۰۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۹۲۱۳
روحانیت و تبلیغ (7)؛

توجه به مؤلفه های اجتماعی اصل مهم در تبلیغ موفق است

خبرگزاری رسا ـ مؤلف کتاب مخاطبان دینی گفت: توجه به سه عنصر دین، رفتار دینداران و مؤلفه های اجتماعی عوامل مهم در تبلیغ موفق است.
تبليغ

حجت الاسلام سیدداود مطهرنژاد، استاد اخلاق حوزه و دانشگاه تبریز و مولف کتاب مخاطبان دینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان اینکه امروزه در امر تبلیغ به مولفه های متعددی توجه می شود، اظهار داشت: مهمترین موضوع در این میان سطح، تعداد و تنوع مخاطبان است که مورد توجه مبلغان قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام مطهرنژاد خاطر نشان کرد: خوشبختانه امور دینی بواسطه تعلق به هویت بشری، مخاطبانی به وسعت تمام انسان ها دارد و تمامی اقوام بشری مخاطب پیام‌های مذهبی هستند.

وی افزود: با توجه به این امر یک سؤال اساسی پیش می آید و آن اینکه چرا دینداران نسبت کمتری را در مقایسه با افراد غیر پایبند به دین را تشکیل می دهند، در حالیکه مخاطبین دین بسیار گسترده هستند.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه های تبریز گفت: برای بررسی این موضوع سه عنصر دین، رفتار دینداران و مؤلفه های اجتماعی قابل طرح است که رفتار دین داران به عنوان مهمترین عامل در این میان مطرح است.

وی خاطر نشان کرد: البته نقش مولفه های اجتماعی همچون وجود حکومت های دینی و یا ضد دینی و جایگاه حقوقی و پایه ای دین در اجتماع در جذب افراد به دین بسیار مهم است، به گونه ای که رفتارهای صحیح دینی به صورت کلان در جامعه اسلامی یک ابزار تبلیغی حقیقی به شمار می آید.

مولف کتاب مخاطبان دینی تاکید کرد: دینداران و نوع کنش ایشان در تبلیغ دین نیز بسیار مهم است، به گونه ای که اگر ظرفیت های ورودی دین را کاهش دهیم با مشکل عمده ای در تنوع مخاطبین روبرو خواهیم شد و در دراز مدت مفهوم دینی یک امر انحصاری خواهد بود که فقط به نیاز عده خاصی جواب می دهد.

وی گفت: تبلیغات در امور مذهبی قالب های متنوعی را می طلبد و این موضوعی است که در سیره و سنت بزرگان دین بسیار مشاهده شده است، به گونه ای که آن بزرگان از ابزارهای بسیار متنوعی برای پیوند خالق و مخلوق بهره می جستند./ ت 302
ارسال نظرات