۰۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۷۶۶۲۳
منتشر شد؛

المساجد و احکامها فی الشریعة الاسلامیه

خبرگزاری رسا ـ کتاب«المساجد و احکامها فی الشریعة الاسلامیه» به قلم محمد ساعدی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شد.
المساجد و احکامها


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب المساجد و احکامها فی الشریعة الاسلامیه به بررسی مسایل فقهی مسجد با توجه دیدگاه های مذاهب پنج گانه اسلامی پرداخته است.

این کتاب در نه فصل به صورت نیمه استدلالی به مباحثی چون معنای مسجد، اثر مسجد در جامعه اسلامی، ضرورت تحقیق تعاون در احکام مربوط به مساجد، مسایل مربوط به ساخت و مهندسی مساجد، مسائل فقهی مربوط به ورود به مساجد و خواندن نمازهای واجب و مستحب در مسجد پرداخته است.

حکم خروج از مسجد بعد از اذان، نماز میت در مسجد، مسایل مربوط به تعظیم مساجد، طهارت مسجد، احکام غیر عبادات در مسجد، اعتکاف در مسجد، اراده مسجد ونظارت و مدیریت مسجد، وقف مسجد، احکام مربوط به مسجد الحرام، مسجد نبوی، مسجد الاقصی و مسجد کوفه از دیگر مطالب مورد واکاوی در این کتاب است.

در بخشی از این اثر ذیل عنوان«حکم خروج از مسجد پس از اذان» آمده است:«فقها بیان داشته اند، خروج از مسجد بعد از اذان مکروه است تا اینکه در آن نماز بگذارد، مگر اینکه شخص قصد رجوع به مسجد را داشته باشد که در این صورت کراهت مرتفع می شود.»

در بخش دیگری از این کتاب در حکم خرید و فروش در مسجد آمده است:«بسیاری از کتب امامیه به کراهت خرید و فروش در مسجد تصریح کرده اند... و دلیل آن روایت علی بن اسباط است(جنبوا مساجدکم؟ البیع و الشراء و المجانین و الصبیان و الاحکام و الضاله والحدود و رفع الصوت).»

کتاب«المساجد و احکامها فی الشریعة الاسلامیه» به قلم محمد ساعدی در دو جلد و به زبان عربی، با شمارگان 2000 نسخه برای نخستین بار در سال جاری از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات