۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۰۶۹۷۳
پاکستان خطاب به آمریکا:

نگاه واقع بینانه به صلح و امنیت جنوب آسیا داشته باشید

نگاه واقع بینانه به صلح و امنیت جنوب آسیا داشته باشید
واکنش اسلام‌آباد به بیانیه مشترک واشنگتن و دهلی نو در جریان نشست ۲+۲ دو کشور با حضور وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا و هند صورت گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، پاکستان در واکنش به بیانیه مشترک اخیر وزیران خارجه و دفاع آمریکا و هند، مواضع ضدپاکستانی عنوان شده در این بیانیه را بدخواهانه و فاقد هرگونه اعتبار دانست وگفت:اسلام‌آباد مراتب نگرانی خود را به واشنگتن منتقل کرده و معتقد است که آمریکا باید نگاهی عینی به صلح و امنیت در جنوب آسیا داشته باشد.

موضع گیری پاکستان علیه مذاکرات آمریکا با هند به عنوان رقیب سنتی اسلام‌آباد در شبه قاره درحالی عنوان می شود که واشنگتن متهم به تلاش برای تغییرحکومت در پاکستان است، موضوعی که کاخ سفید منکر آن است اما روزهای اخیر پاکستان شاهد تظاهرات گسترده ضدآمریکایی در محکومیت توطئه خارجی علیه دولت عمران‌خان بود.

براساس این گزارش، وزارت امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای گفت: این کشور مواضع علیه خود در بیانیه مشترک آمریکا و هند را بیهوده دانسته و مراتب اعتراض و نگرانی عمیق خود را نیز به دولت واشنگتن ابلاغ کرده است.

در این بیانیه آمده است: دشمنی هند نسبت به پاکستان و آنچه را که وزارت امور خارجه پاکستان اقدامات تروریسم مرزی از سوی هند می خواند، برای جهان مشهور است که هدف آن بی ارزش نشان دادن تلاش های پاکستان در جنگ علیه تروریسم است.

وزارت امور خارجه پاکستان، بار دیگر رقیب دیرینه خود در شبه قاره هند را به اتخاذ مواضع یکجانبه و مغایر با واقعیت های زمینی متهم کرد و افزود: پاکستان آسیب زیادی از چالش تروریسم مرزی دیده درحالی که جامعه جهانی به تلاش ها و موفقیت های این کشور در مبارزه با تروریسم اذعان می کند.

پاکستان به طور تلویحی خطاب به آمریکا نیز گفت: کشورهایی که خود را در مسائل صلح و امنیت در جنوب آسیا شریک می دانند، نگاه عادلانه و متوازن به اینگونه مسائل داشته و از تایید مواضع یکجانبه و مغایر با واقعیت های زمینی خودداری کنند.

هند و پاکستان از زمان تشدید تنش ها بر سر کشمیر در بسیاری از مجامع منطقه ای و بین المللی یکدیگر را به باد انتقاد می گیرند.

روابط دو رقیب سنتی جنوب آسیا از زمان لغو امتیازات خاص کشمیر از سوی دولت دهلی نو وارد دور شدیدی از تنش ها شده است. اسلام‌آباد اواسط سال ۲۰۱۹ در واکنش تند به این تصمیم، روابط با هند به عنوان رقیب سنتی خود را به پایین ترین سطح رساند و در گام های بعدی تجارت و حمل و نقل با این کشور را قطع و سفیر هند را نیز اخراج کرد./۹۸۸/

ارسال نظرات