مناسبات مهاجرین و انصار
به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، کتاب مناسبات مهاجرین و انصار رویکرد جدیدی در بازخوانی سیره نبوی از منظر روابط گروه های فعال در عرصه تحولات اجتماعی عصر نبوی است.
نوشتار حاضر همچنین می تواند به عنوان پیش درآمدی برمطالعه تحلیلی حوادث و تحولات سیاسی و فرهنگی عصر خلافت، به ویژه تحلیلی بر رخدادهای نخستین روزهای پس از رحلت رسول خدا و شکل گیری سقیفه نیز باشد.
این کتاب بر مبنای تقسیمبندی یاران پیامبر گرامی اسلام(ص) پس از هجرت،به دو گروه عمده مهاجر و انصار شکل گرفته و طی آن، سیره رسول خدا(ص) در قالب راهکارها و آموزشهای ایشان برای تحقق جامعهاى همدل، پویا و با اهدافى والا مورد پژوهش قرار گرفته است.
در این کتاب، کینههاى دیرینه، تغییر ترکیب جمعیتى مدینه به نفع مهاجران، اقتدار سیاسى آنان در مدینه، تلاش انصار در مبارزه با قریش، بینشها و منشهاى متفاوت گروهها و نیز شیطنت یهودیان و منافقان، از دلایل اصلی رویارویى گروههای فعال در عرصه تحولات اجتماعى عصر نبوی دانسته شده است.
در بخشی از این کتاب آمده است: «رسول خدا(ص) با طبیعى شمردن رقابتها، زمانى در امور داخلى رقیبان دخالت مىنمود که برخوردهاى خشونتآمیز آنان کیان جامعه اسلامى را تهدید مىکرد. ایشان با تکیه بر مفاهیم و ارزشهاى انسانى، دینى و اخلاقى، اجتماعپذیرىِ یاران، رویکرد فراقبیلهاى و ارتقاى توانِ تحمل مخالف، رقابتها را هدایت و از آنها براى پیشبرد اهداف جامعه اسلامى استفاده مىکرد.»
کتاب مناسبات مهاجرین و انصار در سه بخش سامان یافته است. بخش اول منابع و پیشینه تحقیق را مورد بررسی قرار داده و در بخش دوم پیشینه مهاجر و انصار در دو فصل باعناوین آشنایی با مهاجر و انصار و مناسبات و تبار شناسی بررسی شده است.
بخش سوم باعنوان همدلی و رقابت میان مهاجر وانصار در سیره نبوی شامل سه فصل با عناوین نقش آموزه های دینی در ایجاد همدلی و وحدت، همدلی میان مهاجر وانصار و رقابت میان مهاجر وانصار به بررسی موضوعات فوق پرداخته ا ست.
در گزیده ای از فصل سوم این بخش ذیل عنوان«ازدواج میان مهاجر و انصار» آمده است:«حمزه نیز ازمهاجرانی بودکه با اوسیان پیوند سببی داشت. او با دختر ملة بن مالک اوسی ازدواج کرد واز او دو پسر بهنام های یعلی وعامر به دنیا اورد. همچنین حمزه با خوله دختر قیس بن قهد از طایفه بنی نجار نیز ازدواج کردواز او پسری به نام عماره تولد یافت.»
کتاب مناسبات مهاجرین و انصار نوشته حسین حسینیان مقدم در 202 صفحه وباشمارگان 1000 نسخه برای نخستین بار در سال گذشته از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است./916/ن601/ع