۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۶۵۵۵۸

در جلسه نماینده سازمان ملل با «ابوفدک» چه گذشت؟

در جلسه نماینده سازمان ملل با «ابوفدک» چه گذشت؟
پلاسخرت در این دیدار حامل پیامی از جانب سفارت امریکا برای گروه‌های مسلح برای توقف دوماهه حملات راکتی بود.
به گزارش سروس بین الملل خبرگزار رسا، مقام بلندپایه در سازمان الحشد الشعبی، جزئیات تازه‌ای از دیدار «جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق با «عبدالعزیز المحمداوی»، ملقب به «ابوفدک»، رئیس ستاد الحشد الشعبی، را فاش کرد.

این دیدار با توجه به سوابق المحمداوی اعتراض بسیاری از فعالان مدنی و فعالان تظاهرات و حتی برخی نیروهای سیاسی عراقی ازجمله «ایاد علاوی» را برانگیخت در حدی که دفتر سازمان ملل با انتشار توئیتی توضیح داد که این سازمان براساس دو اصل استقلال و بی طرفی عمل می‌کند و برای تحقق صلح با همه طرف‌های ذی ربط مذاکره و گفت‌وگو می‌کند.

دیدار پلاسخرت با رئیس ستاد الحشد الشعبی در حالی انجام شد که اخبار رسانه‌ها درباره تهدید امریکا به بستن سفارتش در بغداد فضای سیاسی و افکار عمومی عراق را ملتهب کرده است.

براساس بیانیه رسمی دفتر الحشد الشعبی در این دیدار تازه ترین تحولات امنیتی کشور و روند تعقیب تروریست‌های داعش که در پی بر هم زدن ثبات و امنیت در برخی مناطق هستند بررسی شد.

المحمداوی در این دیدار تأکید کرد که سازمان حشد نهادی رسمی و مرتبط با حکومت عراق و تابع دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح است.

او همچنین بر اهمیت ایستادن در کنار حکومت و حمایت از اجرای مصوبات آن و احترام به اقتدار آن تأکید کرد.
 
رئیس ستاد حشد افزود که حشد به تلاش برای مبارزه با تروریسم و بازگشت خانواده‌های آواره و بستن پرونده پناهجویان و آوارگان در عراق ادامه می‌دهد و از نقش سازمان ملل در کمک و حمایت از عراق تقدیر کرد.

«معین الکاظمی»، از سران الحشد الشعبی به «العربی الجدید» گفت که پلاسخرت در این دیدار حامل پیامی ازجانب دولت عراق به گروه‌های مسلح نبود بلکه حامل پیامی از جانب سفارت امریکا برای گروه‌های مسلح برای توقف دوماهه حملات راکتی بود.

الکاظمی گفت که المحمداوی در این دیدار به نماینده سازمان ملل گفته که الحشد الشعبی نماینده گروه‌های موسوم به مقاومت نیست و افزوده که سازمان حشد یک نهاد حکومتی رسمی است که از فرمانده کل نیروهای مسلح دستور می‌گیرد و حملات راکتی هیچ ربطی به این سازمان ندارد.

به گفته این مقام بلندپایه الحشد الشعبی، پلاسخرت از رئیس ستاد حشد خواسته که از نفوذ خود در میان گروه‌های موسوم به مقاومت استفاده کند اما وی تأکید کرده که امکان تأثیرگذاری بر آنها را ندارد.

الکاظمی افزود که پلاسخرت با همین منظور با تعدادی از دیگر نیروهای سیاسی عراق نیز دیدار کرده تا آنان را به وساطت با گروه‌های مقاومت جهت توقف اینگونه حملات متقاعد کند.

وی تأکید کرد که این گروه‌ها خواستار جدل زمانی مشخص برای خروج نیروهای امریکایی از عراق هستند اما تاکنون امریکایی‌ها تضمینی در این باره نداده‌اند و برای همین احتمالا این‌گونه حملات ادامه خواهد یافت.

«احسان الشمری»، رئیس مرکز اندیشه‌ورزی سیاسی عراق، تأکید کرد که اقدام پلاسخرت برای وساطت جهت کاهش تنش نشان می دهد که تلاش‌های دولت و نیروهای سیاسی عراقی در این مسیر به نتیجه‌ای نرسیده است.

او افزود که توقف این‌گونه حملات منوط به اقدامات دولت برای آغاز گفت‌وگو در سطح داخلی و افزایش تدابیر امنیتی برای حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک خارجی است./د102/ف
ارسال نظرات