۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۱۳۹۹۵

مجموعه مقالات دومین همایش دین و رسانه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ مجموعه مقالات دومین همایش دین و رسانه از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.
دين و رسانه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجموعه مقالات دومین همایش دین و رسانه از مجموعه کتاب‌های دین و رسانه از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

براساس این گزارش، پژوهش درباره دانش دینی رسانه‌ای را می‌توان به طور منطقی پایه و اساس مباحث دین و رسانه دانست و با دانش رسانه‌ای متناسب با دین است که می‌توان ویژگی‌ها و چگونگی تبلیغ آموزه‌های اسلام را در رسانه‌های جدید به نحو بایسته بررسی کرد و به مزیت‌های نسبی رسانه‌ها و نیز محدودیت‌های آنها دست یافت.

مجموعه مقالات دومین همایش دین و رسانه در دو بخش رسانه دینی و دین رسانه‌ای تنظیم شده است که بخش نخست آن فارغ از صورت‌بندی مفهوم «رسانه دینی» یا در تعبیری دیگر «رسانه مطلوب از نگاه دین» به بیان دانش رسانه‌ای متناسب با فرهنگ اسلامی پرداخته است.

از آنجا که بررسی انعکاس دین در رسانه که فراتر از بحثی توصیفی است، از دانش رسانه‌ای بی‌نیاز نیست؛ ضرورت پژوهش در زمینه «دانش دینی رسانه‌ای» و جای خالی آن در مطالعات رسانه‌ای در داخل کشور برای تحقق هر چه بیشتر و کامل‌تر رسانه مطلوب از جمله اهداف تدوین این بخش است.

مقالات ارایه شده در بخش نخست این اثر به مباحث دانش دینی رسانه‌ای و به نسبت‌سنجی آموزه‌های دین با مطالعات رسانه‌ای پرداخته است و بر این اساس آمده است: «دانش دینی رسانه‌ای برای پشتیبانی نظری رسانه دانشی است که از تأثیر آموزه‌های اسلام بر علم رسانه و ارتباطات بحث می‌کند».

بخش دوم مجموعه مقالات دومین همایش دین و رسانه به کیفیت حضور دین در رسانه و تبلیغ رسانه‌ای دین پرداخته است و بیشتر مباحث این عرصه نیز بسته به ساحت‌هایی که برای دین تعریف می‌شود و نیز بسته به چگونگی و ویژگی‌های این ساحت‌ها در دین مورد نظر دچار تفاوت شده است.

براساس مقالات ارایه شده در این اثر مباحث دین رسانه‌ای با توجه به جامعیت و خاتمیت اسلام و ابعاد مختلف و غنی معرفتی، اخلاقی، فقهی و ظرفیت اسلام در نظام‌سازی مختصات خاص به خود را دارا بوده و مباحث تبلیغ رسانه‌ای دین در سازمان رسانه‌ای ویژگی‌های خود را دارد.

«نقش مفهومی دینی در رسانه و فرهنگ مصرف» به قلم حجت‌الاسلام محمدحسین دارافشان و حسین بافکار، «رادیو و مدل آیینی در توسعه و ارتباطات دینی در مطالعه موردی شبکه رادیویی معارف» اثر ناصر باهنر و حجت‌الاسلام علی جعفری،«معیارهای خبر و اطلاع‌رسانی در قرآن کریم» نوشته علیرضا پویا، «تحلیل فقهی مسأله اشاعه در فحشا و تطبیق آن با فعالیت‌های رسانه‌ای» به قلم مجید تلخابی و علی تقی‌خانی و «زیباشناسی تلویزیون: نظریه دینی فیلم» به قلم حجت‌الاسلام سیدحمید میرخندان از جمله مقاله‌های این اثر است.

«حمایت کیفری از مالکیت، حریم خصوصی و اخلاق و عفت عمومی در قلمرو آثار سمعی و بصری» از علی مراد حیدری و حجت‌الاسلام علی جعفری، «رسانه ملی و بایسته‌های دینی»‌ نوشته علی دارابی، «بررسی مبانی نگرش به زن در رسانه‌ها با رویکرد دینی و غیردینی» به قلم حجت‌الاسلام سلمان رضوانی، «پارادایم اسلامی در ارتباطات» اثر محمدباقر زکی و «مدل اسلامی تبلیغات» به قلم حجت‌الاسلام محمد کاویانی از دیگر مقاله‌هایی است که در مجموعه مقالات دومین همایش دین و رسانه به چشم می‌خورد.

از دیگر مقاله‌های این اثر می‌توان به «دین و مدیریت پیام: نگاهی به استراتژی‌های فرهنگی رسانه» نوشته محمد سلیمی، «دین و سرگرمی رسانه‌ای» اثر حسین شرف‌الدین، «ضرورت ابداع ژانرهای مذهبی جدید تلویزیونی در ارایه دعای کمیل از تلویزیون» اثر علی اصغر فهیمی‌فر، «دین و دترمنیسم تکنولوژیک و رسانه» اثر حسین کلجی، «تلویزیون مذهبی؛ تبلیغ دین یا عبادت مجازی» نوشته محمدرضا رضایی بابندر و ثریا احمدی و «دین رسانه‌ای و دین الکترونیک» از یونس نوربخش و محمدمهدی مولایی اشاره کرد.

گفتنی است، «مجموعه مقالات دومین همایش دین و رسانه»، «مفهوم روایت دینی»، «کتاب‌شناسی توصیفی روایت دینی» و «ساختار روایی قصه‌های قرآن» از مجموعه کتاب‌های دین و رسانه است که یکشنبه 11 مهرماه در سالن همایش‌های نمایندگی ولی فقیه در قم رونمایی شد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات