۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۴۳۷۴۸
از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی

انتشار معاد شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات

انتشار معاد شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات
موسسه انتشارات زمزم هدایت کتاب معاد شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب معادشناسی پاسخ به سؤالات و شبهات از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی را منتشر کرده است.

نگارنده در مقدمه کتاب درباره انگیزه و شکل کتاب چنین می‌نویسد: تبلیغ و تبیین شریعت حضرت محمد صلی الله علیه وآله و دفاعِ از آن نعمت بزرگ، لطفی عظیم الهی است و سعادتی فخیم، این نعمت عظمی-به برکت خون شهدا و در پرتو خورشید انقلاب اسلامی-نصیب بنده و جمعی از دوستان شده است، تا با پاسخ‌گویی به پرسش‌های اقشار مختلف مردم گامی در دفع شبهات و شکوک برداشته شود. برادران و خواهران ایمانیم همواره پیشنهاد می‌کردند آنچه در قالب پرسش و پاسخ از شبکه سراسری رادیو معارف پخش شده، در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. و اکنون این خواسته به همت پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق سپاه تحقق یافته است.

در این مقدمه کوتاه توجه به چند نکته مفید است:

1- اصل مطلب در قالب گفتاری و غالباً محاوره‌ای ارائه شده و تبدیل آن به متن نوشتاری با وجود دشواری کار در برخی موارد، به انسجام و اتقان و ساختار اصلی مطلب لطمه زده، و طبیعت جذاب آن را تغییر داده است.

2- پاسخ‌ها چون از رسانه عمومی پخش می‌شده است، علی‌الاصول باید قابل استفاده عموم باشد، در نتیجه اغلب از ورود به مباحث عمیق و تخصصی پرهیز شده است. البته در مجموع-چنانچه به کرات اظهار می‌شود-برای عوام و خواص، هر دو قابل استفاده است.

3- طرح مباحث علمی و تعلیم و آموزش مطالب دقیق به صورت پرسش و پاسخ یکی از راه‌های مفید و موفق است. چنانکه از قدیم الایام روشی سقراطی (روش پرسش و پاسخ) از بهترین روش‌های تعلیم و تعلم بوده است.

ساختار کتاب

نگارنده کتاب را در شش فصل نگاشته که عناوین آن بدین شرح است:

کلیات، معاد در قرآن، معاد جسمانی، عالم مرگ، عالم قبر و برزخ و عالم قیامت.

نویسنده در فصل اول و کلیات به سه پرسش جواب داده است: اهمیت و ضرورت فرجام شناسی در چیست؟، معاد یعنی چی؟ و دلائل و راههای اثبات معاد چیست؟

همچنین مؤلف در فصل دوم به دلائل قرآن کریم بر امکان معاد، نمونه‌های قرآنی وقوع معاد در دنیا، ضرورت معاد در قرآن چگونه ثابت شده است و دلائل قرآن بر ضرورت معاد پرداخته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی عناوین فصل سوم با نام معاد جسمانی را چنین سامان داده است:

معاد جسمانی یعنی چی، دلائل معاد جسمانی کدامند؟، آیا محال بودن اعاده معدوم با معاد جسمانی منافات دارد؟، شبهه أکل و مأکول را توضیح داده و پاسخ آن را بیان کنید و تناسخ چیست و چه پاسخی می‌توان به آن داد؟

در فصل چهارم هم پاسخ پرسش های زیر را می‌خوانیم:

درباره مراحل معاد و اولین مرحله آن توضیح دهید؟، آیا انسان در تقدیم و تأخیر و چگونگی مرگ خود نقش دارد؟، علل نگرانی و ترس از مرگ چیست؟، آثار تربیتی یاد مرگ را توضیح دهید، سکرات مرگ چیست؟، چگونه می‌توان سکرات مرگ را تخفیف داد؟، ماهیت مرگ چیست؟، چگونگی قبض روح افراد مختلف را شرح دهید؟، قابض ارواح کیست؟ و آیا همگان می‌میرند؟

نگارنده در فصل پنجم درباره عالم قبر و برزخ به چهل و هشت پرسش پاسخ می‌دهد که عناوین بعضی از این پرسش‌ها بدین شرح است:

برزخ چیست و عالم برزخ کجاست؟، فلسفه برزخ چیست؟، دلائل عقلی اثبات برزخ چیست؟، آیا دلائل حسی و تجربی بر وجود برزخ دلالت دارد؟، دلائل نقلی برزخ را بیان کنید؟، کیفیت حیات برزخی چگونه است؟، قالب مثالی کجاست؟ و برزخ منفصل و برزخ متصل را شرح دهید؟

نویسنده در فصل آخر نیز  خواننده را به خواندن پاسخ های پرسش ها و موضوعات زیر دعوت می‌کند:

سومین مرحله معاد (عالم قیامت) کجاست، اسامی قیامت، بررسی اسامی و صفات قیامت، جهان در آستانه قیامت، مقایسه زندگی دنیوی و اخروی، اوضاع جهان در آستانه قیامت، نشانه‌های شروع رستاخیز و میزان سنجش اعمال در قیامت.

انتشار معاد شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات

برشی از کتاب:

چگونگی قبض روح مؤمنین و کفار:

آنچه از قرآن و روایات استفاده می‌شود این است که قبض روح نیکوکاران و مؤمنین با بدکاران بسیار متفاوت است. یکی از دردناک‌ترین عذاب‌ها برای گناهکار و بی‌ایمان جان دادن است. مؤمن باسلام و صلوات و با استقبال شایان ملائکه روبرو می‌شود. به او خوش‌آمد گفته می‌شود. جایگاهش را در بهشت به او می‌نمایانند. به او میگویند هیچ حزنی نسبت به گذشته و هیچ ترسی نسبت به آینده نداشته باش. مؤمن مورد انعام خدای تعالی بوده و همراه پیامبران و صدیقین و شهدا و صالحین که بهترین رفقا هستند می‌باشد. البته این مقام در مورد مؤمنین محض و نیکوکار است؛ در حالی که اگر آن‌چنان که باید و شاید خود را تزکیه نکرده و از اعمال ناشایسته تصفیه نشده باشند، هنگام قبض روح مشکلاتی دارد.

برعکس مؤمن، کافر و گناهکار با توهین و اهانت فرشتگان الهی و ضرب و شتم آن‌ها روبرو بوده و از عذاب‌های دردناک ترسانده می‌شود. جایگاهش در جهنم به او نمایانده می‌شود. این‌ها به‌علاوه حسرت جانکاهی که ناشی از تفریط و کوتاهی اوست و کیفیت ظهور ملک‌الموت و... است عذابی بس الیم و مجازاتی بس سخت را برای کافر به وجود می‌آورد.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب معاد شناسی پاسخ به سؤالات و شبهات از سری کتاب‌های درس‌های از عقاید اسلامی نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی، را در 240 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 16000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان (شهیدان فاطمی) دورشهر نبش کوچه سوم پلاک هشتادویک، مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /د ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات