۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۶۵۷۱۷۶

فشار عربستان بر کانادا برای بازگرداندن مقام امنیتی سابق

فشار عربستان بر کانادا برای بازگرداندن مقام امنیتی سابق
یک روزنامه کانادایی از فشارهای عربستان سعودی بر کانادا برای بازگرداندن یک مقام امنیتی سابق ریاض خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از القدس العربی، روزنامه کانادایی «گلوپ اند میل» با انتشار گزارشی، به فشارهای عربستان سعودی بر کانادا برای بازگرداندن «سعد الجبری» مقام امنیتی سابق عربستان به این کشور اشاره کرد.

در این گزارش آمده است: منابع آگاه اعلام کرده اند که عربستان تلاش کرده از طریق همکاری با پلیس اینترپل، الجبری ۶۱ ساله را که در حال حاضر در کانادا به سر می برد بازداشت کند.

الجبری در دوره محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان پُست امنیتی مهم در سازمان اطلاعات این کشور داشت. وی از سال ۲۰۱۷ و بعد از قدرت گرفتن محمد بن سلمان ولیعهد کنونی عربستان، مقیم کانادا است.

بر اساس این گزارش، ریاض در سال ۲۰۱۸ یک هیأت به کانادا اعزام کرده تا الجبری را بازگرداند اما با مخالفت کانادایی ها رو به رو شد. عربستان در پاییز سال ۲۰۱۹ یک درخواست رسمی در این خصوص ارائه داد.

پرونده الجبری یکی از دلایل تنش های دیپلماتیک موجود میان عربستان و کانادا را تشکیل می دهد. بن سلمان معتقد است که الجبری برای حکومت وی یک تهدید به شمار می رود چرا که اطلاعات گسترده ای از مقامات سعودی طی دوره کاری خود دارد.

بن سلمان از درز کردن این اطلاعات حساس در خصوص اعضای خاندان آل سعود و مسائل مالی آنها وحشت دارد.

روزنامه کانادایی گلوپ اند میل گزارش داد که وزارت خارجه عربستان سعودی در خصوص درخواست این روزنامه برای ارائه توضیحات در این باره پاسخ نداده است.

ارسال نظرات