفت نموده و موردتوجه جامعه قرار گرفته بود؛ به همین دلیل معجزات حضرت عیسی از همان سنخ و بسی برتر و غیرقابل مقابله بود؛ مانند زنده کردن مرده، شفای بیماران لاعلاج و...

دز زمان طهور اسلام و در جامعه عربی، فن شعر و سخنوری شدیداً مورد توجه جامعه بود و پیشرفت شایانی نموده بود. آنان اشعار نغز می‌سرودند، فصاحت و بلاغت در جامعه رواج داشت و سخن شناسانی و جود داشتند که از ریزه‌کاری‌های سخن شیوا آگاه بودند، در چنین شرایطی قرآن که از نوع سخن است نازل شد؛ ولی هیچ بشری یارای مقابله با آن را ندارد.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب پیامبر شناسی؛ پاسخ به سؤالات و شبهات از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی، را در ۱۸۴ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان (شهیدان فاطمی) دورشهر نبش کوچه سوم پلاک هشتادویک، مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات