۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۴۳۱۲۹۶
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

هستی شناسی ادبیات درک توحید است

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این‌که نگاه به عالم خلقت یکی از مهم‌ترین راه‌های خداشناسی است، گفت: شناخت عالم، انسان را به توحید هدایت می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه عصر امروز در سخنرانی مذهبی پیش از مراسم ترتیل خوانی که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به تفسیر آیه ۴۵ سوره نور، گفت: در این آیه بیان شده است که همه جنبدگان از دابه یا آب خلق شده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه درباره این آیه سه نوع تفسیر وجود دارد، تصریح کرد: بعضی از افراد مانند داروین اعتقاد به تکامل دارند و برخی دیگر معتقد به ثبات بشر بوده و بیان می‌کنند که بشر از همان آغاز به شکل امروزی بوده و کتاب‌هایی زیادی در این زمینه توسط عالمان نوشته شده است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه در تفسیر اول طبق این آیه حیات از آب آغاز می‌شود؛ گفت: طبق این آیه همه موجودات کائنات به غیر از گیاهان از آب خلق شده اند.

 

وی ادامه داد: این آیه بیان می‌کند که همه انسان‌ها از آب و نطفه شکل گرفتند که باید توجه کرد که اگر آیه را به این شکل تفسیر کنیم یک اشکال به آیه وارد شده و آیه موجودات تک سلولی را در بر نمی گیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: علامه طباطبایی در تفسیر این آیه تصریح می کنند که آب نخستین موجود در عالم است و در ابتدا آب خالق شده و گسترش حیات به وسیله آب صورت گرفته است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: بعضی دیگر در تفسیر این آیه بیان کرده‌اند که در اینجا منظور از دابه این است که بیشتر بدن موجودات از آب تشکیل شده و علم هم این موضوع را تأیید می‌کند.

 

وی ادامه داد: در میان همه این تفاسیر به نظر می‌رسد که تفسیر اول درست تر باشد و همه موجودات از نطفه تشکیل شده اند و خداوند در ادامه آیه می‌فرماید که بعضی از موجوداتی که خلق کرده ایم روی شکم راه می‌روند، بعضی‌ها روی دو پا و بعضی دیگر روی چهار پا راه می روند.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: خداوند با این آیه می خواهد دو نکته مهم را بیان می‌کند که یکی توحید و خداشناسی است و دیگر تفاوت انسان با سایر موجودات را نشان می دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار کرد: خداوند می‌خواهد با این آیه پاسخ منکران خدا شناسی را داده است؛ زیرا یکی از مهم‌ترین راه‌های خداشناسی نگاه به عالم خلقت است و همچنین گاهی انسان در قضا و قدر الهی گیر می‌کند ولی این شناخت عالم انسان را به توحید هدایت می‌کند و در این زمینه«کتاب نشانه‌های خدا» نوشته برادر امام موسی صدر نمونه خوبی برای شناخت عالم هستی است.

 

وی با بیان اینکه یکی از براهین خداشناسی نگاه به موجودات است، گفت: میان یک انسان زنده و مرده تفاوتی نیست و ما قادر به دیدن ارواح نیستیم؛ بنابراین نگاه به موجودات یکی از مهم‌ترین راه‌های شناخت خداوند خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: برای نمونه مورچه از خود تولید ضد یخ کرده تا در زمستان بر اثر سرما یخ نزند یا شتر مرغ همه چیز را می‌بلعد و در درون معده‌اش به وسیله سنگ‌های که از گرانیت سخت تر است فرایند هضم غذا را انجام می‌دهد که این موضوع نشان دهنده قدرت خالق این موجودات است.

 

وی ادامه داد: همچنین موریانه از چوب و بزاق دهان خود سیمانی تولید می‌کند که از بتن های مستحکم بناهای انسانی مستحکم تر است ؛ این در حالی است که گل‌هایی که شیره می‌دهد روزی دو تا سه ساعت شیره دارند و زنبور عسل به عنوان بزرگترین گیاه شناس عالم می‌داند گل چه ساعتی شیره دارد کدام شیره مفید است و کدام مضر است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه خداوند برای آنکه موجودات دریا توانایی دیدن داشته باشند نور را در چشم آن‌ها قرار داده است، اظهار کرد: خداوند در این آیه انسان را در کنار سایر مخلوقات قرار داده است و این به معنای آن است که میان انسان و سایر حیوانات در جنبندگی و خوردن و خوابیدن تفاوتی نیست.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که امام صادق(ع) در حدیثی عقل انسان به سه چیز دانسته است، گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید«ای مفضل به انسان نگاه کن که یکی از این امتیازها شرم و حیا است و اگر این حیا نباشد انسان از حیوانات به مراتب درنده‌تر است و با تسلط بر عالم می‌تواند زمینه نابودی خود و عالم را فراهم کند.»

 

وی یادآور شد: انبیاء برای هدایت انسان محشور شده‌اند؛ بنابراین حیوان مقلد است و براساس غریزه عمل می‌کند و این انسان است که آموزش پذیر است./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات