۰۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۷۶۲۸۷
منتشر شد؛

در جستجوی عرفان اسلامی

خبرگزاری رسا ـ کتاب در جستجوی عرفان اسلامی تالیف آیت الله محمد تقی مصباح یزدی به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.
در جستجوي عرفان اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب در جستجوی عرفان اسلامی، با هدف ارائه تصویری روشن از عرفان اسلامی و مشخصه های آن نگاشته و منتشر شده است.

این کتاب عمده مباحثی است که آیت الله محمد تقی مصباح یزدی تاکنون در جلسات مختلف، پیرامون موضوع عرفان بیان داشته اند و به همت حجت الاسلام محمد مهدی نادری قمی نگارش یافته است.

کتاب در جستجوی عرفان اسلامی در پنج فصل به این موضوع پرداخته است. فصل اول به کلیات می پردازد؛ در فصل دوم بررسی تحریف وانحراف در آموزه های عرفانی مورد بحث است.

در سومین فصل این کتاب شاخصه های عرفان اسلامی و راستین بررسی شده و از جمله مباحث این فصل ضرورت و اهمیت بحث شاخصه ها، پیشینه عرفان در جوامع انسانی، ویژگی های عرفان اسلامی در آینه کتاب و سنت، امام خمینی؛ تجسمی از عرفان راستین، عرفان در انحصار روحانیت و پرسشی درباره «همه جانبه بودن» سیر عرفانی است.

درگزیده‌ای از چهارمین فصل با عنوان راه نیل به مقامات عرفانی می خوانیم: «تعالیمی که در قرآن و روایات درباره اعتقاد به قضا و قدر، مشیت الهی و امثال آنها و بصیرت برسد که هیچ موجودی حتی به اندازه سر سوزنی از تحت تدبیر و اراده خداوند خارج نیست، بدون آن که جبری لازم بیاید.»

در فصل پایانی این کتاب به بررسی چند مسئله از جمله معنای کشف و کرامت، حقیقت مکاشفه و کشف، مکاشفه رحمانی یا شیطانی، تشخیص کرامت از موارد مشابه آن، عارفان حقیقی و سیرو سلوک و مساله نیاز به استاد پرداخته شده است.

کتاب در جستجوی عرفان اسلامی تالیف آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در 352 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه برای نخستین بار در تابستان سال جاری به همت موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات