۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۲۰۲۷۹
رییس دانشکده علوم حدیث:

پهپاد بهترین سند تخلف آمریکا از معاهدات بین‌المللی است / در جنگ نرم هر کس کم کاری کند خائن است

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشکده علوم حدیث یکی از مهمترین عوامل برتری را قدرت نرم با سه ضلع رسانه، دانش و دیپلماسی دانست و گفت: حوزه و دانشگاه در بخش علمی، دستگاه های دیپلماسی در بخش رایزنی‌های بین المللی و رسانه‌ها در بخش افکار عمومی باید بسیج شوند و اگر کسی کوتاهی کند به منزله خیانت جنگی است و باید به عنوان خائن با او برخورد شود.
حجت‌الاسلام هادي صادقي


حجت‌الاسلام هادی صادقی، عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به این پرسش که پهپاد آمریکایی، مصداق غنیمت جنگی یا فیء یا تصرف در اموال دیگران محسوب می‌شود،‌ گفت: ما در ابعاد فقهی و حقوقی عناوین متعددی داریم که این هواپیما می تواند تحت یکی از آنها قرار گیرد. در حال حاضر بین ایران و آمریکا حالت مخاصمه آمیز برقرار است و اگر چه جنگ تمام عیار وجود ندارد ولی ایران دائما از سوی آمریکا مورد تهدید قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام صادقی اظهار داشت: بیش از سی سال است ایران از سوی آمریکا تحریم و تهدید نظامی شده است، حمله آمریکا به صحرای طبس، حمله نظامی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی و کمک به عراق برای بازپس گیری فاو در جنگ تحمیلی نمونه ای از این تهدیدات است، در سطح دنیا نیز آمریکا درصدد صدمه زدن به منافع جمهوری اسلامی است.

وی خاطر نشان کرد: در قواعد بین المللی نفوذ در فضای یک کشور بدون اجازه آن کشور تجاوز محسوب می شود، این تجاوز می تواند چند حالت داشته باشد، گاه ممکن یک هواپیمای جنگی یا مسافربری اشتباهی وارد خاک کشور دیگر شود که با عذرخواهی از فضای کشور خارج می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: اما گاهی یک هواپیما به عمد و با اهداف خاص وارد می شود و تجاوز رسمی صورت می گیرد، به طور مثال این پهپاد آمریکایی عامدانه و با هدف جمع آوری اطلاعات وارد فضای کشور ما شده و حریم هوایی ما را نقض کرده است.

وی تأکید کرد: به دلیل وجود حالت مخاصمه آمیز بین ایران و آمریکا و مسبوق به سابقه بودن این عمل، می‌توانیم فرستادن هواپیما را مصداق تجاوز و حمله به حقوق خودمان برداشت کنیم و پهپاد را مصداق غنیمت جنگی به حساب بیاوریم.

این پژوهشگر و نویسنده حوزوی ادامه داد: البته با این توضیح که این اقدام خصمانه آمریکا می تواند جزو مقدمات جنگ محسوب شود، زیرا جنگ رسمی بین ما وجود ندارد ولی جنگ سایبری و اطلاعاتی بین ایران و آمریکا وجود دارد و آمریکا اقدامات خصمانه فراوانی علیه ما انجام داده است و این پهپاد می تواند مصداق غنیمت اطلاعاتی محسوب شود.

وی با اشاره به این که پهپاد مصداق فیء نیست، فیء حساب دیگری دارد و اموالی است که به صورت طبیعی در اختیار ما قرار می‌گیرد، تصریح کرد:‌ اگر ما به پایگاهی که متعلق به کشور دیگر و در خاک آن کشور بود می رفتیم و اموال آنها را می‌ربودیم این غصب محسوب می شد، اما اینجا آنها عامدانه به قصد برتری اطلاعاتی وارد کشور ما شده و به خاک ما تجاوز کرده‌اند، از این رو ما نیز باید برتری اطلاعاتی خود را نشان داده و مقابله به مثل کنیم.

وی ابراز داشت: این تجاوز مرتب در حال تکرار است و اینها حریم هوایی ما را به وسیله ماهواره، پهپادها و دیگر ابزار جاسوسی نقض می کنند یا با فرستادن جاسوس به کشور ما در حال کسب اطلاعات هستند. اینها در حال یک جنگ اطلاعاتی هستند و این معنا ندارد و ساده انگارانه است که این هواپیما را مصداق غصب بدانیم و این غنیمت را به آنها پس دهیم.

وی تأکید کرد: کشور ما حق دارد به صورت موازی چند کار را برای مقابله با این اقدامات انجام دهد، حق مقابله به مثل و حق شکایت از این اقدام در مجامع بین المللی و حقوقی برای ایران محفوظ است تا متجاوز را به سزای عملش برساند.

رییس دانشکده علوم حدیث خاطر نشان کرد: این پهپاد بهترین سند تخلف آمریکا از معاهدات بین المللی است و گفته های مسؤولان آمریکایی هم این را تأیید می کند چرا که آنها بدون این که عذرخواهی کنند یا بگویند اشتباه شده است، فقط خواهان پس گرفتن آن هستند.

وی یادآور شد: این معلوم است که اینها از سر تکبر و با برنامه ریزی روشن برای جمع آوری اطلاعات در کشور ما عمل می کنند و حاضر نیستند از این عمل دست بردارند،‌بنا بر این هم حق شکایت و هم حق مقابله به مثل برای ما محفوظ است.

رییس سابق مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما تصریح کرد: در کنار این ها باید جریان وسیع رسانه ای و تبلیغات درست و روشنگری در سطح داخل و بین الملل داشته باشیم تا ماهیت این اعمال تجاوزگرانه آمریکا برای همه تبیین و روشن شود.

وی بیان داشت: آنها با تبلیغات دروغین و وسیعشان ما را متهم به چیزهایی کرده‌اند که در شرع و قاموس ما نمی گنجد، ما نیز از این طرف باید واقعیات را به زبان رسا به گوش همه جهانیان برسانیم و این جزو حداقل هایی است که ما می توانیم انجام بدهیم.

حجت الاسلام صادقی تأکید کرد: حجم این کار رسانه ای باید آنقدر توسعه پیدا کند تا اثرگذار شود و نوعی شکل دهی افکار عمومی صورت بگیرد، کشورهای غربی همچون آمریکا افکار عمومی مردم کشورشان را علیه کشورهای ضعیف‌تر یا کشورهایی که به استکبار تن نمی دهند به وسیله رسانه آنگونه که می خواهند شکل می دهند و افکار عمومی را علیه آنها بسیج می کنند.

وی خاطر نشان کرد: کما این که افکار عمومی کشورهای اروپایی را علیه مردم ایران بسیج کرده اند و من به عینه دیده ام که چه دروغ هایی در ذهن مردم اروپا نسبت به ایران وجود دارد و تصوری که در مورد ایران دارند کاملا خلاف واقع است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی یادآور شد: آنها فکر می کنند دائما در گوشه و کنار ایران ترور، کشت و کشتار و نا امنی در جریان است و ایران یک کشور کاملا عقب افتاده است که در آن نه شهری وجود دارد، نه صنعت و نه ماشینی، اینها حاصل کار همه جانبه رسانه ای آنها است.

وی ابراز داشت: در اینجا نیز باید یک مقابله به مثل انجام گیرد و همانگونه که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه» باید واقعا قوی عمل کنیم و با تمام قوا در مقابل متجاوزان عمل کنیم. 
 
حجت الاسلام صادقی بیان داشت: در روزگار ما یکی از مهمترین عوامل برتری، قدرت نرم است و این قدرت نرم دارای سه ضلع رسانه، دانش و دیپلماسی است که قدرت رسانه ای بر دیگر اضلاع برتری دارد.

وی تأکید کرد: قدرت نرم بر قدرت سخت و جنگ افزار ها و تشکیلات نظامی برتری دارد و البته اینها در جای خود کارآیی دارند و ما در طی این سال ها، منازعه در بعد قدرت نرم را به صورت وسیع و همه جانبه با آمریکا داریم و آنها تمام قوای خود را در بعد دیپلماسی، رسانه ای و علمی علیه ما به کار گرفته و بسیج کرده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: حوزه ها و دانشگاه‌های ما در بخش علمی، دستگاه های دیپلماسی ما در بخش رایزنی‌های بین المللی و رسانه های ما در بخش افکار عمومی باید بسیج شوند و اگر کسی کوتاهی کند به منزله خیانت جنگی است و باید به عنوان خائن جنگی با او برخورد شود./919/ت301/ع

ارسال نظرات