۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۶۴۷۳۳۰
معرفی کتب مهدوی (۲)؛

حضرت مهدی فروغ تابان ولایت به چاپ نوزدهم رسید

حضرت مهدی فروغ تابان ولایت به چاپ نوزدهم رسید
مؤسسه انتشارات جمکران چاپ نوزدهم کتاب حضرت مهدی فروغ تابان ولایت نوشته مرحوم آیت‌الله محمد محمدی‌اشتهاردی را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات جمکران وابسته کتاب حضرت مهدی فروغ تابان ولایت نوشته مرحوم آیت‌الله محمد محمدی‌اشتهاردی را روانه بازار نشر کرد.

در تدوین کتاب‌های مربوط به معارف دینی، به دلیل تفاوت مخاطبین در سلیقه و معلومات، شیوه‌های گوناگونی توسط نویسندگان و محققین در نگارش و تدوین دنبال شده است. از جمله این روش‌ها به‌کارگیری روش پرسش و پاسخ است. این روش به دلیل جذّابیت ویژه‌ای که دارد با وجود کوتاه بودن مطالب هر بخش، علاقه‌مندان بسیاری به ویژه در میان قشر جوان دارد.

در سال‌های اخیر، با توجه به استقبالی که از این شیوه نگارش شده است آثار گران قدری در زمینه مسائل اعتقادی و معارف اهل‌بیت (ع) به این روش ارائه شده است. در زمینه معارف امام زمان (عج) به آثاری چون دادگستر جهان و گفتمان مهدویت، حضرت مهدی فروغ تابان ولایت و... می‌توان اشاره کرد.

ساختار کتاب
نویسنده در فصل‌های مختلف کتاب تلاش می‌کند ابعاد گوناگون هر یک از عنوان‌های کلی مذکور را (در اندازه‌ای که در حوصله حجم کتاب باشد) مورد اشاره قرار دهد.

این اثر در هشت فصل با عنوان‌های: پدر و مادر و ولادت مهدی (عج)، غیبت صغرا و کبرا، بیست و هفت پرسش، انتظار یا زمینه سازی، ویژگی‌های یاران مهدی (عج)، دیدار کنندگان امام مهدی (عج) در غیبت کبرا، حکومت درخشان امام مهدی (عج) و خودسازی و پاک‌سازی در عصر غیبت مهدی (عج) سامان یافته است.

نگارنده در فصل اول پدر و مادر و ولادت مهدی (عج) سخنی درباره نیمه شعبان، نام و کنیه امام زمان، جعفر کذاب، مسافران قمی و جعفر کذاب، دستور دستگیری امام زمان، ویژگی‌های امام زمان، شوکت و قدرت فوق‌العاده امام و شمایل حضرت مهدی را بررسی کرده و همچنین در فصل دوم به بررسی مطالبی همچون: غیبت صغرا و کبرا، چگونگی غیبت صغری و نواب و شرحی کوتاه درباره ولایت‌فقیه پرداخته است.

بعضی از عناوین فصل سوم (بیست و هفت پرسش) بدین شرح است: آیا عقیده به مصلح جهانی مخصوص شیعیان است؟، لقب قائم و مهدی چرا؟، اقامت گاه حضرت مهدی کجاست؟، داستان جزیره خضرا چیست؟، قرآن و مسئله حکومت جهانی، طول عمر امام قائم را چگونه حل می‌کنید؟، آرامش با جنگ نمی‌سازد؟، نشانه‌های ظهور امام چیست؟، خروج سید حسنی و یمانی، سفیانی و دجال کیستند؟

در فصل چهارم چنین می‌خوانیم: انتظار یا زمینه سازی، پاسخ به یک سؤال، عوامل مهم زمینه سازی، جاذبه قرآن و حقانیت اسلام، علم و اندیشه و به کار انداختن آن، استقامت و پایداری و شجاعت، زهد و رعایت اخلاق و حقوق، ایمان و توکل به خدا، تعاون و همکاری، برخوردها و روش‌های منطقی با یکدیگر و توجه به طبقه مستضعف.

 

حضرت مهدی فروغ تابان ولایت به چاپ نوزدهم رسید

نویسنده عناوین فصل پنجم را چنین سامان داده است: ویژگی‌های یاران مهدی (عج)، ویژگی‌های یاران آن حضرت در قرآن، پیشگویی پیامبر از یاران اسلام در ایران، تحلیل سخنی از امام سجاد و حرکت انقلابی نه گام به گام.

آیت‌الله محمد محمدی‌اشتهاردی در فصل ششم خواننده را به خواندن مطالب این سرفصل‌ها دعوت می‌کند: دیدار کنندگان امام مهدی (عج) در غیبت کبرا، امام زمان به صابونی اجازه دیدار نداد، علامه حلی در خدمت امام زمان، فریادرسی امام زمان در بحرین، شفای بیمار، تشرف یکی از فرزندان آیت‌الله اراکی، راهنمایی حضرت مهدی در مسجد جمکران، نتیجه تواضع به مسجد جمکران، محبت امام زمان به شیخ مفید و برگ سبزی از نگارنده خطاب به امام زمان.

نگارنده در فصل هفتم حکومت درخشان امام مهدی (عج) را مورد بررسی قرار داده است و عناوین آن را بدین شرح می‌نویسد: توحید سراسری در همه زمینه‌ها، پیشرفت عجیب علوم، پیشرفت و رشد کشاورزی و امکانات، برادری و صفا و صمیمیت، امنیت و برکت و وفور نعمت و عدالت و توجه کامل به اماکن مقدسه و توسعه شهرها و بهداشت.

و دسته آخر در فصل هشتم: خودسازی و پاک‌سازی در عصر غیبت مهدی (عج)، خودسازی و پاک‌سازی، نشانه‌های عالی انتظار، رعایت حقوق برادران، مبارزه و جهاد و یاد خدا و رسول، ایستادگی در سختی‌ها و آزمایش‌ها، معرفت امام و پیروی از آن حضرت، مسئله رهبری، توجه به شناخت قرآن و اجرای آن، زنان باید احساس مسئولیت کنند و توجه به جمعه و جماعات.

برشی از کتاب:

برای آشنایی با سبک نویسنده در این کتاب به عنوان نمونه، متن پرسش و پاسخ شماره ۲۳ را که در صفحه ۸۷ آمده است بیان می‌کنیم.

23. آیا قیام مهدی (عج) مسلحانه است؟
پاسخ:

امام قائم (عج) همچون پیامبر اسلام (ص) نخست اعلان دعوت می‌کند و در آغاز ظهور پیامش را به جهانیان می‌رساند. در این میان عده‌ای دعوتش را می‌پذیرند، ولی عده‌ای دیگر کارشکنی و توطئه‌گری کرده و به مخالفت برمی‌خیزند. امام (ع) در برابر این‌ها قیام مسلّحانه می‌کند...

در حدیثی امام جواد (ع) فرمود: هنگامی که ۳۱۳ نفر یاران امام قائم به خدمتش در مکه رسیدند، حضرت دعوتش را به جهانیان آشکار می‌سازد (یعنی ظهور می‌کند). وقتی این تعداد به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید، با اجازه خداوند متعال قیام مسلحانه می‌کند.
مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران کتاب حضرت مهدی فروغ تابان ولایت نوشته مرحوم آیت‌الله محمد محمدی‌اشتهاردی را در ۲۲۴ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۱۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس حاصل نمایند./۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات