۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۹۰۴۵۰

شیوه‌های بازسازی متون کهن حدیث شیعه بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب بازسازی متون کهن حدیث شیعه ، به کوشش سید محمد عمادی حائری از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی با همکاری موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث منتشر شد.
بازسازي متون کهن حديث شيعه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «بازسازی متون کهن حدیث شیعه» نوشته سید محمد عماد حائری، از سویی عهده دار معرفی روش شناسی محدثان قدیم شیعه در نقد حدیث و حجیت آن است و از سوی دیگر می کوشد تا با تشریح روش های بازسازی متون کهن حدیث و تبیین مشکلات و معضلات پیش روی آن، روزنه ای برای بازگشت بدان شیوه اصیل و واقع گرا بگشاید.

کتاب حاضر از آن رو که از روش های بازسازی متون کهن مفقود، منبع و شیوه های دستیابی به متن اصیل (با روش های خاص اثبات متن) سخن می گوید، به بخش هایی از دانش متن شناسی تعلق می یابد و از آنجا که به دنبال شناخت روش محدثان قدیم شیعی دراثبات اصالت متون حدیث است، در حوزه بخشی از دانش حدیث که به وثاقت احادیث، مصدر یابی و تاریخ تدوین متون حدیثی می پردازد.

کتاب «بازسازی متون کهن حدیث شیعه» از سه بخش تشکیل شده است، در بخش نخست با عنوان «تحلیل کتابشناسی حدیث و بازسازی متون متقدم»، با چهار فصل روبرو هستیم، دراین چهار فصل، پیش فرض های تحلیل کتابشناسی حدیث، گزارش تاریخی از روش محدثان شیعی در نقد وثاقت حدیث و اصول کلی تحلیل کتابشناسی متون حدیث اشاره شده است.

فصل نخست، با تکیه بر مرجعیت علمی اهل بیت، مسئله کتابت حدیث، با واکاوی تاریخ متفاوت حدیث نزد شیعه و اهل سنت، اختلاف روش فقها و محدثان قدیم شیعه در نقد حدیث،‌ تغییر نگرش فقها و محدثان شیعی در ادوار بعد و ریشه ها و پیامدهای آن به بحث گذاشته شده است.

فصل دوم نیز به روش فقها و محدثان قدیم شیعه در نقد حدیث، تغییر نگرش فقها و محدثان شیعی در ادوار بعد و ریشه ها و پیامدهای آن اشاره دارد و فصل سوم، روش های بازسازی متون مفقود حدیث، بهره ها ودشواری های آن را شرح می دهد.

هم چنین در فصل چهارم از بخش اول، نکته های ضروری در فهم و تبیین تحلیل کتابشناسی حدیث و مشکلات و معضلات پیش روی آن مطرح شده اند.

در گزیده ای از فصل چهارم ذیل عنوان«حدیث پژوهان غربی و بازسازی متون کهن حدیث» آمده است:«حدیث پژوهی غربیان عمدتا بر احادیث اهل سنت متمرکز بوده و آنان تا حدود چهل سال پیش آگاهی اندک از احادیث شیعه امامیه داشته اند. موتسکی ـ به صراحت‌ ـ همگی پژوهشگران غربی احادیث شیعی را دنبال رو اتان کلبرگ معرفی می کند که با انتشار تحقیقات خو در دهه 1970 م، توجه محققان غربی را به احادیث شیعی معطوف نمود.»

بخش دوم این کتاب که «گفت و گو» نام دارد، مباحث آیت الله «سید احمد مددی موسوی» را در قالب یک گفتگو تنظیم کرده است؛‌ که نکاتی از تحلیل کتابشناسی حدیث شیعه را بازگو می کند.

این بخش از کتاب را باید از بهترین و مفید ترین مباحث آن دانست. چرا که اثر بیان یکی از اساتید حوزه است که آشنایی و تسلط زیادی با حوزه دانش و رجال و فهرست دارد و جمع زیادی از فضلای حوزه از شاگردان وی هستند.

در بخش سوم که «مقالات برگزیده» نام دارد، 16 مقاله برگزیده در تحلیل کتابشناسی و بازسازی متون حدیث منتشر شده است، بخشی از این مقالات پیش از این منتشر شده اند که در این کتاب با ویرایش جدید به چاپ رسیده اند و بخشی دیگر برای نخستین بار عرضه می شوند.

کتاب بازسازی متون کهن حدیث شیعه ، به کوشش سید محمد عمادی حائری در 520 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه برای نخستین بار در سال گذشته به همت کتابخانه مجلس شورای اسلامی با همکاری موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است./916/د102/ع

ارسال نظرات