حیات، حکمت و حکومت پیامبر اعظم + معرفی صوتی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ اول کتاب "حیات، حکمت و حکومت پیامبر اعظم" نوشته جمعی از پژوهشگران را در سال 1393 و در 684صفحه منتشر کرده است.
قرآن کریم که آخرین کتاب آسمانی به شمار میآید، حضرت محمد صلی الله علیه و آل و سلم را الگوی بشر معرفی فرموده است و به پیروی از آن حضرت فرمان داده است. روشن است که برای بهرهمندی از این الگو و میزان الهی، باید با اخلاق و شخصیت و سیره او در ابعاد مختلف آشنا گردیم.
در باب سیره آن حضرت آثار بسیاری نگاشته شده است که مع الاسف سهم شیعه کمتر از اهل سنت بوده است، لکن فراوانی این قبیل آثار ما را از بررسی و تبیین مجدد سیره آن حضرت باز نمیدارد؛ چه اینکه با وجود پیدایش نگرشها و اندیشههای جدید بشری، نگاه دوباره به شخصیت و سیره پیامبر خاتم ضرورتی دیگر مییابد تا پاسخدادن به سؤالات، روزآمدتر و کاربردیتر و در جهت رفع شبهات باشد.
کتاب حاضر تلاش کرده است تا در قالب مقالات متعدد از نویسندگان مختلف، نگاهی دوباره به زندگی، سیره، شخصیت و حکومت پیامبر اسلام کند و حکمت برخی اقدامات او را نشان دهد. بدین ترتیب، هر یک از مقالات یادشده، از زاویهای به این موضوع پرداخته است. حکمت ازدواجهای آن حضرت، سیاست خارجی، نقشآفرینی زنان در حکومت آن حضرت، بهداشت فردی، چگونگی ارتباط او با اهل کتاب، اخلاق خانوادگی، سیره نظامی و جنگی او... از موضوعات مورد بررسی نویسندگان این کتاب است.
نویسندگان در پژوهشهای خود از منابع سنی و شیعه بهره بردهاند و خود را محدود به آثار خاصی نکردهاند و به منظور کارآمدی، ایجاد جذابیت و نگاه دقیق، موضوعات مختلف پیرامون شخصیت، زندگی و سیره آن گرامیپیامبر را در قالب ریزتر و جزئیتر در نظر گرفتهاند و حاصل تلاش خود را به صورت مجموعه مقالات ارائه کردهاند. همه مقالات با «چکیده» آغاز شدهاند و تحت عنوان «نتیجه» ـ بهجز دو مقاله که بدون عنوان «نتیجه»اند ـ پایان پذیرفتهاند.
دریافت نویسندگان کتاب حاضر از مطالعه سیره اخلاقی و رفتاری پیامبر اعظم این است که آن حضرت آنچه ابلاغ فرموده، براساس خواست و اراده الهی بوده است. او در صدد انجام وظیفه الهی بوده و رنج ابلاغ فرمان خدا را بر دوش کشیده است. همه گفتارها و کردارهای پیامبر اسلامی براساس حکمت بوده و او در این راه بهگونهای خستگی ناپذیر تلاش کرده است.
سراسر زندگی آن حضرت آموزنده و حاوی درسهای اخلاقی است. او هم در ابعاد فردی و هم در ابعاد اجتماعی، بر حقوق افراد احترام میگذاشت و حتی آنگاه که در آثار هجرت به مدینه یا یهودیان پیمان بست، نه برای برونرفت از شرایط سخت آغاز اسلام، که بر مبنای اندیشه سیاسی رسول خدا و نگاه اسلام به همه ادیان بود، اما گروههای یهودی که پیامبری از غیرنژاد خود را بر نمیتافتند، نقض پیمان کردند و ازاینرو بود که مسلمانان در صدد دفاع از خود برآمدند.
آن حضرت هرگز در هیچ اقدامی، حتی در ازدواجهای خود، به دنبال انگیزههای شهوانی نبود و اگر به بهداشت فردی خود اهمیت میداد، نه به قصد خودنمایی و توجه به فردیت خود، بلکه به منظور نمایاندن خواست فطری انسان بوده که گرایش به پاکیزگی دارد و نیز او میخواست پیرایههایی را که احتمال داشت بعد از وی، دینش را به تحریف و خرافه بکشاند، بزداید. به این ترتیب، حکمت الهی در تمام امور فردی و اجتماعی و حتی در شخصیترین حالات پیامبر جریان داشته است.