۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۸۹۴۰۳

تاریخ تشیع بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب تاریخ تشیع کاری از گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
تاريخ تشيع


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب تاریخ تشیع در صدد ارائه آگاهی هایی از تاریخ تشیع در دوره امامان شیعه و قیام دولت ها و خاندان های شیعه و نیز تشیع در حوزه علمی و فرهنگی است.

این کتاب پس از بخش کلیات که به مفاهیم پرداخته در هفت بخش مسئله تشیع را مورد بررسی قرار داده است. در نخستین بخش این کتاب پیدایش تشیع در سر فصلهایی چون زمینه های شناخت تاریخی تشیع، سقیفه و ظهور تاریخی تشیع پی گرفته شده است.

بخش دوم، تشیع را از سقیفه تا عاشورا دنبال می کند و این موضوع را در چهال فصل مورد بررسی قرار می‌دهد. بخش سوم این کتاب، تشیع پس از عاشورا تا عصر امام صادق را مورد واکاوی قرار داده و چهارمین بخش تشیع از شهادت امام صادق تا عصر غیبت کبری مورد بررسی است.

در گزیده ای از چهارمین بخش ذیل موضوع«تشیع در دوران امام رضا(ع)» می خوانیم: «رهبری شیعه در آغاز امامت امام رضا با اواخر خلافت هارون مواجه بود که به دلیل تظاهر هارون به بی طرفی در شهادت امام کاظم و آزادی نسبی امام رضا ونیز کشمکش امین و مامون بر سر خلافت، زمنه مناسبی فراهم امد تا امام رضا مورد توجه بیشتر شیعیان قرار گیرد.»

بخش های پنجم، ششم و هفتم به دولتهای شیعی خاندان های شیعی وآثار علمی فرهنگی شیعی می پردازد. در گزیده ای از بخش ششم ذیل عنوان«جایگاه علمی واجتماعی آل بابویه» آمده است:«این خاندان با حفظ و گسترش میراث حدیثی وفقهی شیعه در عراق وایران ونیز تربیت شاگردانی بسیار، نقش مهمی درتحکیم ترویج مذهب شیعه در ایران ایفا کردند، به طوری که یکی از اصول چهارگانه شیعه، یعنی (من لا یحضره الفقیه) اثر شیخ صدوق است.»

کتاب تاریخ تشیع در 491 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه ،کاری از گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، برای نخستین بار در تابستان سال جاری منتشر شده است./916/ن602/ع

ارسال نظرات