پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب «رویکرد دینی به مدیریت» را منتشر کرد؛ اثری ۲۹۰ صفحهای که با تأکید بر آموزههای ادیان توحیدی، پارادایم نوینی در مدیریت ارائه میدهد.
کاهش نرخ باروری، نهتنها آینده اقتصادی و سیاسی کشور را تهدید میکند، بلکه بنیان روانی خانوادهها را نیز نشانه گرفته است. وقتی خانوادهها تکفرزند میشوند، فرصت تجربه ناکامیهای بهینه، تعاملات گروهی و حل اختلافات بینفردی کاهش مییابد و فرزندان مهارتهای اجتماعی و انعطافپذیری کمتری پیدا میکنند. این وضعیت میتواند تأثیرات طولانیمدتی بر سلامت روان و پختگی اجتماعی نسل آینده داشته باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، با انتقاد از فضای رایج دانشگاهی گفت: دانشگاههای ایران به جای نظریهپردازی، صرفاً به ترجمه و تقلید از نظریات غربی بسنده کردهاند.
کتاب «بررسی الگوی تحول دانش در حوزه تمدن اسلامی» اثر دکتر شاهآبادی با رویکردی تاریخی به نهضت ترجمه و دلالتهای آن برای تحول در علوم انسانی، از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
صحاف کتابخانه فاطمی از مرمت و بازسازی مجموعهای نفیس از نسخههای خطی، سنگی و سربی در این کتابخانه خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار جلد کتاب خطی در این مجموعه نگهداری میشود که برخی از آنها بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارند.
با وجود بودجه ۲۰۰هزارمیلیاردی، صدها هزار جوان همچنان در صفهای فرسایشی وام ازدواج ماندهاند؛ حالا دولت با طرح «وام کالایی» میخواهد این صفها را بشکند، اما آیا حذف پول نقد، بحران را حل میکند یا بهشکل تازهای برمیگرداند؟
در تازهترین شماره دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی «آیین حکمرانی»، مقالهای با عنوان «تحلیل گامهای حکمرانی در اندیشه شهید محمدباقر صدر» منتشر شد که به بررسی عدالت اجتماعی، تطابق با شریعت و نظارت مستمر در چارچوب حکمرانی اسلامی میپردازد.
اکران انیمیشن «فرمانروای آب» پس از بیش از یک دهه تأخیر با روایتی از نبرد حق و باطل، پیوند سیاست و مهدویت، اهمیت خانواده و خلق قهرمانان مردمی، امروز به متنی اجتماعی و تمدنی بدل شده است که هم آینده را پیشبینی کرده و هم الگویی الهامبخش برای نسل جدید ارائه میدهد.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در گفتگویی تاکید کرد: جامعهشناسی در ایران با مفاهیم توسعهنیافتگی وارد شد اما پس از انقلاب اسلامی، بازخوانی مبانی و حرکت به سمت علوم اجتماعی اسلامی آغاز گردید.
فرقهها پدیدههایی پیچیدهاند که در پی بحرانهای اجتماعی یا روانی و با ظهور رهبران کاریزماتیک شکل میگیرند. این گروهها با ارائه نظام اعتقادی انحصاری، استفاده از تکنیکهای کنترل ذهن و جداسازی اعضا از جامعه، هویتی تازه و مرزبندی میان «ما» و «دیگران» ایجاد میکنند.