۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۴۳۰۷۰۳
در گفت‌و‌گو با عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری مطرح شد؛

چگونگی ساماندهی گروه‌های استهلال ماه رمضان

حجت الاسلام موحدنژاد در تبیین چگونگی ساماندهی گروه‌های استهلال گفت: در هر استان با مسوؤلیت امام جمعه مرکز آن استان یک ستاد استهلال تشکیل می‌شود که وظیفه آن حمایت از گروه‌های استهلال زیر مجموعه است.
گروه اعزامي استهلال ماه مبارك رمضان

حجت الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه وضعیت ساماندهی گروه های استهلال بیان داشت:در هر استان با مسوؤلیت امام جمعه مرکز آن استان یک ستاد استهلال تشکیل می شود که وظیفه آن حمایت از گروه های استهلال است.

 

وی ادامه داد: هسته‌های اصلی گروه‌های استهلال از 4 یا 5 نفر تشکیل می‌شود و این افراد گرچه حرفه ای نباشند؛ اما باید نسبت به مبانی علم نجوم آگاهی داشته باشند؛ تمام اعضای گروه های استهلال داوطلب هستند و تعداد آنها 500 تا 700 نفر است.

 

حجت اسلام موحدی نژاد با اشاره به شیوه جذب اعضای گروه‌های استهلال بیان داشت: افراد علاقه‌مند به استهلال داوطلبانه به دفاتر ائمه جمعه مراجعه می کنند؛ برخی از امکانات گروه استهلال مانند تلسکوپ وسایل شخصی اعضا هستند و برخی امکانات نیز مانند دوربین های دوچشمی متعلق به سپاه و ارتش و برخی را نیز ستاد استهلال در اختیار گروه قرار می دهد.

 

وی با بیان این که مکان‌های رصد ثابت نیستند، تشریح کرد: مکان های مشاهده هلال متفاوت است به عنوان مثال هلال ماه رمضان در تابستان در جنوب غربی و در زمستان در شمال غربی دیده می شود بنابراین یک مکان در زمانی مناسب و در زمان دیگر نامناسب است.

 

عضو ستاد استهلال دفتر مقام مظم رهبری اضافه کرد: حتی در برخی موارد دیدن هلال ساده است و به مکان و امکانات خاصی نیاز ندارد و در برخی موارد نیز دیدن هلال بسیار مشکل است و نیازمند امکانات و در نظر گرفتن حتی آب و هوای خاص است؛ بنابر این مکان رصد نمی تواند، ثابت باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: عملکردهای ستاد استهلال در زمینه اعلام نتیجه مشاهده هلال ماه متفاوت است؛ زیرا برخی ستادها دارای گروه‌های فراوانی هستند که ستاد استهلال نتیجه همه آنها را به ستاد استهلال مرکزی واقع در دفتر رهبری ارسال می‌کند؛ غالبا گروه هایی که هلال ماه را مشاهده کرده اند به صورت مستقیم با ستاد مرکزی ارتباط برقرار می کنند.

 

گفتنی است، حجت الاسلام موحدنژاد پیشتر در نشست خبری خود گفت: پیشبینی کارشناسان این است که هلال ماه مبارک رمضان در روز یکشنبه 16 خرداد دیده نمی‌شود و برخی از کارشناسان نیز احتمال ضعیفی برای رؤیت هلال در روز یکشنبه قائل هستند./1324/ت302/س

 

 

 

 

ارسال نظرات